اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت روابط نورسلطان-بیشکک با تغییر و تثبیت قدرت در قرقیزستان

یک کارشناس مؤسسه اقتصاد و سیاست جهانی قزاقستان گفت: با تغییر و تثبیت قدرت در قرقیزستان روابط بین دو کشور گسترش خواهد یافت.

تقویت روابط نورسلطان-بیشکک با تغییر و تثبیت قدرت در قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «لیدیا پرخامچیک» کارشناس موسسه اقتصاد و سیاست جهانی بنیاد «نورسلطان نظربایف» به بررسی چگونگی تغییر روابط بین قزاقستان و قرقیزستان با به قدرت رسیدن «صادیر جباراف» پرداخت.

وی با بیان این که اعتراضات اکتبر سال گذشته در قرقیزستان منجر به تغییر قدرت سیاسی در این کشور شد، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 10 ژانویه را گامی ضروری برای غلبه بر بحران طولانی مدت سیاسی در این کشور خواند.

کارشناس قزاق در ادامه پیروزی جباراف را گواه تمایل مردم قرقیزستان برای تایید مشروعیت ریاست فعلی عنوان کرد که بدین ترتیب به وی امکان تحول سیاسی و احیای فعالیت اقتصادی را می‌دهد.

پرخامچیک افزود: بدیهی است بهبود اقتصادی بدون حفظ روابط نزدیک و متقابل سودمند با نزدیکترین همسایگان غیرممکن است. در این راستا، تقویت روابط با قزاقستان که به طور سنتی  روحیه حسن همجواری دارند، پاسخگوی اولویت‌های ملی قرقیزستان است.

به گفته وی، ریاست جدید سیاسی قرقیزستان پایبندی خود را به روند توسعه همکاری دوجانبه با قزاقستان، تقریبا بلافاصله پس از ترمیم علمکرد طبیعی نهادهای دولتی نشان داد. بدین ترتیب، در اواخر ماه اکتبر 2020 «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در سفر رسمی وارد «نورسلطان» شد و با رئیس جمهور و نخست وزیر قزاقستان گفت‌وگو کرد.

وی افزود: ماهیت مذاکرات انجام شده، قصد بیشکک برای تداوم توسعه تدریجی تعامل با نورسلطان را تایید کرد.

به گفته این کارشناس قزاق، بدین ترتیب، مقامات جدید قرقیز، تمایل خود را برای پایبندی به توافقات بین المللی منعقد شده و نیز در مسیر همکاری‌های اورآسیا به نمایش گذاشتند.

وی گفت: این واقعیت که «قاسم ژامرت تاکایف» پیروزی رئیس جمهور قزاقستان رئیس جمهور منتخب قرقیزستان در انتخابات را تبریک و برای انجام سفر رسمی به «نورسلطان» دعوت کرد، بیانگر حفظ گفت‌وگوی باز و قابل اعتماد بین دو کشور است.

پراخامچیک قرقیزستان را یک بازار فروش سنتی برای کالاهای صنایع تولید و سبک قزاقستان عنوان کرد و گفت: اما در شرایط همه گیری کرونا تجارت متقابل بین دو کشور طبق انتظار کاهش یافت.

وی افزود: در نتیجه طی 10 ماه سال 2020 میلادی قزاقستان به قرقیزستان به ارزش 452 میلیون دلار کالا صادر کرده در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 9.8 درصد کاهش یافته است.

همچنین واردات محصولات قرقیزی به قزاقستان 247 میلیون دلار را تشکیل داد و نیز نسبت به زمان مشابه سال 2019 میلادی 13.7 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال 2019 میلادی حجم تجارت بین دو کشور 971.2 میلیون دلار را تشکیل داده بود که بدین ترتیب قرقیزستان پس از ازبکستان در رتبه دوم شرکای تجاری قزاقستان در آسیای مرکزی قرار گیرد.

بنابر سخنان پراخامچیک، علاوه بر بحران ویروس کرونا، حوادث اکتبر قرقیزستان به روابط اقتصادی دو کشور نیز آسیب رساندند. با این حال، «نورسلطان» و «بیشکک» این امید را دارند که نه تنها تجارت متقابل را به سطح قبلی برگردانند، بلکه از مرز یک میلیارد دلار هم عبور کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول