اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

شمارش جوجه‌های آخر پاییز حاصل از وعده‌های مسئولان برای سرب و روی کوهبنان

با توجه به اینکه سرب و روی در منطقه کوهبنان و همینطور راور و بهاباد از بزرگترین و اصلی‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی این مناطق به‌حساب می‌آید به همین جهت در این گزارش به مروری بر اتفاقات و اخبار مرتبط با سرب و روی در چند سال اخیر بخصوص در یک سال گذشته در کوهبنان به این موضوع که مسئولین چه وعده‌هایی دادند و در حال حاضر این وعده‌ها به چه نتایجی رسیده است، می‌پردازیم.

شمارش جوجه‌های آخر پاییز حاصل از وعده‌های مسئولان برای سرب و روی کوهبنان

خبرگزاری فارس – کرمان؛ از معادن و نشانه‌های سرب و روی کمربند کانی‌زایی بهاباد – کوهبنان -راور از زمان‌های بسیار گذشته در این مناطق مورد شناسایی و بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، با توجه به زمان زیست مارکوپولو جهانگرد ونیزی در سال 1270 میلادی و با توجه به اشاره او به صنعت توتیا‌سازی در منطقه کوهبنان «توتیا در واقع از حرارت دادن سنگ روی دار حاصل می‌شود» حداقل 800 سال از قدمت معدنکاری سرب و روی در این منظقه می‌گذرد.

طبق اسناد تاریخی معدنکاری‌های اولیه تا 5 هزار سال پیش هم می‌رسد که این معدنکاری‌ها با امکانات ابتدایی آن زمان مانند قلم جهت کنده‌کاری و سبد‌هایی جهت حمل ماده معدنی از درخت بادام کوهی و از سنگ ساخته می‌شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته که این زمان به عنوان دوران معدنکاری شدادی‌ها معروف است و بعد از آن  زمان در دوران معاصر در سال‌های  1320 تا 1350 معادن سرب و روی در این مناطق توسط شرکت فلزات یزد به‌صورت بسیار گسترده و با امکانات و تجهیزات به روز با حفر چاه‌ها و تونل‌ها مورد معدنکاری و اکتشاف و استخراج قرار گرفت و بعد از آن، این معادن به‌دلایل مختلفی از جمله راه افتادن معادن ذغالسنگ و شرایط بهتر آنها از نظر حقوق و مزایا درآن زمان، بالا آمدن آب در کارگاه‌های استخراج در اکثر معادن سرب و روی، کم ارزش بودن سرب و روی و... این معادن با تعطیلی گسترده مواجه شد و بعد از آن بیشتر این معادن به‌صورت متروکه رها شد و فقط برخی از اینها به‌صورت نیمه فعال مورد استخراج قرار گرفت.

با توجه به اینکه اکثر این معادن در سال‌های گذشته به‌صورت غیراصولی استخراج شده و با سرمایه‌گذاری کم و نامناسب همراه بوده و با خام‌فروشی  مورد سودجویی افراد و شرکت‌های مختلف قرار گرفته است، به همین دلیل این معادن نتوانسته‌اند چندان نقش مفیدی در اقتصاد و اشتغالزایی در این مناطق داشته باشند.

چند سالی است که بحث معادن سرب و روی در منطقه کوهبنان بین مردم و به‌خصوص مسئولین گرم شده و مورد تبلیغات زیادی از سوی آنها قرار گرفته است که این موضوع در یک سال گذشته بیش از هر زمانی داغ‌تر شده و این موضوع به دو دلیل است، اول راه‌اندازی مجتمع سرب و روی تاجکوه در شهرستان بافق در مرز کوهبنان توسط یک شرکت معدنی و همینطور راه‌اندازی معدن کوه‌قلعه توسط یک شرکت که هر دو از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ آریا فاتح هستند.

مجتمع تاجکوه و معدن کوه‌قلعه تابحال حدود 300 نفر اشتغال ایجاد کرده که حدود 50 درصد این اشتغال سهم جوانان منطقه کوهبنان شده است، راه‌اندازی این دو معدن تاثیر بسزایی در اشتغالزایی جوانان کوهبنانی داشته است و انشاءالله معدن گور و واحد فراوری آن که در بهمن 98 با آمادگی سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی کلنگ‌زنی شد، در آینده راه‌اندازی می‌شود که باتوجه به همت این شرکت‌ها در راه‌اندازی مجتمع تاجکوه و معدن کوه قلعه، امید می‌رود که در ارتباط با معدن گور و واحد فراوری آن نیز این اتفاق بیفتد و طرح عملیاتی شود.

اما دلیل دوم که بحث‌های در ارتباط با سرب و روی را در کوهبنان شدیدا داغ کرده و تاثیرات منفی شدیدی در کوهبنان بر جای گذاشته است، اعلام ساخت بزرگترین کارخانه فراوری سرب و روی کشور در قالب سه مجتمع در کوهبنان با 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بهمن ماه 98 بوده که بنا بود این مجتمع توسط سه شرکت بورسی در 18 ماه ساخته شود و یک‌هزار نفر شغل ایجاد کند.

این در حالی است که حدود یکسال از این وعده‌های عجیب و غریب می‌گذرد و ما بعد از یکسال هنوز کمترین اثر یک کار اقتصادی که اشتغال است، تحقق حتی یک نفر شغل هم از این وعده‌ها در منطقه کوهبنان سراغ نداریم.

با توجه به اینکه سرب و روی در منطقه کوهبنان و همینطور راور و بهاباد از بزرگترین و اصلی‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی این مناطق به‌حساب می‌آید به همین جهت در این گزارش به مروری بر اتفاقات و اخبار مرتبط با سرب و روی در چند سال اخیر بخصوص در یک سال گذشته در کوهبنان به این موضوع که مسئولین چه وعده‌هایی دادند و در حال حاضر این وعده‌ها به چه نتایجی رسیده است، می‌پردازیم.

مروری بر اخبار و وقایع مرتبط با سرب و روی در منطقه کوهبنان در چند سال اخیر

 

به گزارش ایسنا در 10 مرداد ماه 94، «حسینی‌نژاد معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان» گفت: معادن سرب و روی شهرستان کوهبنان مربوط به شرکت تهیه و تولید موادمعدنی بوده به مزایده گذاشته شده و پیمانکار پروژه در حال ساخت کارخانه در منطقه است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان در 16 بهمن ماه 94،  حسین امیری نماینده زرند و کوهبنان: در کوهبنان معادن سرب و روی وجود دارد که اخیرا سرمایه‌گذار برای فعالیت در این عرصه پیدا شده که در حال مذاکره هستیم تا کار خود را هر چه سریعتر آغاز کند و بیش از 300 نفر در صنعت سرب و روی مشغول به کار شوند.

 

روابط عمومی فرمانداری در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی در شهرستان کوهبنان 6 آذر ماه سال 95: عملیات اجرایی طرح تجهیز و نوسازی معادن متروکه سرب و روی کوهبنان به دست استاندار آقای رزم‌حسینی و و آقای امیری نماینده در کوهبنان افتتاح شد.

 

روابط عمومی فرمانداری در 15 شهریور ماه 96، با حضور دامیری نماینده مردم و مهدلو فرماندار کوهبنان و جمعی از مسئولان شهرستان، افتتاح کارخانه عیارسازی معدن سرب و روی جور صورت گرفت که در حال حاضر 20 نفر را به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار کرده است.

 

روابط عمومی فرمانداری در 30 مهر ماه سال 96: فرماندار کوهبنان از طرح اشتغالزایی معدن سرب و روی کاروانگاه بازدید کرد. بحرینی سرمایه‌گذار این طرح گفت: در این طرح که در حال آماده کردن بستر کار و پیگیری عملیات حفاری و مشخص شدن ذخیره این معدن هستیم در حال حاضر 14 نفر مشغول به کار هستند.

روابط عمومی فرمانداری در 24 آبان ماه 96: حسینی‌نژاد رئیس سازمان صمت کرمان ضمن بازید از معادن سرب و روی گفت: در معادن سرب و روی شهرستان‌های کوهبنان و راور ذخیره‌ای در حد 400 تا 500 هزار تن را داریم که زمینه برای احداث کارخانه  در این زمینه فراهم است.

وی تصریح کرد: مواد اولیه در منطقه وجود دارد، لذا زمینه برای احداث کارخانه فرآوری سرب و روی وجود دارد که این خود گویای حقیقتی است که ظرفیت تولید شمش در منطقه شدنی است.

روابط عمومی فرمانداری در دوم مرداد ماه 97: فرماندار کوهبنان از معدن سرب و روی کاروانگاه بازدید کرد و گفت: تعدادی از معادن سرب و روی در کوهبنان شناسایی شدند لذا راه‌اندازی شرکت سرب و روی و کارخانه فرآوری در شهرستان همانگونه که در یک سال اخیر نیز گفته شده از خام‌فروشی جلوگیری خواهد شد و جلساتی با حضور مدیر کل محترم صنعت و معدن استان و همچنین امیری نماینده مردم در مجلس در فرمانداری برگزار شده و تاکید ما این است ضروری است این کارخانه در شهرستان احداث شود که در صورت تحقق، زمینه برای اشتغال تعدادی از متقاضیان فراهم خواهد شد.

بحرینی مجری طرح گفت: 20 نفر در این معدن به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. به زودی کلنگ‌زنی واحد فراوری کنسانتره با سرمایه گذاری 2000 میلیارد تومانی، تولید شمش روی و سرب در کوهبنان

روابط عمومی فرمانداری کوهبنان: صبح امروز مورخ 24 دی ماه 98 جلسه سالاری فرماندار کوهبنان با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره و جمعی از مدیران شرکت زرین صبا در خصوص کلنگ‌زنی واحد فراوری کنسانتره، تولید شمش روی و سرب در هفته‌های آتی برگزار شد و همچنین مقرر شد، حساب‌های شرکت در همین هفته به بانک‌های کوهبنان منتقل گردند.

 

کلنگ‌زنی کارخانه تغلیظ و تولید شمش و روی در کوهبنان با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان

به گزارش خبرگزاری فارس در 12 بهمن 98: در نخستین روز از دهه مبارک فجر با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور و برخی از مسئولان استان کارخانه تغلیظ و تولید شمش و روی در شهرستان کوهبنان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد نگاه دولت، توسعه متوازن است. در کوهبنان رقم 2 هزار میلیارد تومان می‌تواند ایجاد اشتغال و درآمد کرده و از مهاجرت مردم جلوگیری کند.

حسین سالاری فرماندار کوهبنان ابراز داشت: پس از دو سال تلاش و رایزنی‌های فراوان با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شرکت معدن آرا فلات آریا متقاضی احداث کارخانه تغلیظ و تولید شمش و روی با ظرفیت سه هزار تن در شهرک صنعتی کوهبنان به روش لیچینگ شد.

وی به جلسه رونمایی از طرح‌ 2 هزار میلیارد تومانی احداث کارخانه کنسانتره، کارخانه تولید شمش سرب و کارخانه تولید شمش روی توسط شرکت زرین‌صبا در حضور استاندار کرمان خبر داد. سالاری ابراز داشت: به‌زودی با راه‌اندازی بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور در کوهبنان زمینه جذب سرمایه‌گذاران شرکت‌های جنبی نیز فراهم خواهد شد.

جلسه اعلام احداث مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی در کوهبنان

به گزارش ایسنا/کرمان در 13 بهمن ماه 98 جلسه اعلام احداث مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی در شهرستان کوهبنان و نشست خبری طرح فوق، ظهر امروز با حضور فدائی استاندار کرمان، حسین امیری رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، سرمایه‌گذار پروژه و تعدادی از مدیران استان در استانداری کرمان برگزار شد.

عزیزالله عصاری مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات، ابراهیم جمیلی مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا و محمد کلانتری مدیرعامل شرکت صبانور پس از توافق بر سر شکل دهی و راه‌اندازی شرکت جدید «توسعه معادن زرین صبا» که قرار است سرمایه گذاری اولیه 2 هزار میلیارد تومانی در صنعت سرب و روی استان کرمان را کلید بزند. آنها تاکید کردند این سرمایه‌گذاری و مراحل توسعه‌ای آن از سوی این سه هلدینگ معتبر و کارآزموده ایران، حمایت می‌شود.

 

به گزارش شما و اقتصاد، عزیزالله عصاری مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران امروز در جلسه اعلام احداث مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی در شهرستان کوهبنان گفت: پهنه ۱۲۵۰ کیلومتری در راور داریم که در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیده‌ایم محدوده سرب و روی در این پهنه فراوان است.

 

ابراهیم جمیلی مدیرعامل هلدینگ زرین در این جلسه گفت: آمده‌ایم قطب سوم سرب و روی کشور را در کرمان ایجاد کنیم. میزان سرمایه‌گذاری این طرح، ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده و زمینه اشتغال هزار نفر را فراهم خواهد کرد .این مجتمع عظیم ظرف مدت ۱۸ ماه با استفاده از توان داخلی و معنا بخشیدن به مفهوم ارتباط صنعت و دانشگاه، احداث می‌شود،  این مجتمع ۳۰۰ هزار تنی در سه فاز پیش‌بینی شده که در فاز نخست ۵۰ هزار تن، دوم۱۰۰ هزار و سوم ۱۵۰ هزار تن در نظر گرفته شده است که تولید شمش روی ۳۰ هزار تنی در این مرحله برنامه‌ریزی شده و قابلیت افزایش نیز خواهد داشت و کارخانه شمش سرب هم برای ۱۵ هزار تن تدارک دیده شده است. در این مجتمع سالانه سه میلیون تن خوراک می‌خواهیم. 

کلانتری مدیرعامل هلدینگ صبانور نیز در این نشست خبری، تاکید کرد: در منطقه راور و کوهبنان ۱۲ آنومالی حاوی سرب و روی یافته ایم  و جواز تاسیس کارخانه را هم دریافت کرده‌ایم و این اتفاق آینده اشتغال در منطقه را متحول خواهد کرد.

علیخانی مشاور ارشد شرکت صبانور در این جلسه گفت: در جهت تعهد به منطقه کوهبنان، اولین اقدامی که کردیم آوردن حساب بانکی شرکت به بانک کوهبنان بود. تعهد ما به کارگیری نیروی بومی است. اگر نیروی بومی تخصص لازم را نداشته باشند ما به نیروهای بومی آموزش خواهیم داد و آنها را متخصص و حرفه‌ای خواهیم کرد.

 

محمدجواد فدایی در این نشست در خصوص تامین خوراک و مواد اولیه مجتمع زرین صبا گفت: در مصوبه 26 اردیبهشت سال 98 برای تامین مواد اولیه مجتمع که سالانه 3 میلیون تن تصویب شده بود چنانچه نیاز به مصوبه جدید و دیگری باشد مجتمع صبانور ارائه دهد اما در مورد زمین باید امور اراضی واگذار کند.

خبرگزاری شبستان  نیز در گزارشی آورد، حسین امیری نماینده مردم  زرند وکوهبنان در این نشست گفت: طرح مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی شهرستان کوهبنان هفته قبل در اتاق بازرگانی ایران رونمایی شد.

وی افزود: سرمایه‌گذار پروژه از سال ۹۵ کار را آغاز کرده و کنسرسیوم تشکیل شد تا مجتمع ریخته‌گری و تولید شمش سرب و روی ایجاد شود. معادن پراکنده سرب و روی در شمال و جنوب استان کرمان و استان‌های دیگر وجود دارد و تامین خوراک مجتمع تولید شمش سرب و روی تضمین شده است.

 سالاری فرماندار کوهبنان نیز در نشست اعلام ساخت کارخانه سرب و روی اظهار کرد: کارهای مربوط به ایجاد مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی را در کمترین زمان انجام دادیم و فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کرده‌ایم و تا عملیاتی شدن پروژه همکاری خواهیم داشت.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند- کوهبنان 27 خرداد ماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا درباره دیدار با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: درباره شهرستان کوهبنان نیز برای راه‌اندازی معدن سرب و روی هماهنگی شد که در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار کارخانه سرب و روی خواهیم بود. همچنین در این جلسه سرپرست وزارت صمت مدرس خیابانی از موافقت کلی این وزارتخانه جهت احداث مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی کوهبنان خبر داد.

خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان نیز 13 تیرماه 99 نوشت، سالاری فرماندار کوهبنان گفت: در حال حاضر طرح زیست محیطی در اداره کل محیط زیست در حال بررسی است و مقدمات دیگر احداث کارخانه در حال انجام است و به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

فرماندار کوهبنان تاکید کرد: برق کارخانه خریداری شده و مقدمات تهیه آب شرب کارخانه هم در حال انجام است و این شرکت حساب‌های خود را دریکی از بانک‌های کوهبنان باز کرده است. دفتر شرکت هم در حال تجهیز است.

معادن غیرفعال مناطق کمتر توسعه یافته شمال استان کرمان (شهرستان‌های راور و کوهبنان) تعیین تکلیف شد.

به گزارش اقتصاد کرمان در دوم مهر ماه 99: در راستای پیاده‌سازی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در استان کرمان، پس‌ از بازدید انجام گرفته از معادن غیرفعال شهرستان‌های راور و کوهبنان جلسه‌ای برگزار شد.

در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای به منظور فعال‌سازی دو معدن سرب و روی با شرکت سرمایه‌گذار منعقد شد و به‌زودی کلنگ احداث کارخانه فرآوری شمش روی و سرب با ظرفیت ۳۰ هزار تن روی و ۱۵ هزار تن سرب و همچنین کارخانه تولید کنسانتره سرب و روی و معادن مس در شهرستان راور توسط سرمایه‌گذار طرف تفاهم طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به زمین زده خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین در 14 مهر ماه 99: سالاری فرماندار کوهبنان با اعلام اینکه هم‌اکنون حساب شرکت مجری طرح کارخانه سرب و روی کوهبنان در بانک ملت کوهبنان افتتاح شده است، بیان داشت: در حال حاضر کار بررسی در دو معدن سرب و روی در «روستای بن در» آغاز شده و با اخذ مجوز از یکی از سازمان‌ها که محدوده‌های دیگر شرکت با محدوده‌های آن سازمان تداخل دارد، کار بررسی در سایر محدوده‌ها نیز باید آغاز شود و طراحی کارخانه پس از آنالیز خوراک استحصالی انجام می‌شود.

جهانگیری، مدیرعامل شرکت زرین صبا هم تشریح کرد: در حال حاضر محدوده‌های معدنی پروژه احداث کارخانه سرب و روی با محدوده‌های معدنی در اختیار سازمان انرژی اتمی تداخل دارد که در این رابطه در حال مذاکره با سازمان انرژی اتمی هستیم.

وی اضافه کرد: تمام زیرساخت‌های مجتمع (ساخت سه کارخانه) شامل آب، برق، گاز، مجوز‌های محیط زیست و منابع طبیعی در استان اخذ شده است و تا دو هفته آینده نتیجه را به ما اعلام خواهند کرد و کلنگ این پروژه را خواهیم زد.

تاثیرات اعلام ساخت کارخانه 2000 میلیارد تومانی

آنچه که در رابطه با این کارخانه مطرح بوده، اینکه بنا بود این کارخانه برای مردم کوهبنان و منطقه فواید زیادی داشته باشد اما آنچه که ما امروز سراغ داریم از زمان اعلام ساخت تا الان عمدتا ضرر بوده تا فایده، بنا بود این کارخانه در 18 ماه ساخته شود، یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد کند، وضع اقتصادی جوانان منطقه بهتر بشود، کوهبنان صنعتی شود و از این دسته وعده‌ها، حالا سوال ما این است که بعد از چند سال بخصوص یک سال گذشته  از این وعده‌ها، نتایج حاصل چه بوده است.

یکی از بدترین تاثیراتی که این اعلام ساخت کارخانه داشته؛ بالا رفتن شدید و غیر واقعی قیمت زمین و خانه در کوهبنان است، به‌صورتی که کارخانه‌ای که بنا بود اشتغال و رفاه جوانان کوهبنانی را به ارمغان بیاورد حالا خانه ساختن در این شهر کوچک هم را برای جوانان تبدیل به آرزو کرده است.

با همزمانی اعلام ساخت کارخانه 2000 میلیاردی و کلنگ‌زنی کارخانه 50 میلیاردی در شهرک صنعتی جور این اشتباه در ذهن مردم ایجاد شد که این کارخانه شهرک صنعتی جور همان کارخانه وعده داده شده 2000 میلیاردی توسط مسئولین است در صورتی که این دو کاملا جدا و مربوط به دو شرکت جدا هستند در واقع کارخانه شهرک صنعتی جور مربوط به شرکت معدن آرا فلات آریا است که مجتمع تاجکوه را در بافق در مرز کوهبنان راه‌اندازی کرده است.

و این اشتباه که به‌دلیل همزمانی در اعلام ساخت و کلنگ‌زنی این دو طرح صورت گرفت مردم را به تکاپوی خرید زمین و به‌دنبال آن افزایش تقاضا و کاهش عرضه زمین و در نتیجه گرانی بی‌حد و مرز زمین در کوهبنان حاصل شد، مسئولین  لازم است که این اشتباه شکل گرفته را در ذهن مردم را با  دادن اطلاعات کامل از برنامه‌ها و اتفاقات اقتصادی شفاف‌سازی کنند تا اتفاقات مشابه با گرانی زمین اتفاق نیفتد.

دومین تاثیری که اعلام ساخت این کارخانه گذاشت، معطل گذاشتن جوانانی است که به امید این کارخانه، یکسال خود را به اینکه در اینجا مشغول به‌کار شوند و زندگی خود را بسازند، دلخوش کردند و حالا سرافکنده و سردرگم در هاله‌ای از ابهام باید فکری برای خود بردارند و بسیاری از مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی اتفاق افتاده در کوهبنان ناشی از اینگونه رفتارهاست.

سوالات و ابهامات مربوط به اخبار مربوط به اعلام احداث کارخانه سرب و روی کوهبنان: 

چند سوال  و ابهام در ارتباط با این کارخانه وجود دارد که لازم است مسئولین مربوطه به آن پاسخ دهند:

1- اینکه چرا خبر اعلام ساخت این کارخانه یک ماه قبل از انتخابات مجلس بود واین در حالی است که نماینده سابق مردم زرند و کوهبنان بعد از اینکه 20 سال در این پست فرصت داشتند، حالا اعلام این خبر در واپسین روزهای کاری ایشان چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

2- علت همزمان کردن اعلام ساخت کارخانه 2000 میلیاردی شرکت زرین صبا با کلنگ‌زنی کارخانه 50 میلیاردی شرکت معدن آرا فلات آریا در یک بازه زمانی کوتاه چه بوده است؟

3- اینکه در شهرستان راور جلسه مربوط به احیاء معادن کوچک مقیاس سرب و روی برگزار می‌شود و به احداث کارخانه فرآوری شمش روی و سرب با ظرفیت ۳۰ هزار تن روی و ۱۵ هزار تن سرب در شهرستان راور اشاره می‌شود، یعنی همان تولیدی که در ارتباط با کارخانه کوهبنان گفته شده است، این مطلب چه معنی می‌دهد؟ آیا  دو کارخانه 2000 میلیاردی ساخته می‌شود یکی در کوهبنان و یکی در راور؟

4- پهنه معدنی مربوط به شرکت زرین صبا چند معدن فعال دارد؟

5- چگونه اعلام می‌شود کارخانه‌ای در 18 ماه می‌سازیم، بعد از مدت‌ها دوباره گفته می‌شود که باید خاک معادن مورد فراوری قرار بگیرد تا نوع کارخانه برای فرآوری مشخص شود؟

6- از سوی مسئولین مربوطه بیان شده که دفتر این شرکت در کوهبنان در حال تجهیز است؛ اول اینکه تجهیز یک دفتر کاری که با چند میز و چند کامپیوتر انجام می‌شود چگونه یکسال طول کشیده است؟ و دوم اینکه آدرس این دفتر کجاست؟

7- گفته شده که در (روستای بن در) دو معدن  سرب و روی در حال بررسی است.! نام این دومعدن سرب و روی در روستای بن در چیست؟

8- در این یکسال مسائلی در ارتباط با این کارخانه مطرح شده مثل این موضوع که تعدادی از معادن مربوط به طرح کارخانه کوهبنان با محدوده سازمان انرژی اتمی تداخل دارد. حالا چند سوال مطرح می‌شود اول اینکه چگونه سال 96 و 97 پهنه مورد بررسی قرار گرفته و نقاط امید بخش مشخص شده است و اعلام می‌شود کارخانه‌ای در 18 ماه ساخته می‌شود اما هنوز تکلیف معادن تامین کننده خوراک آن مشخص نیست!؟ 

از طرفی دیگر سایر معادن این محدوده که با سازمانی تداخل ندارد در چه مرحله‌ای از اکتشاف و استخراج  قرار دارد؟

سوال دیگری که در این رابطه مطرح است اینکه خوراک این کارخانه 3 میلیون تن در سال بوده حالا معادن دیگری که غیر از این محدوده بایستی در تامین این خوراک شرکت داشته باشند کدام معادن هستند؟ و در چه وضعیتی هستند؟

9- علت تبلیغات و تاکید بر بورسی بودن شرکت‌های اعلام کننده ساخت این کارخانه چه بوده است؟ همینطور اینکه از رسانه‌ها درخواست شده بود که کمک کنند؛ مگر رسانه‌ها به‌جزء تبلیغات چه کمکی می‌توانستند بکنند؟

10- تعداد اشتغال ایجاد شده در زمینه سرب و روی در معادن کوهبنان از سال 94 تاکنون با آمار و ارقامی و وعده‌هایی که توسط مسئولین مربوطه دادند چند نفر است؟

11- باز کردن حساب بانکی شرکت مزبور تاکنون چه سودی برای مردم کوهبنان داشته است؟

12- چرا رسانه‌هایی که اعلام ساخت این کارخانه را در 18 ماه تبلیغ کردند دیگر روند کلنگ‌زنی و ساخت کارخانه را پیگیری نکردند؟ آیا طرح به این بزرگی رسانه پیگیر اجرایی شدن آن نمی‌خواهد؟

و از این دست سوالات و ابهامات بسیار است.

آنچه گفته شده و وعده داده شده ا در حد حرف و وعده باقی مانده است

آنچه که در ارتباط با سرب و روی در کوهبنان مشخص است اینکه با توجه به ساختار زمین‌شناسی مناطق بهاباد - کوهبنان – راور سرب و روی از اصلی‌ترین منابع و ظرفیت‌های اقتصادی و در واقع موهبت الهی به این مناطق است. انشاء‌الله در گزارش دیگری به تاریخچه معدنکاری سرب و روی در این مناطق می‌پردازیم و معادن سرب و روی محور بهاباد – کوهبنان - راور را مورد تحلیل قرار خواهیم داد و این ظرفیت عظیمی که در این منطقه وجود دارد را معرفی می‌کنیم.

در این گزارش اصلی‌ترین اتفاقات و اخبار و وعده‌های مرتبط با بحث اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شده را در چند سال اخیر که در ارتباط با سرب و روی در منطقه کوهبنان مطرح شده بود، بررسی کردیم. آنچه که ما امروز می‌بینیم اینکه آنچه گفته شده و وعده داده شده است در حد حرف و وعده باقی مانده است، اینجا مروری بر صحبت‌هایی شد که جهت یاداوری و قضاوت را بر عهده افرادی می‌گذاریم که این وعده‌ها را دادند.

آنچه که لازم می‌دانیم یادآور شویم اینکه ما از مسائل پشت پرده و وعده‌های مسئولین خبر نداریم اما این وعده‌ها مانند طبل های توخالی بودند که صدا کردند، اما دردی از مردم این منطقه که دوا نکرده بلکه بر درد و رنج آنها نیز افزوده است و از سویی دیگر ناکارآمدی مدیران محلی را در طی 16 سال از شهرستان شدن کوهبنان می‌رساند که نتوانستند از این ظرفیت بالقوه این منطقه استفاده کنند و همچنان مهاجرت و آوارگی جوانان کوهبنانی در شهرهای دیگر ادامه دارد.

با توجه به گذشت چند سال از این وعده‌ها و در حد حرف باقی ماندن آن، در این چند ماه باقیمانده از این دولت نیز دیگر انتظار اتفاق خاصی در زمینه اقتصادی در کوهبنان نداریم اما موضوعی که اهمیت دارد اینکه در آینده مسئولین محلی جدید کوهبنان در دولت 1400 باید با استفاده از تجربیات گذشته، این ظرفیت بالای منطقه کوهبنان، راور  و بهاباد را در زمینه سرب و روی را بشناسند و با برنامه‌ریزی و واگذاری معادن این مناطق به اهل آن منجر به استخراج اصولی و درست و با برنامه این معادن شوند و با ایجاد کارخانه‌های فرآوری اشتغال پایدار در این کارخانه‌ها و معادن تامین کننده خوراک آن را برای جوانان این منطقه فراهم کنند.

انتهای پیام/3388/ق                                                                                

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول