اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

اعتبارات اوقاف و امور خیریه چاروسا بسیار ناچیز است

امام جمعه قلعه رئیسی با بیان این‌که اعتبارات اوقاف و امور خیریه بسیار ناچیز است، گفت: تقویت برنامه‌های فرهنگی در چاروسا مستلزم حمایت اوقاف است.

اعتبارات اوقاف و امور خیریه چاروسا بسیار ناچیز است

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، امروز در نشستی با دعوت امام جمعه قلعه رئیسی با حضور رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه و جمعی از طلاب مستقر در چاروسا مشکلات مساجد این بخش بررسی شد.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی در این نشست با بیان اینکه امام زاده ها قطب فرهنگی هر منطقه هستند و حقیقتا امام زاده سید محمود(ع) باید تبدیل شود به مکان برای ترویج اخلاق و فرهنگ ناب اسلامی و معنویت و بصیرت و ولایت محوری در سراسر بخش و شهرستان و استان و این ظرفیت وجود دارد خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مکان نماز جماعت تعطیل است روحانی مستقر ندارد و آسیب هایی وجود دارد که حضور روحانی مستقر بسیار ضروری است و حقیقتا باید در کنار این مضجع نورانی درس قرآن و اخلاق و عقاید و احکام باشد؛ در همین منطقه چاروسا افراد فقیر و نیازمندی وجود دارد ای کاش شرایطی فراهم شود که حداقل هر ماه بسته های غذایی فراهم شود و در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

 

وی افزود: در بحث مساجد بخش تکلیف همه رساندن مساجد به مسجد تراز انقلاب اسلامی است و باید هیئت امناء مساجد دارای روحیه انقلابی و جهادی و ولایی باشند بنا به بیانات رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب رکن اصلی مسجد امام جماعت مسجد است و هنر اصلی هیئت امناء مسجد این است که زمینه حضور و استقرار روحانی را در روستا و محله و مسجد فراهم کند و از ایشان حمایت کنند همراهی کنند و زمینه حضور مردم و جوانان را در مسجد و برنامه های فرهنگی و مذهبی  فراهم کنند.

خطیب جمعه قلعه رئیسی تصریح کرد: متاسفانه بعضا افرادی که هیچ گونه آگاهی از معارف اسلامی و فرهنگی و مذهبی ندارند و اصلا حضور هم ندارد جزء هیات امناء مساجد هستند و مانع برنامه های فرهنگی و عامل از رونق افتادن مساجد هستند و یا اصلا در روستا و شهر حضور ندارند و اداره اوقاف برای این مسئله و معضل اساسی چاره اندیشی کند و اگر چاره اندیشی نشود هویت مساجد تحریف می شود و این ظلم در حق مسجد است و هیات امناء مسجد باید قرآنی و حتما باید یک فردی میانسال و با تجربه و یک جوان متدین و یک خانم و یک روان شناس و یک فرد آگاه به مسائل فرهنگی حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بخش چاروسا ۶۰ مسجد توسط مردم  ساخته شده فقط در ۶ مسجد اقامه نماز هست و بقیه تعطیل است مسئولان استان برای جذب روحانی کمک کنند و نیاز ضروری است که حداقل در روستاهای پر جمعیت خانه عالم ساخته شود تاکید کرد: از حضور مدیر محترم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه تشکر می کنم و امیدوارم با حساسیت ودقت و اقدام مناسب نسبت به ساماندهی هیات امناء مساجد اقدام کنند.

در ادامه هر یک از روحانیون به مشکلات مساجد اشاره و مهمترین مشکلات مساجد را نبود خادم، عدم کمک هزینه، کمبود امکانات مسجد، سیستم گرمایشی و سرمایشی مساجد بسیار ضعیف، دیوار اطراف و حیاط مساجد نامناسب و ساماندهی شدن هیات امناء مساجد دانستند.

نماز رئیس اوقاف و امور خیریه در این نشست با تقدیر از امام جمعه قلعه رئیسی در خصوص این نشست و با تسلیت ایام فاطمیه عنوان کرد: امامزاده سید محمود(ع) قریب به چند ماهی است که زیر نظر اوقاف و امور خیریه و هیات امناء آن مدیریت می شود که مشکلاتی از جمله برای انتخاب هیات امناء و دیگر مشکلات آن داشتیم اما به هر نحو برطرف شد و فردا هم موضوع غبارروبی آن را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: به دنبال رفع مشکلات از جمله مشکلات فرهنگی آن هستیم و آماده هرگونه کمک برای رفع این شمکلات هستیم و به دنبال آن هستیم تا یک روحانی در این امامزاده مستقر و همچنین برنامه های مختلف فرهنگی اجرا شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه در حوزه مساجد دو موضوع را پیگیری می کنیم ادامه داد: یکی از این موضوعات نیروی انسانی و موضع دیگر مالی است که حضور روحانی در مساجد یک اولویت است اما متاسفانه بسیاری از روحانیون منطقه برای حضور در منطقه و مساجد خود استقبال نمی کنند.

نمازی خاطرنشان کرد: زمین مسجدی که وقف می شود به منزله این نیست که حتما باید اهداء کننده باید مدیریت کند و هیات امناء ها با مدیریت امام جمعه انتخاب می شود و هر مسجدی را که هیات امناء آن نیاز به تغییر داشته باشد می توانند با مدیریت امام جمعه انتخاب شوند و همچنین در اوقاف و امور خیریه یک نفر خادم جهت کار در مسجد نسبت به پرداخت بیمه آن شخص که باید فرد خادم زیر 50سال باشد می توانند هیات امناء انتخاب و معرفی کنند.

این مسئول تصریح کرد: در شهرستان کهگیلویه 470مسجد و 57امامزاده و در چاروسا 60مسجد داریم که این مجموعه عظیم در سال 98تنها 98میلیون تومان اعتبار اختصاص دادند که اعتباری بسیار ناچیز است که کفاف مدیریت چند مسجد را هم ندارد و مطمئن باشند اگر کمکی صورت بگیرد ما هم کمک خواهیم کرد اما باید بدانیم که مساجد با کمک مردم و خیرین و همچنین توانمندی روحانی مسجد باید مدیریت شود.

نمازی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته ورود بنیاد علوی در شهرستان لنده و چند ماه گذشته در بخش دیشموک توانست کمک های خوبی داشته باشد که باید تلاش شود تا به این مطنقه هم ورود کند و نسبت به مشکلات فرهنگی منطقه کمک بیشتری کند.

انتهای پیام/82021

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول