اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تشریح دلایل رانت بازار فولاد در گزارش مجلس/دو برابر مصرف داخلی فولاد تولید می‌شود اما همچنان بازار آشفته است

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گزارش این کمیسیون در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار را در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) قرائت کرد.

تشریح دلایل رانت بازار فولاد در گزارش مجلس/دو برابر مصرف داخلی فولاد تولید می‌شود اما همچنان بازار آشفته است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، رحمت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 23 دی) گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌ های تنظیم بازار را قرائت کرد. 

وی در توضیحات خود افزود: این طرح که به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده است مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفته و مذاکرات متعددی با حضور نمایندگان، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، کارشناسان بخش‌های مختلف دولت و بخش خصوصی صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد:‌ بعد از بحث‌های متعدد در کمیسیون صنایع و معدن مجلس در تاریخ 11 آبان سال 99 با اصلاحاتی در عنوان و طرح به تصویب رسید و گزارش آن طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس تقدیم هیأت رئیسه شده است.

وی گفت: در سال 98 حدود  22 میلیون تن محصولات فولادی تولید شد که از این میزان 18 میلیون تن میزان مصرف داخلی بود و 10 میلیون تن مازاد تولید وجود داشت.

فیروزی تصریح کرد: همچنین طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری حدود 30 میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید خواهد شد که از این میزان در بهترین شرایط 15 میلیون تن در داخل مصرف خواهد شد.

وی افزود: اگر دولت می‌توانست بازار را مدیریت کند این میزان رانت و  آشفتگی پیش نمی‌آمد؛ هم اکنون دو برابر مصرف داخلی تولید محصولات فولادی صورت می‌گیرد اما وضع بازار آشفته است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امروزه 30 الی 35 درصد این محصولات در بورس عرضه می‌شوند که اگر به صورت کامل در این بازار عرضه شود، می‌توان مازاد آن را صادر کرد.

فیروزی گفت: شیوه‌نامه‌ای که دولت طی یک ماه گذشته در خصوص محصولات فولادی ابلاغ کرده یک دستور‌العمل داخلی است که می‌تواند در هر زمانی لغوش شود؛ همچنین طی این بازه زمانی قیمت‌ها کنترل نشده و حتی افزایش نیز داشته است.

وی با اشاره به اینکه در طرح یاد شده ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده و اگر محصولات عرضه نشود مجازات تبیین شده است، افزود: در واقع با اجرای این طرح محصولی که عرضه نشود کالای قاچاق ارزیابی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در کمیته رصد و تنظیم بازار نماینده مجلس به عنوان ناظر پیش‌بینی شده و همچنین وزارت صمت به عنوان رئیس این کمیته در نظر گرفته شده و وظایف مشخصی برای آنها پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول