اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ایران خودرو در استان مرکزی سرمایه گذاری کند

استاندار استان مرکزی با اشاره به این‌که در استان شرکت‌های قطعه‌ساز زیادی وجود دارد، گفت: ایران‌خودرو حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان در استان مرکزی سرمایه‌گذاری کند یعنی بخشی از تولیدات را به کارخانجات استان واگذار نماید.

ایران خودرو در استان مرکزی سرمایه گذاری کند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، سید علی آقازاده ظهر امروز در نشست تشکل‌های کارگری ساوه در خانه کارگر ساوه و زرندیه اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تا چهار برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: این مهم در سال‌های پایانی دولت شکل گرفت و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان که ماهانه حدود ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان، دولت از سهم خود در مراکز تولیدی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرد.

استاندار استان مرکزی با اشاره به این‌که در استان مرکزی شرکت‌های قطعه‌ساز زیادی وجود دارد، بیان کرد: ایران‌خودرو حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان در استان مرکزی سرمایه‌گذاری کند یعنی بخشی از تولیدات را به کارخانجات استان واگذار نماید؛ ظرفیت و توان این کارخانجات نیز بسیار بالا است.

آقازاده گفت: با تلاش کارگران و کارفرمایان شاخص‌های اقتصادی در استان مرکزی به نسبت دو سه سال قبل بهتر شده و بسیاری از کمبودها و محدودیت‌ها در واردات و صادرات مواد اولیه رفع شده است.

وی گفت: در جریان مشکلات کارگری هستیم و طبق قانون رفتار خواهیم کرد و به‌صورت دوستانه و صمیمی آن را برطرف خواهیم کرد.

استاندار استان مرکزی با اشاره به این‌که ملاک قانون است، افزود: در چند روز اخیر تجمعاتی محدود کارگری داشتیم و باید سعی کنیم در این شرایط حساس که دشمن به دنبال بهانه است، آب در آسیاب بیگانگان نریزیم و با گفت‌وگو آن‌ها را حل و فصل کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشکلات کارگری را پیگیر هستیم و بسیاری از این مشکلات مربوطه به حوزه قانون‌گذاری است که باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام محمد سبزی با اشاره به این‌که امروز مظلوم‌ترین قشر، قشر کارگری است، افزود: بیشترین جمعیت از  آن کارگری است که متأسفانه در زمینه معیشت و مسکن مشکل دارند.

وی اظهار کرد: اگر کارفرما ظلمی در حق کارگر نکرد و وظیفه‌ خودش را به‌درستی انجام داد و ادارات مرتبط کارشکنی نکنند و وظیفه‌اش را درست انجام بدهد کارگر و کارفرما دچار مشکل نخواهند شد.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای تأمین مسکن تمامی اقشار به‌ویژه کارگران باید همت کنیم و مجلس شورای اسلامی به‌شدت پیگیر است ارز دو نرخی ضربه زده و باید ارز تک‌نرخی متداول شود و در کنار آن تدابیری برای بهبود معیشت زندگی اقشار ضعیف اندیشیده شود.

فشار اقتصادی و معیشتی گلوی کارگر را می‌فشارد

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: بخش عظیمی از مشکلات کارگری این شهرستان عقیم مانده است.

داود میرزائی افزود: برخی قوانین موجود در مجلس شورای اسلامی و فشار اقتصادی و معیشتی گلوی کارگر را می‌فشارد.

وی با اشاره به اینکه صنایع با کمبود نیروی انسانی مواجه شده‌اند، اظهار کرد: این دلیل بر بیکاری مطلق جامعه نیست که از بین رفته باشد.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه بیان کرد: از آنجایی که جامعه به سمت بی‌فرزندی و تک‌فرزندی پیش رفته، جوانان امروز 20 تا 25 میلیونی در صنایع حضور یابند و کار کنند.

میرزائی با اشاره این‌که صنایع امروز به پرداخت حقوق اکتفا کرده‌اند، گفت: امروزه صنایع کوچک و بزرگ دولتی و غیردولتی، متأسفانه هیچ ارزشی به تشکل‌های کارگری قائل نیستند و تعاونی‌های مصرف و مسکن تضعیف شده است.

وی افزود: مسکن برای کارگر یک رؤیای دست‌نیافتنی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را باید دولت مجزای از تأمین اجتماعی به آن رسیدگی کند تا بتوانند حقوق بازنشستگان و در شان آن اعمال نمایند.

دبیر اجرائی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به برخی مشکلات موجود جامعه کارگری گفت: مشکل کارگران مجموعه گروه صنعتی شیشه که حدود 50 کارگر زحمت‌کش با سابقه کار بیش از 20 سال به بهانه اتمام قرارداد کار مورد ظلم واقع شدند و اخراج شدند و تنها قصور این عزیزان درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور همانند همکاران قبلی خود هستند که بارها برای رسیدگی به مشکلات این کارگران جلساتی در کمیسیون کارگری استان شهرستان و حتی با مراجعه کارگران به تهران برگزار شده است ولی هنوز نه از وضعیت بازنشستگی آن‌ها خبری هست و نه از بازگشت بکار و ادامه فعالیت آن‌ها و زندگی این عزیزان که دچار مشکلات شدید شده است.

میرزائی افزود: همچنین تعدادی از کارگران شرکت پروفیل ساوه که در پی درخواست و پیگیری مشکلات بازنشستگی در مشاغل سخت که اعتراض داشتند و آن‌ها هم هنوز بلاتکلیف هستند و مشکل این عزیزان بین اداره کار و تأمین اجتماعی در گذشته بوده و به دلیل عدم پذیرش رأی کمیته تجدیدنظر مشاغل سخت از طرف سازمان تأمین اجتماعی استان دچار مشکل شدند و شاید آن زمان می‌شد با تأمل اداره کل تأمین اجتماعی و کمیته مشاغل سخت استان این موضوع در درون استان حل شود ولی متأسفانه کار به نوعی گره خورده و شاید شرایط قدری سخت شده باشد.

وی اظهار کرد: تعدادی از شرکت‌های اعتراضاتی در درون مجموعه خود داشتند که شکر خدا با صحبت‌های مسئولین شهرستان یا مدیران و کارگران فعلاً به آرامش برگشته ولی هنوز نگرانی در این مجموعه‌ها وجود دارد.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه بیان کرد: طبق قانون می‌بایستی در شرکت‌های بالای ٥٠ نفر می‌بایستی تشکل شورای اسلامی کار و یا نماینده کارگر و یا انجمن اسلامی وجود داشته باشد تا در صورت وجود کاستی‌ها  نمایندگان کارگران با مذاکره مشکلات کارگران را حل و فصل کنند ولی در شهرستان که بیش از چند صد واحد بزرگ و بالای ٥٠ نفر پرسنل وجود دارد ولی متأسفانه فقط پنج واحد صنعتی دارای شورای اسلامی کار می‌باشد.

 

وی افزود: بنابراین قادر به رصد کردن مشکلات نمی‌باشد و نهایتاً مشکلات انباشت می‌شود و در آخر هم کارگران دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند، از جنابعالی درخواست داریم که به مدیران شرکت‌ها و انجمن مدیران دستور بفرمایید که به نامه‌های اداره کار توجه کنند و وقتی اداره کار درخواست تشکیل شورا را دارد موافقت کنند و تن به قانون بدهند کارخانه‌ای شورا ندارد طرح طبقه‌بندی مشاغل ندارد کمیته انضباطی ندارد تعاونی مسکن و مصرف ندارد و این موضوع باعث می‌شود که نسل جوان هم در کارخانه با حقوق حداقل 5/2 میلیونی پایبند نشود و صنایع دچار مشکل شود.

میرزائی گفت: مشکل کارگران پروفیل و گروه صنعتی شیشه که مشابه هم است در درون استان با تعامل اداره کار و تأمین اجتماعی حل شود و کارفرمایان این واحد هم همکاری لازم در این خصوص داشته باشند.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه افزود: ضروری است تا پایان سال حداقل ٥ شورای اسلامی به شوراها اضافه شود و شرکت‌های شستا که زیرمجموعه وزارت کار هستند باید الگوی بخش خصوصی باشند نه اینکه خود آن‌ها هم قانون کار ارزش به آن قائل نشوند.

میرزائی اظهار کرد: هنگام رفت و آمد کارگران عزیز به شهر صنعتی از میدان امام خمینی(ره) تا ورودی اول شهر صنعتی که حدود سه کیلومتر است به‌شدت ترافیک و تصادفات زیادی رخ می‌دهد که لازم است با همکاری اداره راه و شهر صنعتی کاوه نسبت به عریض نمودن حداقل این یک کیلومتر رفت و برگشت را سریعاً انجام دهند تا خدایی نکرده شاهد حوادث تلخ نشویم ضمن اینکه تا شهر صنعتی که ده کیلومتر است هم اگر بخواهند انجام بدهند با توجه به روز به روز گران شدن زمین‌های شهر صنعتی با کمک آن‌ها دور از دسترس نخواهد بود.

وی بیان کرد: با توجه به کارگری بودن شهر ساوه و گرفتاری کارگران در حوزه مسکن پیشنهاد می‌شود که زمین‌های بالای شهرک علوی را که زیرساخت آن‌ها هم آماده شده است یک شهرک به نام کارگر و برای کارگران با مشارکت خود کارگران و مدیران واحد و کمک دولت در خصوص تحویل زمین و وام به عنوان  پایلوت کشوری انجام شود و برای کل کشور هم الگو شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول