اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

زراعت چوب اقدامی مؤثر جهت تأمین مواد اولیه گیلان

استاندار گیلان زراعت چوب را اقدامی مؤثر در جهت تأمین نیاز حدود پنج میلیون مترمکعب مواد اولیه استان برای رونق این صنایع دانست و گفت: در فاز نخست اجرای این طرح، شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان شناسایی و فرآیند تشریفات قانونی واگذاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن انجام و یک هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اقدام است که باید تسریع شود.

زراعت چوب اقدامی مؤثر جهت تأمین مواد اولیه گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد زراعت چوب استان با اشاره به نگاه موجود در سطح ملی و اهتمام دستگاه‌های اجرایی و قضایی در سطح استانی برای تحقق برنامه اصولی و علمی زراعت چوب اظهار کرد: به‌واسطه ضرورت توجه بیشتر به حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی خدادادی استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان، اجرای طرح زراعت چوب یکی از ارزشمندترین اقدامات است.

وی با اشاره به تکلیف وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای انجام وظایف در این حوزه گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و وجود جنگل در گیلان، مازندران و گلستان؛ عمده تولید صنایع سلولزی، پالت و کاغذ در این استان‌ها انجام می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه بر اساس انجام فعالیت‌های مطلوب اقتصادی در حوزه چوب طی سال‌های اخیر، توانسته‌ایم اقلام موردنیاز پالت و چوب کشور را تولید و به خودکفایی برسیم، افزود: این دستاورد در سال‌های آتی به‌عنوان یک مزیت در افزایش شاخص صادرات محسوب می‌شود.

زارع زراعت چوب را اقدامی مؤثر در جهت تأمین نیاز حدود پنج میلیون مترمکعب مواد اولیه استان برای رونق این صنایع دانست و تصریح کرد: در فاز نخست اجرای این طرح، شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان شناسایی و فرآیند تشریفات قانونی واگذاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن انجام و یک هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اقدام است که باید تسریع شود. 

استاندار گیلان با اشاره به استحصال ۸۰ هزار مترمکعب چوب در سطح استان پس از انجام مزایده‌ها تا زمان حاضر بیان کرد: بر اساس تکلیف به منابع طبیعی، باید فرآیند برداشت حداقل ۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی تا اسفندماه سال جاری انجام و برای زراعت جدید آماده شود. 

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت اراضی تحت تملک سازمان‌ها و نیروهای مسلح و اختصاص به طرح زراعت چوب تأکید کرد و افزود: باید ضمن افزایش میزان آگاهی مردم از اجرای طرح زراعت چوب، برای ترغیب آنان در جهت مشارکت در این طرح مشوق‌هایی درنظرگرفته شود.

زارع به لزوم حمایت از بخش خصوصی برای تأمین نهال اشاره و با بیان اینکه ایجاد چهار نهالستان جدید در دستور کار است، گفت: رعایت نکات دقیق حقوقی در قراردادها به‌منظور حفظ بیت‌المال و مصالح بخش خصوصی به‌صورت شفاف مدنظر باشد تا برای آیندگان نیز مشکلاتی ایجاد نشود.

وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از اراضی موجود در استان حتی زمین‌های شیب‌دار در راستای ایجاد اشتغال و تولید بیان کرد: کاربری اراضی برمبنای قانون و متناسب با موقعیت‌های جغرافیایی شهرستان‌ها تعیین تکلیف شود تا برمبنای آن گام برداشته شود.

در این جلسه اقدامات صورت گرفته از سوی ادارات کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و نیز برخی مجریان عملیات برداشت و کاشت در خصوص اجرای طرح زراعت چوب در استان بیان شد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول