اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نکات مهم در خرید کتاب کمک درسی

با در نظر گرفتن نکات مهم در خرید کتاب کمک درسی، این فرصت را خواهید داشت تا مفاهیم آموزشی را دقیق‌تر و بهتر درک نمایید.

نکات مهم در خرید کتاب کمک درسی

بدون شک کتاب‌های درسی مهمترین منبع برای کنکور هستند، اما گاهی اوقات توضیح و تمرینات آن برای درک مطلب کافی نیست، به همین دلیل وجود کتاب‌های کمک آموزشی واقعا ضروری و لازم است. این موضوع در دروس کاربردی مانند زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و ... از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در حال حاضر برای هر درسی، می‎توانید کتاب کمک آموزشی انتخاب و خریداری نمایید. در واقع تنوع آنقدر زیاد است که به سختی بتوان یکی از آنها را انتخاب کرد.

قبل از خرید کتاب های کمک آموزشی از مشاوره استفاده نمایید.

با توجه به تنوعی که در بازار کتاب ‌های کمک آموزشی وجود دارد، بهتر است قبل از هر خریدی، حتما با مشاور در این زمینه صحبت کنید. آنها مطالب درسی را به خوبی می‎شناسند و می‎دانند دانش‌آموزان با چه مشکلاتی مواجه هستند. به همین دلیل می‎توانند بهترین راهنمای شما در این زمینه باشند.  علاوه‎بر این لازم است تا شما نیز چند نکته را هنگام تهیه اینگونه از کتاب‌ها رعایت کنید تا خریدی مقرون‎به‌صرفه و کاربردی داشته باشید. آنچه مسلم است همه کتاب‌های کمک آموزشی در بازار، مناسب حال شما نخواهد بود. همچنین شما شناخت بهتری از خود داشته و بهتر از هر شخص دیگری نقاط قوت و ضعف خود را می‎دانید.

در قدم اول باید لیست دقیقی از سرفصل‌های کتاب آموزشی داشته باشید. به سراغ انواع کتاب کنکور و کمک آموزشی بروید که فهرست آنها منطبق با کتاب‌های درسی باشد. به این ترتیب مطمئن می‎شوید، مطالب آموزشی به درستی و به طور کامل پوشش داده خواهند شد. پیوستگی و نظم در ارائه مطالب به یادگیری بهتر شما کمک می‌کند.

برای یک درس یک کتاب کمک آموزشی بخرید.

سعی کنید برای هر کتاب درسی، تنها یک کتاب کمک آموزشی تهیه کنید. استفاده از کتاب‎هایی که در سبک و ارائه مطالب مشابه هستند، تنها سبب سردرگمی شما خواهند شد. همه آنها سعی دارند، یک مطلب آموزشی را به شما ارائه دهند، اما از شیوه‌های مختلف برای این منظور استفاده خواهند کرد. به همین دلیل خرید کتاب‌های کمک درسی مشابه برای یک درس، نمی‎تواند ایده جالب و موثری برای یادگیری باشد. این موضوع تا حدود زیادی به قدرت یادگیری شما باز می‌گردد. برخی از دانش‌آموزان، مفاهیم درسی را  با حل تمرینات مختلف، یاد می‌گیرند. برخی دیگر به توضیح و تفسیر بیشتری نیاز دارند.

به محتوای کتاب های کمک آموزشی دقت کنید.

در مرحله بعدی مشخص کنید، به دنبال چه نوع کتاب کمک آموزشی هستید. این کتاب‌ها محتوای آموزشی را به روش‎های مختلف به دانش‌آموزان ارائه می‎کنند. برای مثال برخی از آنها، مطلب درسی را به طور  کامل آموزش داده و سپس به حل تمرین‌های تشریحی و تستی می‌پردازند. برخی دیگر صرفا نکات آموزشی را بیان کرده و از طریق حل تمرین، آموزش را انجام خواهند داد. گروهی دیگر نیز صرفا، شامل تمرین و تست هستند. آنها سوالات  را همراه با  پاسخ‎ به شما ارائه خواهند داد.

بنابراین لازم است، ابتدا به محتوای آنها دقت داشته باشید. اگر احساس می‎کنید در درک مطلب آموزشی ضعف دارید، خرید کتاب تست و سوالات  مناسب حال شما نخواهد بود، بهتر است به سراغ کتاب کمک درسی بروید که درس را به خوبی توضیح دهد. اگر می‌خواهید برای امتحان تشریحی نهایی حاضر شوید، باید به سراغ کتاب‎هایی با همین محوریت بروید. خرید کتاب از گاج مارکت به شما کمک می‎کند تا انتخاب مناسبی در این زمینه داشته باشید.

نوع نگارش کتاب های کمک درسی مهم است.

در مرحله بعدی برای خرید انواع کتاب‌های کنکور و کمک آموزشی، باید به نوع نگارش آنها نیز دقت داشته باشید. این کتاب‌ها باید با بیانی بسیار ساده‌تر مطالب پیچیده درسی را آموزش دهند. اگر قرار است کتاب کمک آموزشی، همان ابهاماتی را داشته باشد که در کتاب درسی وجود دارد، خرید آن چه فایده‎ایی برای شما خواهد داشت؟ 

 

استفاده از کلمات و جملات بلند و مبهم، عدم ارائه نکات و مثال‌های مختلف، بی‌توجهی به حل تمرینات و ارائه تمرینات عادی و تکراری از جمله نقاط ضعف کتاب‌های آموزشی بی‌کیفیت هستند. در مقابل نیز کتاب‌هایی وجود دارند که بیش از حد به توضیح مطالب می‌پردازند، این امر سبب می‎شود تا دانش‌آموز برای مطالعه ادامه مطالب، اشتیاقی نداشته باشد. همیشه قبل از خرید، نگاهی دقیق به فهرست مطالب داشته باشید و به طور تصادفی چندین قسمت از کتاب را مطالعه کنید. بررسی کنید آیا جملات کتاب به راحتی برای شما قابل درک هستند؟

در ارائه مطالب باید نظم و پیوستگی وجود داشته باشد.

به نوع و نظم ارائه مطالب دقت کنید. پراکندگی مفاهیم باعث اختلال در یادگیری خواهد شد. بسیار مهم است، مفاهیم و نکات آموزشی درجه‎بندی شده باشند. یعنی در ابتدا، دانش آموز شروع  به حل تمرینات ساده و پایه نماید و سپس به سختی آنها اضافه شود. به این ترتیب، قدرت درک و تحلیل دانش‌آموز تقویت خواهد شد. ارائه مطالب سخت بدون هیچ پیش‌زمینه‌ایی، تنها سبب دلسردی فرد از مطالعه کتاب خواهد شد. از سویی دیگر تمرینات ساده، این شبه را بوجود می‌آورند که دانش‌آموز تسلط کاملی بر روی مطالب دارد.

به کیفیت چاپ کتاب های کمک درسی دقت کنید.

به عنوان فردی که قرار است غول کنکور را شکست دهد، بیشتر زمان خود را صرف مطالعه کتاب‌های درسی، کمک درسی و جزوه‌ها خواهید کرد. بنابراین نوع فونت، کاغذ  و کیفیت چاپ از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه متونی که با فونت ریز نوشته شده‌اند، به سرعت چشم را خسته کرده و در عین حال باعث سردرد نیز خواهد شد. کاغذهای کاهی و تیره نیز چنین شرایطی را ایجاد خواهند کرد. گاهی اوقات لازم است تا برای توضیح بهتر، نوشته‌های کتاب رنگی باشند و یا حتی از عکس‎های رنگی با کیفیت استفاده شود. این موضوع در درس‌هایی مانند زیست‌شناسی اهمیت خود را نشان می‎دهند.

آیا کتاب های کمک آموزشی مطابق با تغییرات کتاب های درسی هستند؟

یکی دیگر از نکات مهم در خرید کتاب کمک درسی،  سازگار بودن آنها با تغییراتی است که به طور مداوم در کتاب‎های درسی ایجاد می‎شود. بنابراین لازم است، هنگام تهیه آنها به تاریخ انتشار و نوبت چاپ توجه داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است، مطالب به طور کامل در اختیار شما قرار نگیرد. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول