اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

احتمال بازگشت نظامیان آمریکا به قرقیزستان به بهانه مبارزه با کرونا

برخی رسانه های محلی قرقیزستان از احتمال بازگشت نظامیان آمریکایی به پایگاه نظامی «ماناس» در این کشور به بهانه کمک در جهت مبارزه با کرونا خبر دادند.

احتمال بازگشت نظامیان آمریکا به قرقیزستان به بهانه مبارزه با کرونا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، برخی رسانه های محلی قرقیزستان از احتمال بازگشت نظامیان آمریکایی به پایگاه نظامی «ماناس» در این کشور به بهانه کمک در جهت مبارزه با کرونا خبر دادند.

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر اولین نمونه واکسن آمریکایی فایزر وارد قرقیزستان شده است.

متخصصان داخلی قرقیزستان پس از  ورود این واکسن شروع به مطالعه شرایط دریافت، اطمینان از نگهداری و سازماندهی سریع واکسن ها کردند. 

طبق گزارش وزارت بهداشت قرقیزستان، برای استفاده از این واکسن در کشور، یخچال ها باید در دمای منفی 70 درجه فعالیت کنند که هنوز در کشور موجود نیست. در این راستا دولت حتی آماده یافتن بودجه برای ایجاد سازگاری مناسب در این زمینه است.

با این حال قبل از تصمیم نهایی مقامات قرقیزی، وزارت بهداشت مجبور است هفت واکسن دیگر را برای استفاده در قرقیزستان در نظر بگیرد. به طور خاص بررسی شرایط تهیه واکسن روسی ادامه دارد.

اما واقعیت این است که حتی اگر واکسن مناسب انتخاب شود، در این صورت ممکن است برای همه شهروندان قرقیزستان کافی نباشد.

همانطور که معاون نخست وزیر در این زمینه عنوان کرد که طبق برآوردهای اولیه که در حال حاضر در قرقیزستان وجود دارد، واکسن ها فقط 20٪ از جمعیت کشور را تأمین می کنند، یعنی فقط یک پنجم مردم می توانند از واکسن استفاده کنند.

این موضوع هم قبلاً یادآوری شده است که در چارچوب ابتکار جهانی COVAX (اتحاد جهانی برای واکسن ها)، قرقیزستان برنامه ای برای یک میلیون و 200 هزار دوز واکسن علیه ویروس کرونا ارائه داده که در نهایت تأیید شده است.

اما در اظهار نظر اخیر توسط یکی از مقامات دولتی قرقیزستان، این کشور برای حل این مشکل شروع به بررسی بازگشت پایگاه نظامی آمریکا کرده است.

به گفته این مقام قرقیزی، البته موضوع بازگشت نظامیان آمریکایی تنها مرتبط با استفاده از کمک آنها در زمینه پزشکی است.

از آنجا که قرقیزستان واحد برودتی لازم را ندارد در نتیجه بهتر است از امکانات آمریکا در پایگاه ماناس جهت نگهداری واکسن استفاده شود و بار دیگر این پایگاه فعال گردد.

با این وجود اما مشخص نیست که آیا مقامات جدید قرقیزستان چنین اقدامی را انجام می دهند یا خیر، اما حداقل لازم است که این موضوع را از همه طرف بررسی کنند.

هر چند روسیه اولین کشوری خواهد بود که به این موضوع واکنش نشان خواهد داد و مخالفت خود را بیان خواهد کرد.

پایگاه هوایی آمریکایی در دسامبر سال 2001 در ماناس قرقیزستان تاسیس شد و این مرکز نظامی به مثابه مرکز لجستیکی حمل مواد اساسی مورد نیاز نیروهای چند ملیتی حاضر در افغانستان عمل کرده است.

دولت قرقیزستان در سال 2014 تصمیم گرفت به توافق 12 ساله موجود بین این کشور و نیروهای آمریکایی که به نمایندگی از کشورهای ائتلاف مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور داشتند، پایان دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول