اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مهلت نامعلوم به فیلم‌های ناقص جشنواره فجر/ بخش مستند چگونه برگزار می‌شود

در حالی که روز گذشته مهلت از پیش اعلام شده برای تحویل نسخه نهایی فیلم‌ها به سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر تمام شده، دبیرخانه این جشنواره برای برخی فیلم‌ها استثناء قائل شده است.

مهلت نامعلوم به فیلم‌های ناقص جشنواره فجر/ بخش مستند چگونه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری، طبق اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم فجر تا پایان روز گذشته (شنبه ۲۰ دی) بر اساس مهلت از پیش اعلام شده، نسخه نهایی بخش عمده‌ای از فیلم‌های واجد شرایط شرکت در سی و نهمین دوره جشنواره به دبیرخانه جشنواره ارائه شد.

کار هیأت داوران متشکل از محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی از صبح فردا دوشنبه ۲۲ دی آغاز خواهد شد.

دبیرخانه جشنواره اعلام کرد: تعدادی از فیلم‌های واجد شرایط شرکت در جشنواره سی و نهم با وجود آماده بودن، به دلیل حجم بالای ترافیک استودیوهای فنی موفق به تهیه نسخه DCP در مهلت مقرر نشدند و با مجوز دبیر جشنواره، به صاحبان این فیلم‌ها استثنائاً چند روز وقت داده شد تا بتوانند نسخه نهایی فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره برسانند و فیلم‌شان در فهرست نمایش آثار برای داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گیرد.

به گزارش فارس، این در حالی است که جشنواره ضرب‌الاجلی تعیین نکرده و صرفاً به بیان عبارت «چند روز» بسنده کرده است. همچنین تعداد فیلم‌های ناقص هم ذکر نشده است.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بهمن ۹۹ به دبیری سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار می‌شود.

 

* بخش مستند جشنواره فیلم فجر چگونه برگزار می‌شود؟

جشنواره فیلم فجر همانند دوره‌های پیشین در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، اما این دوره از جشنواره به دلیل شیوع بیماری کرونا در بخش‌های مختلف از جمله بخش مستند تغییراتی داشته است.

آنطور که روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گزارش داده است، ۱۶ فیلم راه یافته به بخش مستند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در انتظار رأی داوران برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی به تهیه‌کننده و کارگردان اثر مستند برگزیده این دوره جشنواره هستند.

 بر اساس گفته دبیر جشنواره، در هیچ بخشی هیأت انتخابی وجود ندارد و تمامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه ملی مستندهای بلند چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای رقابت و دریافت تندیس بلورین بهترین مستند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر داوری خواهند شد.

بنابراین، ۱۶ فیلم مستند بلند در انتظار نظر هیات داوران برای دریافت تندیس هستند، اما تغییر در ترکیب هیأت داوران هم یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده در این دوره از جشنواره است.

سال گذشته فیلم‌های مستند، کوتاه و سینمایی نگاه نو توسط یک هیات داوری بررسی شدند که این جمع داوران یعنی مهدی جعفری، روح‌الله حجازی، مصطفی رزاق کریمی، فرشته طائرپور، هادی مقدم‌دوست تنها شاهد حضور یک مستندساز در ترکیب خود بود، اما در این دوره با توجه به در نظر نگرفتن بخشی مجزا تحت عنوان «نگاه نو» و داوری آثار فیلمسازان اولی در بخش مسابقه ملی، ترکیب هیأت داوری بخش مستند و کوتاه اندکی تغییر کرده و در میان اسامی داوران شامل سعید پوراسماعیلی، امیر توده‌روستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری، نام سه مستندساز به چشم می‌خورد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم برگزیده این هیات اهدا خواهد شد. همچنین سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه سردار شهید سلیمانی) بنا به پیشنهاد هیات داوران بخش‌های مختلف، با انتخاب دبیر جشنواره اهدا خواهد شد که به گفته طباطبایی‌نژاد ممکن است این سیمرغ به یک فیلم مستند یا کوتاه اختصاص یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول