اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لوفیگارو: با وجود آشتی، بی‌اعتمادی بین امارات و قطر همچنان پابرجاست

یک روزنامه فرانسوی نوشت که آنچه در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا رخ داد یک آشتی فراگیر منطقه‌ای نبود بلکه تنها کاهش تنش‌ها بود.

لوفیگارو: با وجود آشتی، بی‌اعتمادی بین امارات و قطر همچنان پابرجاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهل‌ویکمین دور اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه(دیروز) در شهر العُلا عربستان سعودی برگزار و توافق آشتی بین چهار کشور عربی با قطر پس از حدود چهار سال قطع ارتباط بین این کشورها امضا شد.

روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» در این خصوص نوشت که با وجود تأکید بیانیه پایانی اجلاس العلا بر ازسرگیری روابط کامل بین این چهار کشور با قطر و احترام به اصول حسن همجواری اما بی‌اعتمادی بین قطر و امارات همچنان پابرجاست.

این روزنامه افزود که آنچه در اجلاس العلا رخ داد بیش از آنکه آشتی فراگیر منطقه‌ای باشد، کاهش تنش‌ها بود.

لوفیگارو به نقل از «باربارا اسلاوین» پژوهشگر سیاسی نوشت: «شک دارم که ناگهان شاهد همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج(فارس) باشیم؛ کشورهایی که از ۴۰ سال پیش حتی نتوانسته‌اند در توان نظامی خود به توافق برسند و هر کدام منافع و سیاست‌های مختلفی در قبال قدرت‌های خارجی دارند».

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، این پژوهشگر سیاسی افزود که بی‌اعتماد به ویژه بین دوحه با ابوظبی و قاهره به یکباره از بین نمی‌رود و این سوال مطرح است که آیا امارات نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری باز می‌کند.

در همین ارتباط «کوئنتین دی پیمودان» تحلیلگر موسسه تحقیقات و مطالعات اروپا و آمریکا گفت که امارات بازنده بحران روابط با قطر بود چرا که هزینه‌های کلانی را در رسانه‌ها برای انتشار اخبار و گزارشاتی علیه قطر صرف کرد.

لوفیگارو همچنین نوشت که «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و معمار توافقنامه العلا برای پیوستن مصر، امارات و بحرین به عربستان سعودی و آشتی با قطر اعمال فشار کرد.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر روز سه‌شنبه برگزار شد و بنا به درخواست شاه سعودی این نشست به احترام تلاش‌های سلطان سابق عمان و امیر سابق کویت برای پایان دادن به این تنش و خصومت، نشست سران سلطان قابوس و امیر صباح نام گرفت.

کشورهای شرکت کننده در این نشست بعد از پایان آن بیانیه‌ای را منتشر کردند. «نایف فلاح الحجرف»، دبیر شورای همکاری خلیج فارس این بیانیه را قرائت کرد.(جزئیات بیشتر)

در نشست روز گذشته، «جرد کوشنر»، مشاور ارشد «دونالد ترامپ» و «آوی ‌برکوویتس»، دستیار رئیس‌جمهور آمریکا و «برایان هوک»، مشاور ویژه وزارت خارجه این کشور حضور داشتند و همچنین «سامح شکری» وزیر خارجه مصر حضور داشتند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول