اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

توجه ویژه «روزهای ابدی» به دانشجویان/ جای خالی روزهای ابتدای انقلاب در سریال‌ها

«روز‌های ابدی» عنوان سریالی است که به اتفاقات بهمن ۵۷ تا آبان ۵۸ و ماجرای روزهای پرالتهاب اوایل انقلاب اسلامی توجه دارد.

توجه ویژه «روزهای ابدی» به دانشجویان/ جای خالی روزهای ابتدای انقلاب در سریال‌ها

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، قرار بود این سریال ۴۴ قسمتی سال گذشته به مناسبت تسخیر لانه جاسوسی پخش شود که به دلیل مسائل فنی به پخش امسال رسید و از ۸ دی ماه از شبکه یک سیما در حال پخش است.

تصویربرداری «روز‌های ابدی» از سال ۹۷ آغاز شد و به دلیل طولانی بودن پروسه تولید و لوکیشن‌های متعدد، حدود یک سال به طول انجامید و البته به دلیل استفاده از جلوه‌های ویژه بصری مراحل پس‌تولید آن به طول انجامید.

 

در کارهای تاریخی حذف نماد‌های امروزی و تغییر معماری ساختمان‌ها کار بسیار سخت و زمان بری است که در این سریال به خوبی شاهد آن هستیم.

شمقدری در این سریال تلاش داشته که کمتر از چهره‌های دیده شده استفاده کند زیرا در چهره‌هایی که پیش‌تر با  آن‌ها بیننده روبرو شده است مخاطب دیرتر با نقش جدید او همذات پنداری می‌کند. کارگردان تلاش کرده تا با استفاده از چهره‌های جدید قضاوت را از مخاطب در ارائه نقش بگیرد و به خصوص در حوزه دانشجویی تلاش شده تا از چهره جدید استفاده کند تا بیننده با بازیگر همذات‌پنداری بیشتری داشته باشد.

از این جهت تنها چهره های شناخته شده در این سریال احمد نجفی، حمید گودرزی، علیرام نورایی، امیرمحمد زند، صالح میرزاآقایی، کاوه سماک باشی، زهرا سعیدی، شهره لرستانی و... هستند.

شاید هنوز برای قضاوت درباره این سریال زود باشد اما نکته حایز اهمیت درباره این سریال فعالیت دانشجویی است که مورد توجه قرار گرفته است. انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) علاوه بر تلاش روحانیون مبارز و مردم، حضور گسترده دانشجویان را به همراه داشت. این دانشجویان با طیف‌های فکری مختلف قصد براندازی حکومت شاه (با تفکرات مختلف اما متحد) را داشتند که در این سریال به خوبی این طیف‌ها دیده می‌شود که تاکنون به لحاظ تصویری و نمایشی کمتر شاهد نمایش فعالیت گسترده دانشجویان که اتفاقا اهمیت خاصی در پیشبرد انقلاب داشتند، بودیم؛ از این جهت سریال «روزهای ابدی» قابل تامل است.

 

در قسمت های پخش شده این مجموعه شاهد فعالیت افرادی در ارتش بودیم که موافق انحلال ارتش بودند. یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در چند ماه نخست پیروزی انقلاب اسلامی انحلال ارتش بود. برخی از گروه‌های سیاسی با برگزاری تظاهرات‌های مختلف به دنبال انحلال ارتش بودند که بازنمایی این نوع فعالیت‌ها در تاریخ انقلاب در کمتر اثر نمایشی دیده شده است.

در آثار تاریخی به خصوص آثاری که به وقایع انقلاب پرداخته کمتر شاهد این حجم از وقایع و اتفاقات بودیم. در بازار شلوغ سریال‌ها و تنوعی که در شبکه‌ها دیده می‌شود نمایش آثاری که درباره فعالان بروز و ظهور انقلاب اسلامی ایران باشد، خالی بود که این مهم به همت مرکز سیمافیلم صورت گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول