اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صادرات 324 میلیون دلاری ایران به ارمنستان در سال 2019

رئیس اتاق بازرگانی تبریز میزان واردات ارمنستان از کشورهای روسیه و چین را در سال 2019 به ترتیب 1477 و 742 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم برای جمهوری اسلامی ایران 324 میلیون دلار بوده است.

صادرات 324 میلیون دلاری ایران به ارمنستان در سال 2019

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یونس ژائله ظهر امروز در نشست فوق پ‌العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور سفیر ایران در ارمنستان برگزار شد، اظهار کرد: تنها راه ورود ایران به کشور ارمنستان و اتحادیه اوراسیا از استان آذربایجان‌شرقی است که یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کریدور خلیج فارس به دریای سیاه و روسیه محسوب می‌شود.

وی افزود: ارمنستان نقش پررنگ و تاثیرگذاری در پذیرش ایران به عنوان عضو ناظر اوراسیا و توسعه روابط اقتصادی با اعضای این اتحادیه داشته است.

ژائله تصریح کرد: رشد فزآینده صادرات به ارمنستان مبین ظرفیت و علاقه موجود میان طرفین برای توسعه مناسبات چندجانبه و در چارچوب اتحادیه اروآسیا است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به جنگ 44 روزه قره‌باغ خاطرنشان کرد: در جریان این جنگ که در فاصله 200 کیلومتری تبریز به وقوع پیوست، زمین‌های جمهوری آذربایجان آزاد شد که قدم بسیار مطلوبی برای صلح در منطقه به شمار می‌رود و امید است بین دو کشور صلح و دوستی برقرار باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به شیوع کرونا و سختی شرایط ارتباط حضوری بین تجار و بازرگانان، از آمادگی فعالان اقتصادی به ویژه شرکت‌های آذربایجانی برای حضور در کشور ارمنستان خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس و جلفا ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش ارتباط و صادرات کالا دارند.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف، همچنین تهدیدها و فرصت‌های روابط بین ایران و کشورهای همسابه از جمله ارمنستان اذعان داشت: یکی از مسائل تجار ایرانی در کشورهای آذربایجان و  ارمنسان عدم همکاری بانک‌های ایرانی است؛ در حالی که وجود یک کانال امن برای انتقال سرمایه در چارچوب بین‌المللی ضروری است.

ژائله متذکر شد: عدم تداوم قوانین و ناآشنایی با قوانین و مقررات باعث شده سرمایه تجار ایرانی از بین برود؛ ما باید در چارچوب قوانین داخلی ارمنستان بتوانیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم

رئیس اتاق بازرگانی تبریز اعلام کرد: دولت ارمنستان باید امنیت و بازگشت سرمایه‌گذاری تجار ایرانی را تضمین کند و دستورالعمل‌های لازم در این ارتباط باید ایجاد شود.

انتهای پیام/60026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول