اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

فارس من| اختلافات ریشه‌ای نیست؛ لجبازی است!/ قانون فصل‌الخطاب باشد

سخنگوی شورای اسلامی تویسرکان با بیان اینکه اگر قانون فصل‌الخطاب اعضای شورا باشد و هرکس تفسیر خودش را از قانون نداشته باشد مشکلات حل می‌شود گفت: اختلافات ریشه‌ای نیست؛ لجبازی است!

فارس من| اختلافات ریشه‌ای نیست؛ لجبازی است!/ قانون فصل‌الخطاب باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، سوژه «مشکلات شورای شهر تویسرکان کی حل می‌شود؟» در فارس من از مطالبات مردمی است که در خبرگزاری فارس بررسی و پیگیری شد.

ابتدا نگاهی اجمالی بر روند وضعیت شورای شهر تویسرکان در طول این سال‌ها داریم؛ پنجمین دوره شورا متشکل از افراد جوان و پیشکسوت شکل گرفت؛ اما همان اوایل کار اختلاف بین اعضا خود را نشان داد و به مرور زمان این اختلاف پررنگ‌تر شد به نحوی که نتیجه‌ای جز استعفای یکی از اعضای اصلی در همان سال‌های نخست نداشت.

مدتی از این موضوع نگذشته بود که دو عضو اصلی دیگر هم به دلیل تخلفات مالی طبق گفته این دو نفر، استعفا دادند و این اختلاف به اینجا ختم نشد؛ دو عضو مستعفی شکایت به قانون برده و سرانجام دوباره با رای شورای حل اختلاف اداری به شورا برگشتند، این اختلاف با موضوع استیضاح شهردار وقت و انتخاب سرپرست و تعطیلی شورا با بستن درب اتاق شورا و انتظار مردم در مقابل درب آن ادامه یافت تا اینکه احسان پیری با پیگیری حق خود مجدد به عنوان شهردار و سه عضو اصلی شورا معارفه شدند اما گویا سناریوی شورای شهر تمام‌شدنی نیست و در هر فصل خود با خلق قصه‌ای جدید، رویدادی شگفتانه به جای خدمت صادقانه به جامعه ارائه می‌دهد.

عصر ۱۹ آذرماه احسان پیری پس از اخذ رای دیوان عدالت اداری به عنوان شهردار به شهرداری برگشت همزمان هم سه عضو شورا یعنی مازیار عبدی، علی‌اشرف پیری و فتانه شاه‌محمدی هم براساس آنچه قانون دستور داده به صحن شورا باید به عنوان اعضای اصلی فعالیت خود را شروع می‌کردند که گویا هیچ‌گونه دعوتی از آن‌ها به عمل نیامده تا اینکه ۱۵ دی ماه سه عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل همزمان با هم در جلسه شورا شرکت می‌کنند.

البته شایان ذکر است حدود یک ماه اخیر یعنی از زمان بازگشت پیری به شهرداری تاکنون جلسات شورا تشکیل نمی‌شده و یا اگر هم برگزار می‌شد کارآمدی نداشت و همچون این چند سال کار مردم به دلیل شکاف عمیق بین اعضای شورا بر زمین مانده است به همین منظور با مسعود حمیدیان سخنگوی شورا گفت‌وگو کردیم که در ذیل می‌خوانید؛

فارس: شنیده‌ها حاکی از تعطیلی شورا شهر برای چندمین بار دارد؟ دلیل این اتفاق چیست؟

 شورا تعطیل‌بردار نیست و در کار مردم نباید وقفه بیفتد، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری اختلافات شوراهای اسلامی شهر، شورای حل اختلاف مرکزی است و رای که صادر می‌کند لازم الاجراست.

رای شورای حل اختلاف مرکزی در مورد مازیار عبدی، علی‌اشرف پیری و فتانه شاه‌محمدی باید اجرا شود؛ همان‌طور که دو عضو مستعفی شورا محمد شاهرخی و مریم مرادیه که با رای شورای حل اختلاف مرکزی به کار برگشتند باید این سه عضو اصلی شورای شهر تویسرکان نیز طبق رای شورای حل اختلاف مرکزی به شورا برگردند.

رای شورای حل اختلاف توسط فرماندار شهرستان به محمد شاهرخی رئیس شورا ابلاغ شده؛ اما متاسفانه تاکنون رای اجرا نشده است؛ فرماندار شهرستان ۱۹ آذرماه همزمان با معرفی و بازگشت احسان پیری به عنوان شهردار در جلسه شورا با حضور مسوولان مربوطه برگشت سه عضو اصلی به شورا را نیز معارفه کرد، اما رئیس شورا اعضای اصلی را به جلسه دعوت نمی‌کند.

بنده به عنوان یک عضو از رئیس شورای شهر تویسرکان در راستای تمکین به قانون می‌خواهم که رای را اجرا کند و نگذارد بیش از این به این اختلافات دامن زده شود؛ فصل‌الخطاب برای همه ما باید قانون باشد.

نکته جالب و حائز اهمیت حضور همزمان اعضای اصلی و اعضای علی‌البدل روز دوشنبه هفته جاری در جلسه شورا بود، نباید به این موضوع نگاه یک سویه داشت مگر ممکن است عضو اصلی و علی‌البدل همزمان با هم کار کنند اگر رئیس شورا با نگاه مدبرانه در جایگاه مدیریتی در این موضوع ورود نکند پس چه کسی باید مشکل حل کند.

فارس: دلیل رئیس شورای مبنی بر عدم دعوت سه عضو اصلی به شورا را بفرمایید؟

 رئیس شورا می‌‌گوید این سه عضو را بنده سلب عضویت کردم، طبق یک مصوبه تایید شده توسط شورای انطباق، سه عضو اصلی سلب عضویت شده‌اند؛ در حالی که این کار که اعضای شورا توسط خود اعضا سلب عضویت وجاهت قانونی ندارد.

سلب عضویت از شورا بر عهده دو نهاد است؛ یعنی دادستانی که با توجه به تخلفات که آن هم شرایط خاص خود را دارد و دیگری شورای حل اختلاف مرکزی که تنها مرجع رسیدگی به امور شوراهاست. حتی استانداری و فرمانداری هم نمی‌تواند بر این موضوع ورود کنند.

 تاکید اعضای شورا بر این است که این اختلافات را بیش از این دامن نزنیم و به جای تعطیلی شورا برای رسیدگی به کار مردم برنامه‌ریزی شود تا در حداقل پروسه زمانی باقی مانده تا پایان کار شورای پنجم با جلسات فوق‌العاده گامی تاثیرگذار در خدمت برداریم.

 اعضای اصلی کنونی شورای شهر اسلامی تویسرکان طبق رای شورای اختلاف مرکزی مازیار عبدی، محمدشاهرخی، مسعود حمیدیان، مریم مرادیه، علی‌اشرف پیری، فتانه شاه‌محمدی و آقای اسماعیل‌بگی هستند و اعضای علی‌البدل در واقع جانشین موقت اعضای اصلی محسوب می‌شوند.

فارس: به نظر شما مشکلات شورا حل شدنی است؟

 واقعیت این است که اختلافات خیلی ریشه‌ای نیست اگر اعضای شورا فصل‌الخطاب خود را قانون دانسته و تفسیرهای مختلف از آن نکنند و دستگاه‌های اجرایی به طور شفاف موضوع رای شورای اختلاف مرکزی را به طور قاطع شفاف‌سازی کنند قطعا اختلافات شورا هم حل می‌شود. بنابراین قانون باید اجرا شود تا این اعضا صحن شورا برگردند.

فارس: طی سال‌ها فعالیت شورا آنچه در اذهان تداعی می‌شود چیزی نیست جز کشمکش و مجادله بین اعضا که به دو گروه مقابل هم تقسیم شده‌اند، این موضوع را تایید می‌کنید؟

 واقعیت این است که آن‌گونه که ما از شورای شهر برای خدمات‌دهی انتظار داشتیم خوب کار نکرد؛ اما این موضوع دلیل بر این نیست که هیچ خدمتی انجام نشده است. کارهایی که سالیان سال همچنان بلاتکلیف مانده بود، با پیگیری شورا به سرانجام رسید به عنوان مثال پوشش پل باب‌الحوائج، پیاده‌راه‌سازی کل شهر و تکمیل، تجهیز و مناسب‌سازی پارک‌های سطح شهر.

متاسفانه اختلافات شورا سبب شد خدمات خوب شورا دیده نشود اعضای شورا تلفیقی از تجربه و تخصص بود که شورا نتوانست از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره‌وری کند.

فارس: دلیل شکاف و گروه‌بندی بین اعضای شورا چیست؟

 واقعیت این است که خیلی از این اختلافات ریشه‌ای نیست ... بیشتر اختلاف سلیقه، دیدگاه و شاید به نوعی لج و لجبازی ما بین افراد است.

فارس: نکته‌ای در این خصوص دارید بفرمایید؟

طی یک سالی که بنده رئیس شورای شهر بودم یک روز جلسات تعطیل نشد؛ بلکه علاوه بر برگزاری جلسات روزانه، جلسات فوق‌العاده هم در راستای رسیدگی به امور و ارائه خدمات به مردم برگزار کردیم؛ مدیری، مدیر است که بتواند دو طیف مخالف و موافق را به نحو شایسته مدیریت کند.

بر همین اساس همه اعضای شورا انتظار دارند رئیس شورای اسلامی شهر تویسرکان با مدیریتی فراجناحی و تیمی هر دو گروه را مدیریت کند به نحوی که مورد تایید دو گروه موافق و مخالف قرار گیرد.

 انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول