اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

کمپین جلوگیری از تخریب طاق کسری؛ مردم در فارس من: آینه عبرت را نجات دهید

گروهی از مخاطبان «فارس من» با ثبت سوژه‌ای مبنی بر تخریب بخشی از طاق کسری در کشور عراق، خواستار رسیدگی به این ایوان تاریخی شدند.

کمپین جلوگیری از تخریب طاق کسری؛ مردم در فارس من: آینه عبرت را نجات دهید

خدیجه نقلی خبرنگار گروه «فارس من» خبرگزاری فارس، هفته گذشته فرو ریختن بخش دیگری از ایوان طاق کسری خبرساز شد. خبر و تصاویر این اتفاق، یکشنبه ۱۴ دی ‌ماه از طریق برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی عراق در بغداد منتشر گردید و درباره‌اش نوشتند: «همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت». حالا هشتک #طاق کسری را نجات دهید و #طاق_کسری با درخواست از مسؤلین مرتبط در فضای مجازی منتشر می‌شود.

 

به همین منظور کمپینی با عنوان «طاق کسری را نجات دهید»  در سامانه «فارس من» راه‌اندازی شد و تنی چند از اصحاب هنر، نویسندگان و فعالان فرهنگی از امضاکنندگان این درخواست هستند. 

 

در این کمپین آمده است: در حالی برای دومین ‌بار بخش‌هایی از طاق کسری فرو ریخت که نه تنها مسؤولان میراث فرهنگی کشور عراق در طول کمتر از ۱۰ سال گذشته دو بار از متولیان میراث فرهنگی ایران خواسته بودند تا برای مرمت این بنای تاریخی به آن‌ها کمک کنند، بلکه ۱۶ سال قبل نیز با مشاهده نخستین ترک‌ها روی این بنای تاریخی کارشناسان ایرانی آمادگی خود برای مرمت این بنا را اعلام کرده بودند.

 

آخرین ضربه به این بنای عظیمِ ساسانی که حتی بزرگ‌ترین طاق ضربی شناخته ‌شده‌ جهان نیز نامیده می‌شود، در طول یک هفته گذشته به آن وارد شد. شاید اگر ۱۶ سال و ۸ ماه قبل که کارشناسان میراث فرهنگی سازمان وقت برای بررسی ترک‌های ایجاد شده در طاق کسری اعلام آمادگی کرده بودند، امکان حضور آن‌ها در کنار ایوان مدائن فراهم شده بود، امروز آه و ناله‌ برای تخریب کامل هر لحظه‌ای این بنا بلند نمی‌شد.


بر اساس این گزارش، طاق کسری، ایوان کسری یا ایوان مدائن، مشهورترین بنای بازمانده از دوران ساسانی است که در مدائن و حدود ۴۰ کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد و ساخت آن به انوشیروان نسبت داده شده و تاریخ ساخت آن ۵۵۰ میلادی ذکر شده است. این بنا از آجر و گچ ساخته شده و ۳۰ متر بلندی دارد. طاق کسری هم ‌اکنون در نزدیکی شهر کوچک «سلمان پاک» یا «سلمان باک» است؛ شهری که مزار سلمان فارسی در آن قرار دارد.

 

فارس من موضوع را تا حصول نتیجه از مسئولان مربوطه پیگیری می‌کند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول