اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تاسیس بنیاد علمی پیشرفته‌ای که تمام میکروارگانیسم‌های یک جامعه را مطالعه می‌کند در چین

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس گزارش آکادمی علوم چین، این کشور طی دو سال گذشته در حوزه‌هایی مانند اصلاح و ویرایش ژن، میکروبیومیکس و زیست فناوری ترکیبی که در آن تمام میکروارگانیسم‌های یک جامعه با هم مورد مطالعه قرار می‌گیرند؛ بنیاد بسیار پیشرفته‌ای را با استفاده از فناوری ایجاد کرده است.

تاسیس بنیاد علمی پیشرفته‌ای که تمام میکروارگانیسم‌های یک جامعه را مطالعه می‌کند در چین

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه پژوهشگران چینی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۶۷ هزار مقاله مربوط به منابع بیولوژیکی منتشر کرده‌اند که از این جهت بعد از آمریکا حایز رتبه دوم جهان است، گفت: بر اساس گزارش آکادمی علوم چین، این کشور طی دو سال گذشته در حوزه‌هایی مانند اصلاح و ویرایش ژن، میکروبیومیکس و زیست فناوری ترکیبی که در آن تمام میکروارگانیسم‌های یک جامعه با هم مورد مطالعه قرار می‌گیرند؛ بنیاد بسیار پیشرفته‌ای را با استفاده از فناوری ایجاد کرده است. بعلاوه، چین در ساخت باغ های گیاه شناسی، سپردنگاه‌های بیوژنتیک، منابع حیوانی، شبکه های مانیتورینگ بیودایورسیتی و پلاتفرم‌های اشتراک گذاری داده ها به پیشرفت های شگردی دست یافته است.

وی افزود: موسسات پژوهشی چین در انتشار مقالات ژنتیک و زیست شناسی مولکولی برابر با ۲۱/۲ درصد سهم بیشتری نسبت به سایر انتشارات علمی دارند. بعد از این رشته ها سهم مقالات بوم شناسی و علوم محیطی از ظرفیت بیشتری برخوردار است.

به گفته مهراد، طبق پایگاه شاخص های اساسی علم، چین دارای ۲۲۰ موسسه علمی در بین موسسات پژوهشی یک درصد برتر در جمع رشته های منابع زیست شناسی است. پایگاه شاخص های اساسی علم موسسات پژوهشی برتر را در رشته‌های موضوعی ۲۲گانه مشخص می‌کند. این ۲۲۰ موسسه جزو یک دهم موسسات یک درصد برتر جهان است که چین را از این نظر در جایگاه دوم جهان قرار می‌دهد. چین گرچه از نظر کل تعداد مقالات حایز رتبه دوم جهان است، اما هنوز از نظر تعداد مقالات پراستناد، پژوهشگران پراستناد و موسسات سطح بالا، فاصله زیادی با ایالات متحده آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه منابع بیولوژیکی ضروری ترین مواد اساسی برای تولید و توسعه است که شامل حیوانات، گیاهان، ارگانیسم‌های میکروبی و زیست بوم‌ها است، گفت: منابع بیولوژیکی چین جزو منابع بسیار غنی جهان به حساب می‌آید. طبق اعلام آکادمی علوم چین، ۷۳ سپردنگاه منابع بیولوژیکی در ۴۰ موسسه این آکادمی نزدیک به ۷/۵ میلیون داده‌های بیولوژیکی را شامل نمونه های بیولوژیکی، گیاهان، منابع بیوژنتیک و حیوانات گردآوری کرده‌اند. دسترسی به این داده‌ها از طریق وبلاگ‌ها و پورتال‌ها صورت می‌گیرد. اجرای ۲۳۶۶ پروژه علمی و انتشار ۲۷۹۵ مقاله تحقیقاتی نیز از پشتیبانی این داده ها برخوردار بوده است. چین بر این باور است که حفاظت، پژوهش و استفاده از منابع بیولوژیکی اهمیت بسیار دارد، طوری که به اعتقاد چین اقتصاد های بزرگ جهانی در این زمینه سالانه سرمایه‌گذاری های هنگفتی را برای عملیاتی کردن برنامه‌های علمی عمده به اجرا در می‌آورند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری  خاطرنشان کرد: چین در زمینه حفاظت و پژوهش پیرامون منابع بیولوژیکی از حمایت جدی تعدادی از سپردنگاههای ملی، تحقیق و توسعه و سایر برنامه های علمی برخوردار است و با تصویب قانون امنیت زیستی در اکتبر سال ۲۰۲۰ مدیریت سالم و قانونمند منابع بیولوژیکی را تحت قاعده در آورده است. بعلاوه، آکادمی علوم چین برنامه ای را درباره منابع بیولوژیکی راه اندازی کرده است که شامل ۵ پلاتفرم گردآوری و حفاظت، ۳ پلاتفرم ارزیابی منبع و یک مرکز اطلاعات علمی برای پشتیبانی از مدیریت منابع است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول