اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

اخبار تعلیم و تربیت| از لغو آزمون زبان وزارت علوم تا کارگروه تجهیزات هوشمند مدارس

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با اشاره به صدور کارنامه فرهنگی برای واحدها گفت: معاونت فرهنگی به تمام فعالیت واحدها به صورت سیستماتیک دسترسی نداشت؛ به همین دلیل سامانه پایش راه‌اندازی شد.

اخبار تعلیم و تربیت| از لغو آزمون زبان وزارت علوم تا کارگروه تجهیزات هوشمند مدارس

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس،  سامانه پایش فرهنگی در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد و با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد. فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در این مراسم با بیان اینکه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی متمرکز به سه حوزه سیاست گذاری، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی است، اظهار کرد: در بخش سیاست‌گذاری دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مورد نیاز، در بخش پشتیبانی حمایت‌های لازم و رفع موانع و تسهیل اقدامات واحدهای دانشگاهی و در بخش نظارت و ارزیابی، صدور کارنامه فرهنگی برای واحدها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به منظور صدور کارنامه فرهنگی برای واحدهای دانشگاهی، شاخص‌هایی تدوین شده است، گفت: این شاخص‌ها به واحدهای دانشگاهی ارسال و نظرات واحدها جمع‌آوری شد. سپس شاخص‌ها امتیازگذاری و به واحدهای دانشگاه برای اجرای عملیات ابلاغ شد. در این خصوص مقرر شده که فعالیت واحدها بر اساس شاخص‌ها ارزیابی و برای آنان کارنامه فرهنگی صادر شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: در این روند یک نقص وجود داشت و این بود که معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به تمام فعالیت واحدها به صورت سیستماتیک دسترسی نداشت، بنابراین سامانه پایش فرهنگی در همین راستا طراحی و راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه سامانه پایش فرهنگی این امکان را فراهم می‌کند که تمام واحدهای دانشگاه آزاد فعالیت‌های خود در حوزه فرهنگی را در این سامانه ثبت کنند، گفت: فعالیت فرهنگی واحدها پس از تأیید استان در اختیار سازمان مرکزی قرار می‌گیرد و پس از تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها، ارزیابی و کارنامه فرهنگی برای آنان صادر می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه سامانه پایش فرهنگی پس از رونمایی به صورت محدود در دسترس قرار گرفته، گفت: ان‌شاءالله از شنبه هفته آینده این سامانه در اختیار استان‌ها و واحدهای دانشگاهی قرار خواهد گرفت. همچنین مقرر شد تا سامانه‌هایی نیز در حوزه‌های دانشجویی، ورزش و تربیت بدنی طراحی و اجرا شود.

آزمون زبان وزارت علوم برای سومین بار لغو شد

سازمان امور دانشجویان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع داوطلبان ثبت نام شده در آزمون (MSRT ) می‌رساند با توجه به نظر دبیرخانه ستاد ملی مدیریت کرونای کشور، آزمون در روز جمعه ۲۶ دی ماه ۹۹ برگزار نمی‌شود، تاریخ برگزاری متعاقباً تعیین و از طریق همین سامانه سجاد اعلام می‌شود.

گسترش گرنت‌ها در حوزه پژوهش و فناوری از سیاست‌های مهم وزارت علوم

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز برنامه گرنت فناوری و تقدیر از خیرین فناوری استان سمنان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار شد، گفت: در ۲، ۳ سال اخیر بحث خیرین در حوزه توسعه فناوری کشور مطرح شده است که نشان‌دهنده رشد و تکامل کشور از آموزش صرف به حوزه علم و پژوهش و فناوری و صنعت است. در واقع این امر، تکامل رویکرد را در بینش خیرین نشان می‌دهد که همراه و هم‌جهت با توسعه فناوری کشور است.

وی با اشاره به حضور خیرین روحانی در حوزه علم و فناوری و در جلسه برنامه گرنت فناوری تصریح کرد: در حدیثی که از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است با مطلع «فی‌الصناعات» که یک صفحه و نیم حضرت درباره صنعت سخن می‌گویند. فارابی نیز در قرن چهارم و پنجم هجری مفهوم صنعت را از فناوری تفکیک کرده است. همچنین در کتابی با عنوان مفهوم صنعت و فناوری در منابع علمی تمدن اسلامی، تعریفی که میرفندرسکی حکیم قرن یازدهم از صنعت ارائه می‌کند هم کامل است و هم جامع است و هم کماکان قابل اطلاق به صنعت فعلی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درخصوص تفاوت بین گرنت و حمایت مالی گفت: گرنت، حمایت مالی و تأمین مالی جهت‌مند و هدفمند است؛ یعنی به عنوان مثال بگویم استاد محترم فیزیک اگر شما در شاخه مکانیک کوانتوم دانشجو گرفتید به شما گرنت تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این نوع گرنت تحقیق و فناوری در کل دنیا متداول است، ادامه داد: مقداری دیر در این حوزه وارد شده‌ایم؛ این گونه است که به علم و تحقیقات و همچنین حوزه‌های صنعت و فناوری خودشان جهت می‌دهند. به همین جهت یکی از سیاست‌های مهم وزارت علوم، تعریف و گسترش گرنت‌ها در حوزه پژوهش و فناوری است.

رحیمی در ادامه گفت: وقتی گرنتی به پژوهشی می‌دهیم دیگر پژوهش صرفاً برای تولید مقاله نیست؛ البته ممکن است در حوزه نظری خاص در ریاضی گرنت بدهیم که در دنیا سرآمد باشیم. گرنت این ماهیت را دارد که هدفمند و جهت‌مند است.

مانور اجباری آزمون‌های متمرکز دانشگاه علمی کاربردی آغاز شد

 محسن محمدزاده معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی از آغاز برگزاری مانور اجباری آزمون متمرکز پایان نیم سال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت غیرحضوری (برخط) این دانشگاه خبر داد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام این خبر افزود: با توجه به نزدیک شدن به شروع آزمون‌های متمرکز پایان ترم دانشجویان، به منظور آشنایی دانشجویان این دانشگاه با سامانه و نیز تأیید اطلاعات از ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه ۱۷ دی ماه آغاز و تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه مورخ ۲۱ دی ماه سالجاری در حال برگزاری است.

وی افزود: دانشجویان این دانشگاه باید برای تأیید مشخصات فردی و آزمونی خود با ورود به سامانه آزمون‌های متمرکز پایان ترم به آدرس‌های الکترونیکی https://examuast.ir و یا https://exam-uast.ir، در این مانور آزمون شرکت کنند.

وی بیان کرد: (در روز اول مانور) حدود ۳۶۰۰۰ هزار دانشجو (۲۵ درصد دانشجویان) در این مانور شرکت کرده‌اند که انتظار می‌رود تا پایان روز یکشنبه مابقی دانشجویان نیز به سامانه مربوط وارد و نسبت به تأیید اطلاعات فردی و آزمونی و شرکت در نظرسنجی اقدام کنند.

محمدزاده گفت: صرفاً دانشجویان مشمول آزمون متمرکز باید در این مانور شرکت کنند. همچنین در صورت عدم شرکت این دسته از دانشجویان در مانور، امکان شرکت در امتحانات متمرکز برای ایشان فراهم نخواهد شد.

گفتنی است آزمون‌های متمرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی از تاریخ ۲۷ دی لغایت ۴ بهمن برای ۲۵ عنوان درس با تعداد ۲۵۲۴۸۰ نفر درس خبر برگزار می‌شود.

* تشکیل کارگروه تخصصی ساماندهی رایانه و تجهیزات هوشمند مدارس

در راستای ساماندهی بهینه تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری مدارس و بهره‌مندی حداکثری دانش‌آموزان  نیازمند در ایام کرونا، محسن حاجی میرزایی با ارسال بخشنامه ای به مدیران کل استان ها ، دستور تشکیل کارگروه تخصصی ساماندهی رایانه و تجهیزات هوشمند مدارس در مناطق و شهرستان ها را صادر کرد.

 به مدیران مناطق و شهرستان‌ها مأموریت داده شده تا با تشکیل کارگروه مذکور نسبت به ساماندهی رایانه های موجود در مدارسی که بیشترین  دانش آموز محروم  از دسترسی به تبلت و ابزار هوشمند در آن ها  وجود دارد، اقدام کنند  و با تهیه اطلس یادگیری این دانش آموزان به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که دانش آموزان در گروه های 3 نفری،  با رعایت پروتکل های بهداشتی  و با حضور در کلاس های تجهیز شده، از محتوای آموزشی دیجیتالی و مجازی بهره‌مند شوند.

بر اساس گزارش مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از 600 هزار دستگاه رایانه در مدارس کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول