اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

صدور بیش از ۴۲۶ مجوز صنایع‌دستی در استان مرکزی

معاون صنایع‌د‌ستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در سال ۹۹ در اولویت قرار دارد، گفت: بیش از ۴۲۶ مجوز صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری، صادر شد.

صدور بیش از ۴۲۶ مجوز صنایع‌دستی در استان مرکزی

قاسم کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه بیش از ۴۲۶ مجوز صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری، صادر شد اظهار کرد: از این تعداد، ۳۶۶ پروانه تولید انفرادی است که برای متقاضیانی که دارای تخصص، تجربه و آشنایی به فرآیند تولید و توانایی ساخت محصول در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی بوده‌اند، صادر شده است.

وی افزود: ۲ مجوز پروانه تولید کارگاهی نیز از ابتدای سال جاری صادر شده که باعث ایجاد اشتغال برای ۸ نفر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: از ابتدای سال جاری بالغ‌بر 55 فقره کارت شناسایی نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی برای صنعتگران صادر شده است که متقاضیان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های اولیه تحت نظر این اداره کل و قبولی در آزمون‌های کتبی و عملی موفق به دریافت این مجوزها می‌شوند.

کاظمی با اشاره به خسارات وارد شده به صنعتگران به دنبال شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: با توجه به نام‌گذاری سال جاری با عنوان سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری و تأکید استاندار بر حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، بیش از ۳۰۰ میلیون ریال به هنرمندان صنایع‌دستی خسارت‌دیده از کرونا کمک بلاعوض اهدا شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری، ۹۷ طرح مشاغل خانگی با تأیید کارگروه اشتغال استان موفق به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ ۸ میلیارد و ۳۳ میلیون ریال از بانک‌های عامل شده‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی به فعالیت‌های مثبت در بخش توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش بیش از ۳۳۸ نفر در حوزه صنایع‌دستی، (در رشته‌های منبت چوب، معرق چوب، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سراجی سنتی، حصیربافی، قلاب‌بافی و رودوزی‌های سنتی)، ایجاد ۹ کارگاه صنایع‌دستی در خانه قنبری شهرستان اراک، تجهیز ۲ کارگاه‌ صنایع‌دستی در شهرستان اراک و ساوه در رشته چلنگری، تکمیل یک پرونده درجه هنری، باز زنده سازی رشته چلنگری در شهرستان اراک، بهره‌مندی ۶۱ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی از بیمه روستاییان و عشایر و... از اقدامات دیگر این معاونت در ۹ ماهه اول سال جاری بوده است.

کاظمی با اشاره به ساخت و راه‌اندازی ۲ بازارچه دائمی صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری گفت: «با راه‌اندازی این دو بازارچه دائمی تمامی شهرستان‌های استان دارای بازارچه دائمی صنایع‌دستی خواهند شد که با افتتاح این بازارچه‌ها تعداد بازارچه‌های استان به ۱۱ مورد خواهد رسید.

وی همچنین از انتخاب و راه‌یابی ۱۲ اثر صنایع‌دستی استان به مسابقه ملی طراحی و ساخت رشته‌های منسوخ‌شده خبر داد و افزود: ۱۷ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی در نمایشگاه ملی مجازی شرکت کردند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی از استان مرکزی به‌صورت چمدانی انجام می‌شود، افزود: در سال جاری تاکنون میزان صادرات صنایع دستی در استان مرکزی بالغ‌بر ۱۲ هزار دلار بوده است که اقلام صادر شده شامل مینای فلز، گیوه، احجام چوبی(پیکرتراشی)، قلم‌زنی(فلزکاری)، سفال و آثار چوبی است که به حدود ۸ کشور دنیا صادر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول