اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش نیاز به بازنگری جامع دارد

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: برخی از مواد قانونی شورای آموزش و پرورش با قوانین برنامه توسعه پنج ساله کشور مغایرت دارد به عبارتی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش علیرغم پیوندها و ضمائم متعدد نیاز به یک بازنگری جامع دارد.

قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش نیاز به بازنگری جامع دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عصر امروز جلسه بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش با شعار «نگاه ملی تحول منطقه‌ای در نظام تعلیم و تربیت» برگزار شد.

فرحناز قائدامینی در این جلسه که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون رئیس جمهور، معاون وزیر آموزش‌وپرورش، اعضای شورای آموزش‌وپرورش، استانداران استان‌ها و مسؤولان استانی برپا شد، گفت: آموزش و پرورش یک نهاد فراگیر و فرابخشی است و مقدرات آن بدون همکاری و مساعدت دیگر نهادها و سازمان‌ها و همچنین مردم تحقق نمی‌یابد.

مدیرکل‌ آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وجود ساختار شوراهای آموزش و پرورش در سطح منطقه و استان و حضور مدیران ارشد اجرایی کشور در ترکیب این شورا سبب می‌شود تا مشارکت فکری، امکانات محلی و منطقه‌ای و استان در جهت حل مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت اصلاح و نوسازی آن به کار گرفته شود.

وی اصولی چون تمرکززدایی، بهره‌گیری از خرد جمعی، استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استانی و شهرستانی برای گسترش فعالیت‌ها و تحقق مأموریت‌های عظیم‌ترین دستگاه اجرایی و فرهنگی کشور را نقطه هدف تصمیم‌گیری‌ها دانست و افزود: اگر همه سازمان‌ها به این حقیقت برسند که آموزش و پرورش پویا و موثر در کیفیت کار تخصصی آنان تاثیرگذار است دیگر چندان مرزی بین سازمان خود و دستگاه تعلیم و تربیت قائل نخواهند شد زیرا تفاوت بین نگاه روزمره و نگاه استراتژیک به حوزه‌های عملکرد در همین واقعیت نهفته است.

نگاه به مسئله تعلیم و تربیت باید آینده‌نگرانه باشد

قائدامینی با بیان اینکه نگاه به مسئله تعلیم و تربیت باید آینده‌نگرانه باشد، ادامه داد: برای تعالی دستگاه تعلیم و تربیت باید ظرفیت‌های جدید را پیدا کنیم و از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه بهره‌مند شویم، اگر قائل به ارزش‌های پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشیم، حتما تلقی مهمی از آموزش و پرورش خواهیم داشت ولی اگر بخواهیم فقط امروزمان را ببینیم و در شرایط حال درجا بزنیم نگرشمان به این دستگاه ضعیف و دست چندم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نقاط کوری در یافتن ظرفیت‌های جدیدی که می‌تواند مشکل‌گشای نظام تعلیم و تربیت باشد وجود دارد که توجه و مشارکت همگانی دستگاه‌های عضو شورا از این نقاط پرده‌برداری و به شناسایی آن‌ها کمک کند تا این ظرفیت‌ها در خدمت توسعه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی قرار گیرد.

قائدامینی گفت: با این رویکرد می‌توان تصور کرد که دردهای آموزش و پرورش نیازمند تزریق بیشتر اعتبارات دولتی که امکان آن تقریباً غیرممکن است نیست بلکه استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات موجود، مساعدت سایر نهادها و اعتماد مردم و دستگاه‌های آموزش و پرورش می‌تواند موثر باشد.

نیاز به بازنگری در قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش امری ضروری است

وی به برخی از مشکلات اجرایی شوراها اشاره کرد و افزود: نیاز به بازنگری در قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش امری ضروری است چرا که برخی از مواد قانونی آن با قوانین برنامه توسعه پنج ساله کشور مغایرت دارد به عبارتی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش علیرغم پیوندها و ضمائم متعدد نیاز به یک بازنگری جامع دارد.

 قائدامینی عدم ضمانت اجرایی برخی از مواد قانونی تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را یکی از این قوانین دانست و گفت: بر اساس بودجه سال جاری به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود که با پیشنهاد به کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی نسبت به سازماندهی و بهینه‌سازی بخشی از املاک آموزشی و تربیتی با رعایت برخی ملاحظات اقدام نماید اما این مصوبه قانونی با مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر اینکه فضاهای آموزشی جزو سرانه بوده و امکان تغییر کاربری آن‌ها وجود ندارد در تضاد است و عملاً این ماده قانون را دچار مشکل می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۱۲ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود مطابق قانون زمین و ساختمان‌های مازاد بر نیازهای خود را به صورت رهن و اجاره به موسسات مدارس غیر دولتی واگذار کند اما با توجه به اینکه ۹۰ درصد موسسان مدارس غیردولتی از فرهنگیان می‌باشند این ماده قانونی با قانون عمل و مداخله کارکنان این دولت در تعارض است لذا پیشنهاد می‌گردد قانون منع مداخله کارکنان دولت فرهنگی آن را نسبت به این بخش از فعالیت‌ها که مرتبط با تخصص آن‌ها می‌باشد مستثنی نماید.

وی در پایان به وصول برخی از درآمدهای دولت اشاره کرد و گفت: به وزارت آموزش و پرورش در این قانون اجازه داده می‌شود که اماکن و مکان‌های آموزشی خود را در زمان‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کند جهت بهره‌برداری آموزشی از طریق انعقاد قرارداد به طور موقت واگذار نماید اما با توجه به لزوم آموزش و پرورش با اجاره دادن این مکان‌ها فقط به فعالیت‌های آموزشی امکان استفاده از ظرفیت‌های خالی برای سایر بخش‌ها وجود ندارد و این امر باعث آسیب جدی به اموال آموزش و پرورش می‌شود که پیشنهاد می‌گردد قید «فقط به فعالیت‌های آموزشی» در این قانون برداشته شود.

قائدامینی در ادامه این جلسه به بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی، اشاره کرد و گفت: فعالیت کادر آموزشی در ایام کرونا در مدارس براساس بخشنامه‌های اداری و استخدامی صورت می‌گرفت که از ابتدای بهمن مدارس در مناطق زرد و آبی بازگشایی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی با رعایت پروتکل‌ها و حداکثر ظرفیت هر کلاس ۱۰ نفر در مدارس حضور پیدا می‌کنند، توضیح داد: کلاس‌های کارورزی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیز حضوری می‌شود.

جعفر مردانی در ادامه هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: شورای آموزش و پرورش به عنوان نماد مشارکت فکری مردم، مسؤولان و صاحب‌نظران در فرایند تعلیم و تربیت کشور از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان آن را به عنوان شورای راهبردی و برنامه‌ریزی دانست که تأمین منابع مالی غیردولتی برای فعالیت‌های آموزش‌وپرورش یکی از وظایف این شورا است.

معاون امنیتی اجتماعی سیاسی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در جلسه امروز قرار است برای دانش‌آموزانی که تاکنون کلاس‌‌های حضوری درس‌شان تعطیل و به صورت مجازی برگزار می‌شد با توجه به وضعیت زرد و آبی چند شهرستان برای ۲۰۵ هزار دانش‌آموز تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: کلاس درس پایه‌های اول و دوم دانش‌آموزان این مدارس از اول بهمن‌ماه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

 مردانی در پایان گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین رکن توسعه جوامع و بستر فرهنگ‌سازی است و پایدار بودن آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف تعالی خود منوط به مشارکت‌های آحاد مردم، مسؤولان و نمادهای وزنی و اجتماعی می‌باشد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول