اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

جهش 4 هزار تومانی «دلار روحانی» در یک ماه/ بازار ارز در بن‌بست سیاست‌بازی

وقتی رئیس دولت دوازدهم به فاصله یک ماه دو نرخ متفاوت برای ارز در سال آینده را اعلام می‌کند، میزان نگاه کارشناسی خود و نرخ تعیین‌شده در بودجه سال آینده برای ارز را به روشنی مشخص می‌کند.

جهش 4 هزار تومانی «دلار روحانی» در یک ماه/ بازار ارز در بن‌بست سیاست‌بازی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بدون اینکه درباره منابع بلوکه شده ایران در کره اتفاق جدیدی افتاده باشد یا توافقی انجام شده باشد و قولی رد و بدل شده باشد، امروز رئیس جمهور از تاثیر دریافت 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده بر بازار ارز صحبت کرد.

روحانی در جلسه هیات دولت گفته است: «اگر شما قیمت دلار را بالا در نظر بگرید، سال آینده قیمت دلار را پایین بیاید، که تصمیم ما این است که قیمت دلار پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم... چون مشکلی که امسال داشتیم این بود که بانک مرکزی ما منابعی که داشت در دسترس‌ش نبود. این روزها شما راجع به کشوری زیاد شنیدید _ به مناسبت‌هایی_ که 7 میلیارد دلار از منابع ما در بانک یک کشوری همین‌طور حبس است و روی‌ش را قفل کرده‌اند. اگر این منابع در اختیار  بانک مرکزی ما قرار بگیرد، همین منابع اگر فردا صبح _ نه نفت جدید، نه منابع جدید_ (در اختیار ما قرار بگیرد) قیمت دلار از 24- 25 هزار تومان تومان می‌آید روی 15 هزار تومان و 16 هزار تومان. این قیمت واقعی نیست. مردم ما بدانند. این قیمتی که امروز در نیما هست واقعی نیست، در بازار هست، واقعی نیست. منتها بانک مرکزی ما برای اینکه اعمال سیاست کند، یک مقدار دستش بسته است.»

سوالات و ابهامات متعددی درباره این اظهارات رئیس جمهور درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره وجود دارد. اول اینکه این منابع جزء ذخایر ارزی بانک مرکزی و پیش‌تر بانک مرکزی معادل ریالی آن را به دولت داده است یا منابع ارزی دولت است؟

دوم، نرخ موثر ارز هم‌اکنون در اقتصاد ایران چه عددی است که رئیس جمهور تلویحا با نرخ ارز 17500 تومان پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده اعلام مخالفت می‌کند؟ 

سوم، اگر کاهش نرخ ارز منتظر تصمیم دولت بوده است که با تصمیم دولت سال آینده بهای ارز پایین بیاید، چرا در سال 99 چنین تصمیمی گرفته نشده است؟‌

چهارم، 19 آذر ماه رئیس جمهور در دفاع از نرخ ارز 11500 تومانی در بودجه سال 1400 گفت ‌رساندن قیمت دلار به 11 هزار تومان و 11 هزار و 500 تومان مدنظر ما است اما پس از گذشت 34 روز اعلام کرد نرخ ارز واقعی 15 تا 16 هزار تومان است. بالاخره کدامیک از این دو نرخ کارشناسی است؟ 11500 تومان یا 15-16 هزار تومان؟ آن عدد بر چه اساسی بود و این عدد بر چه اساسی؟

به گزارش فارس، از لحاظ فنی هم این نگاه به‌شدت غیرکارشناسی است. در شرایطی بازار ارز به سمت کاهش حرکت می‌کند و به‌عبارت دیگر در صورتی کاهش قابل توجهی در قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود که اطمینان به ادامه عرضه ارز به بازار وجود داشته باشد. اگر جریان عرضه مثل جریان فعلی باشد و فقط در مقطع کوتاهی 7 میلیارد دلار به بازار تزریق شود، قطعا در مدت کوتاهی مجددا بهای ارز به سطح قبل بازخواهد گشت. درواقع با این اقدام فقط یک صعود و نزول در بازار ارز را شاهد خواهیم بود.

معلوم نیست وقتی بهای ارز حدود یک سال است از 14 هزار تومان عبور کرده و اکنون در سطح 24 هزار تومان قرار دارد، چگونه تنها با تزریق 7 میلیارد دلار به 15 هزار تومان خواهد رسید. همه اینها نشان می‌دهد این اظهارات و اعلام عدد 15-16 هزار تومان برای دلار بیشتر با رویکرد سیاسی مطرح می‌شود اما نتایج بسیار وخیمی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

رئیس دولت دوازدهم با دفاع از نرخ موثر 11 هزار و 500 تومانی ارز در بودجه سال آینده چه هدفی را دنبال می‌کند؟ این زمزمه در محافل کارشناسی شنیده می‌شود که هدف دولت استمرار پرداخت ارز یارانه‌ای به واردکنندگان کالاهای اساسی در سال آینده به میزان 8 میلیارد دلار است. اصرار دولت و شخص رئیس جمهور بر توزیع ارز به نرخ 4200 تومان در شرایطی است که رئیس کل بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود با ارز 4200 تومان مخالفت هستم و به‌تازگی هم به صراحت گفته است: از نظر تخصصی ارز 4200 تومانی را قبول ندارم.

دولت روحانی همان فروردین 97 با تصمیم بسیار غلط و غیرکارشناسی نرخ ارز را 4200 تومان، آن هم به نرخ ثابت و قابل پرداخت به همه تقاضاها و نیازها اعلام کرد و همین تصمیم باعث هدررفت میلیاردها دلار ارز کشور شد. بررسی‌های کارشناسی مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تاثیر ارز 4200 تومان بر قیمت کالاهای اساسی بسیار کاهش یافته و به‌عبارت دقیق‌تر بخش عمده یارانه ارز 4200 تومان نصیب واردکننده و توزیع می‌شود.

طبق گزارش این نهاد پژوهشی، اصرار دولت به پرداخت ارز به نرخ 4200 تومان موجب شد در 5 ماهه اول امسال پایه پولی 15 درصد افزایش یابد چرا که به دلیل کمبود منابع ارزی بانک مرکزی اقدام به خرید ارز صادرکننده به نرخ نیما و فروش آن به قیمت 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی کرده است. این سیاست خود موجب افزایش حجم نقدینگی و تورم می‌شود که در نهایت به رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز منجر می‌شود.

در شرایطی کنونی دولت با کسری بودجه زیادی مواجه است و پرداخت ارز به نرخ 4200 تومان برای واردات کالاهای اساس، کسری بودجه دولت را تشدید خواهد کرد که این پدیده هم منجر به افزایش شدید پایه پولی و نرخ تورم خواهد شد.

به همین دلیل است که مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس معتقدند سیاست پرداخت ارز 4200 تومان در شرایط فعلی کمکی به کنترل تورم و بهبود قدرت خرید خانوارها نمی‌کند. در همین راستا کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس به دنبال افزایش نرخ ارز محاسباتی دولت به 17500 تومان و پرداخت بخش قابل توجهی از درآمد حاصله از افزایش نرخ ارز محاسباتی بودجه به چند دهک درآمدی در قالب یارانه کالاهای اساسی است. 

درواقع حسن روحانی مصمم است که این سیاست غلط را که بارها و بارها و به کرّات مفاسد آن و عواقب بسیار بد آن برای اقتصاد کشور نمایان شده است را ادامه دهد. سیاستی که نه هدف اعلام شده آن محقق می‌شود و نه امکان ادامه آن وجود دارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول