اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مردم طاقت بیاورند، آلودگی کم می‌شود! / محیط زیست: تولید فلرینگ باید متوقف شود

به دنبال راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام، آلودگی در شهر چوار که ناشی از سوزاندن مواد نفتی و گازی است، بیش از پیش افزایش یافته و سبب نگرانی مردم شده که طبق اعلام مسوولین با توقف فلرینگ تا پایان سال آلودگی رفع خواهد شد.

مردم طاقت بیاورند، آلودگی کم می‌شود! / محیط زیست: تولید فلرینگ باید متوقف شود

خبرگزاری فارس- ایلام؛ مریم نظری: طی روزهای گذشته شاهد افتتاح واحد الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام به‌ صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور بودیم؛ پروژه‌ای که براساس گفته مسوولان با راه‌اندازی آن ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین، پیرولیز و سوخت مایع در سال تولید می‌شود.

افتتاح این پروژه در آغازین روزها سبب ایجاد دود شدید و آلودگی هوا در شهر چوار شده و شدت این آلودگی به حدی است که مردم شهر ایلام که در فاصله ۱۸ کیلومتری پتروشیمی قرار دارند نیز از دود شدید آن اعلام نارضایتی کرده‌اند.

پساب شرکت پتروشیمی نیز از سوی دیگر مشکلات بهداشتی و زیست ‌محیطی را برای ساکنان شهرستان چوار به همراه داشته است.

آلودگی شهر ایلام به دلیل پتروشیمی

تردست یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: هر روز صبح شاهد ایجاد دود غلیظ در آسمان شهر ایلام هستیم که منشا آن شرکت پتروشیمی است.

وی افزود: مسلماً در اجرای چنین پروژه‌های عظیم و مهمی باید رعایت نکات زیست‌ محیطی در دستور کار قرار گیرد؛ اما ظاهراً مسوولین استانی به این مهم در افتتاح این پروژه بزرگ توجه نکرده‌اند.

راه اندازی واحد الفین؛ آلودگی را دوچندان کرده است

الیاسی یکی از شهروندان چواری نیز در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: در حالی ‌که آلودگی‌های ایجاد شده توسط پالایشگاه گاز و پتروشیمی سلامتی شهروندان چوار را با خطر مواجه کرده است راه‌اندازی واحد الفین شدت آلودگی را دوچندان کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ادامه این روند سلامت شهروندان چواری را تهدید می‌کند از مسوولان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

پساب پتروشیمی سبب آلودگی آب‌های کشاورزی شده است

عباس خانمحمدی عضو شورای شهر چوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مدت‌هاست پساب شرکت پتروشیمی سبب آلودگی آب‌های کشاورزی و همچنین آب شرب شهر چوار می‌شود اما متأسفانه تا کنون اقدامی جهت کنترل این مشکل انجام نشده است.

وی افزود: طی روزهای گذشته نیز با راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی شاهد افزایش بیش از پیش آلودگی در شهر چوار هستیم.

عضو شورای شهر چوار در ادامه اظهار کرد: ادامه این آلودگی‌ها می‌تواند سلامت شهروندان چواری و همچنین محیط‌ زیست این منطقه را با خطرات جدی مواجه سازد.

رفع آلودگی‌های صوتی

غلامرضا ابدالی مدیرکل محیط زیست استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ایلام گفت: تابستان سال جاری شاهد ایجاد آلودگی‌های صوتی در پتروشیمی ایلام بودیم که جلسات متعددی در این خصوص با مسوولین ذی‌ربط تشکیل شد که خوشبختانه آلودگی‌های صوتی با پیگیری‌های انجام شده برطرف شد.

وی اظهار کرد: براساس گفته مسوولین پتروشیمی بنا بود آلودگی‌های فلر نیز پس از راه‌اندازی واحد الفین برطرف شود اما با وجود راه‌اندازی این واحد طی روزهای گذشته باز هم شاهد بروز آلودگی در پتروشیمی بودیم و با توجه به آلودگی‌های ایجاد شده، کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در شهرستان چوار با حضور مسوولان مربوط و مراجع قضایی برگزار شد که بر اساس مصوبات این جلسه پتروشیمی ایلام ملزم شده در جهت کاهش آلودگی فلر اقدام کند.

توقف فلرینگ و کاهش آلودگی

ابدالی با بیان اینکه نظارت‌ها در این خصوص ادامه دارد گفت: در جلسه کار گروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا تأکید شد با توجه به ایجاد آلودگی شدید هوای ناشی از سوزاندن مواد نفتی و گازی، شرکت پتروشیمی باید در اسرع وقت نسبت به توقف فلرینگ و کاهش آلودگی اقدام کند.

این مسوول گفت: با اعلام شرایط پایداری هوا از سوی اداره کل هواشناسی استان در طی چند روز گذشته و ایجاد آلودگی شدید هوا توسط شرکت پتروشیمی، بیم آن میرفت که ادامه روند کنونی، سلامت ساکنان شهرستان چوار را با خطر مواجه سازد.

مدیرکل محیط زیست ایلام ادامه داد: شرکت پتروشیمی ایلام باید ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی در حوزه‌های آب، پساب، هوا، خاک و پسماند باشد تا سلامت ساکنان منطقه حفظ شود در غیر این صورت با هرگونه آلودگی که حیات مردم را با خطر مواجه سازد به سرعت برخورد  قانونی خواهد شد.

کنترل آلودگی تا پایان سال

علی‌طاهر سارایی معاون محیط ‌زیست استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی در شرکت پتروشیمی ایلام جانمایی شده‌اند و مسوولان پتروشیمی متعهد شده‌اند تا آخر سال آلودگی‌های این شرکت را کاهش دهند.

وی با بیان این‌که بدون شک ادامه روند آلودگی پتروشیمی می‌تواند خطراتی را برای محیط زیست و مردم منطقه در پی داشته باشد افزود: پساب‌های این شرکت نیز درحال کنترل است و امید است با همکاری مسوولان آلودگی‌های مذکور کاهش یابد.

مقطعی بودن سوخت گاز اتیلن

خزایی رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: دود ناشی از سوختن گاز اتیلن پتروشیمی ایلام مقطعی است و به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دغدغه پرسنل پتروشیمی ایلام حفظ محیط ‌زیست و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی است افزود:کارکنان و خانواده‌های کارکنان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و مدیران پتروشیمی حتی یک لحظه از محیط‌زیست غافل نبوده‌اند.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با بیان اینکه در سال ۹۷ پتروشیمی ایلام موفق به دریافت تندیس سیمین صنعت سبز کشور شده است، گفت: در سال ۹۸ نیز اخطاریه سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی پتروشیمی ایلام دریافت نشده است.

خزایی ادامه داد: فلرینگ پتروشیمی ایلام به تدریج روند کاهشی را شاهد خواهد بود و با نرمال‌سازی و تثبیت‌ شرایط راه‌اندازی الفین، تا پایان سال فلرینگ به اتمام خواهد رسید.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام افزود: ایستگاه سنجش آلاینده‌های زیست‌محیطی از طریق پتروشیمی خریداری و پس از جانمایی توسط شهرداری چوار نصب خواهد شد.

آرش خزایی با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده پساب ضلع غربی پتروشیمی ایلام حذف خواهد شد افزود: تصفیه‌خانه ZLD با برترین تکنولوژی روز دنیا خریداری و ظرف یک سال آینده راه‌اندازی خواهد شد و با اجرای این طرح خروجی پساب تصفیه‌خانه پتروشیمی ایلام به صفر می‌رسد.

خزایی تاکید کرد: آلودگی صوتی مطرح شده در زمان پیش‌ راه‌اندازی و راه‌اندازی الفین مقطعی بود و به صورت کامل برطرف شده است.

این مسوول اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی واحد الفین مشکلات از پیش تعیین‌نشده و غیر قابل پیش‌بینی به وقوع پیوست و روند نرمال‌سازی شرایط راه‌اندازی و تولید پس از یک وقفه‌ کوتاه از سر گرفته می‌شود.

وی با عذرخواهی از مردم استان به ویژه ساکنین شهرستان چوار برای سوختن اتیلن و ایجاد دود در منطقه اظهار داشت: مدیریت و بهره‌بردار الفین تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات راه‌اندازی به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول