اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ارائه مشاوره و اطلاعات به مالکین بافت اطراف حرم؛ زمینه‌ساز افزایش مشارکت مردم

مشاور شهرسازی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن از ارائه مشاوره و اطلاعات به مالکین بافت اطراف حرم به‌عنوان زمینه‌سازی برای افزایش مشارکت مردم در طرح جدید بهسازی و نوسازی این منطقه خبر داد.

ارائه مشاوره و اطلاعات به مالکین بافت اطراف حرم؛ زمینه‌ساز افزایش مشارکت مردم

وحید محکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: مجموعه اتفاقاتی که در طول سه دهه گذشته در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی رخ‌داده است منجر به‌نوعی بلاتکلیفی برای مردم و اهالی این منطقه شده بود و در اغلب موارد مجری طرح اطلاعات درستی را در ارتباط با طرح مصوب ملاک عمل آن زمان (طرح طاش مصوب سال 1387) به مالکین نمی‌داد و یا فرآیندی را پیش روی انها قرار می‌داد که رسیدن به نتیجه را طولانی‌تر می‌کرد.

مشاور شهرسازی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن اضافه کرد: این اتفاقات منجر به ایجاد نارضایتی عمومی و درنتیجه کاهش سرمایه اجتماعی در ارزشمندترین بافت شهری مشهد(که دارای ویژگی‌های هویتی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی منحصربه‌فردی است) شده است.

وی افزود: طی دو ماه اخیر با جدا شدن شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن از شهرداری ثامن، یکی از اولویت‌های اصلی که در دستور کار این شرکت قرار گرفت، موضوع آگاه‌سازی مردم نسبت به وضعیت ملک خود در طرح جدید بود تا از این طریق بتوان گامی کوچک اما مؤثر در راستای شهرسازی مشارکتی برداشت چراکه مردم تا ندانند آینده ملکشان چه خواهد بود مشارکت کردن در طرح معنایی نخواهد داشت.

محکی بابیان اینکه اطلاع‌رسانی درباره طرح‌های شهری و محلی ازجمله حقوقی است که درمنشور حقوق شهرنشینی مشهد هم بر آن تأکید فراوان شده است، عنوان کرد: اکنون طرح حریم رضوی در حال طی مراحل تصویب خود در مراجع ذی‌ربط است بنابراین در گام اول ما این آمادگی راداریم تا پاسخگوی مردم، کسبه و سرمایه‌گذاران بافت اطراف حرم در ارتباط با موقعیت ملک خود در طرح جدید در مقایسه با طرح قبلی باشیم.

مشاور مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن ارائه مشاوره‌های شهرسازی، اقتصادی و حقوقی را از دیگر اهداف این برنامه برشمرد و گفت: ممکن است خیلی از مالکین در صورت تثبیت ملکشان در طرح جدید، تمایل به ماندن و سکونت در بافت و یا اینکه قصد فروش، سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت را داشته باشند. این مشاوره‌ها به مردم کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و درنهایت از وضعیت بلاتکلیفی دربیایند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خیلی از کسبه و مالکین آنجا حتی از موقعیت ملک خود در طرح قبلی هم اطلاع ندارند و در طول چند سال گذشته چون نحوه مواجهه مردم با بدنه سازمان مجری به‌صورت چندلایه بوده عملاً این موضوع هم منجر به بروز فساد طی این سال‌ها شده و هم به‌نوعی باعث سرگردانی مردم شده است.

محکی در پایان گفت: سعی داریم با این کار بین مردم و سازمان‌های دخیل در طرح بافت اطراف حرم آشتی برقرار کنیم تا اعتماد مردم جلب شود و سرمایه اجتماعی برگردد.

طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در خرداد سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده ۵ قانون شهرداری به تصویب رسید، در سال ۱۳۷۷ موردبازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید، اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شد.

تداوم اقدام‌های مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی در این طرح منجر به مصوبه ۱۹ تیرماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر لغو و توقف طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی (مصوب سال ۱۳۸۷ ) شد.

آبان ماه ۹۸ استاندار وقت خراسان رضوی اعلام کرد نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی موردتوافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرارگرفته‌ است؛ قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به‌صورت مشترک تا پایان همان سال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه‌های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند، اما شورای عالی شهرسازی خود به‌صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد و کار را به مشاور سپرد.

طرح جدید بهسازی و نوسازی بافت اطراف حرم با عنوان حریم رضوی توسط دانشگاه تهران تهیه شد و الان در حال گذراندن مراحل تصویب خود است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول