اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اصرار فراکسیون‌های شیعی بر پاسخ مسرور بارزانی به سوال‌‌ها درباره توافقنامه نفتی اربیل-آنکارا

یک عضو پارلمان عراق گفت که فراکسیون‌های مختلف در پارلمان عراق و در راس آن شیعیان ضمن اعلام مخالفت خود باتوافق نفتی 50 ساله اربیل با آنکارا از نخست وزیر منطقه کردستان عراق خواستند با حضور در صحن پارلمان در این باره توضیح دهد.

اصرار فراکسیون‌های شیعی بر پاسخ مسرور بارزانی به سوال‌‌ها درباره توافقنامه نفتی اربیل-آنکارا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عدی شعلان» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق تاکید کرد که گروه‌های سیاسی شیعی و غیرشیعی نمی‌توانند در قبال توافقنامه نفتی اربیل با آنکارا سکوت کنند.

شعلان در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «همه احزاب سیاسی ملی در عراق مخالف توافقنامه امنیتی ۵۰ ساله اربیل با آنکارا هستند و هرگز در قبال آن سکوت نخواهند کرد.»

او با اشاره به تحرکات پارلمان برای تحقیق و جمع آوری اطلاعات رسمی درباره وجود چنین توافقی گفت:« اعضایی از فراکسیون‌های مختلف سیاسی در پارلمان عراق رسما درخواست داده‌اند که مسرور بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق در پارلمان عراق حاضر شود و ما منتظر مشخص شدن تاریخ این دیدار هستیم.»

او افزود:« پرونده فروش نفت منطقه کردستان عراق به ترکیه برای پنجاه سال متوالی از جمله این پرونده‌هاست که نمایندگان پارلمان با نخست وزیر منطقه کردستان عراق در صحن پارلمان بررسی خواهند کرد.»

«دابان محمد» یک عضو پارلمان منطقه کردستان عراق امروز سه شنبه گفته بود که این ترکیه است که سرنوشت نهایی نفت منطقه کردستان عراق را تعیین می‌کند و پارلمان کردستان حتی کوچک‌ترین نقش را در این پرونده ندارد.

او با بیان اینکه منطقه کردستان نفت خود را در اختیار ندارد، گفت:« ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور آن دو نفری هستند که در وهله نخست سرنوشت نهایی نفت منطقه کردستان عراق در دست آنهاست.»

محمد همچنین گفت که افراد مطلع از مضمون این توافق از انگشتان دست فراتر نمی رود و رئیس و نخست وزیر منطقه کردستان عراق برای هر گونه گفت‌وگو با بغداد بر سر این قضیه نخست با مقامات آنکارا رایزنی می‌کنند.

اخیرا منابع عراقی از مجادله میان کُردها درباره توافق میان منطقه کردستان و ترکیه درباره فروش نفت به آنکارا به مدت ۵۰ سال خبر دادند.

به گفته این منابع، نخست‌وزیر منطقه کردستان از اقدامات «نیچروان بارزانی» داماد و پسرعمویش که در حال حاضر رئیس این منطقه است، ناراضی است و وی را مسئول تبعات امضای توافق با ترکیه و فروش نفت کردستان عراق به مدت ۵۰ سال به قیمتی نمادین در دوران نخست‌وزیری‌اش می‌داند.

 فراکسیون کُردی التغییر در پارلمان عراق هم اخیرا از مقامات منطقه کردستان خواست که جزئیات توافق‌نامه‌های نفتی را افشا کنند و از بازی با سرنوشت شهروندان این منطقه دست بردارند.

این فراکسیون اعلام کرد:  «زمان آن فرا رسیده که امور مالی در منطقه کردستان عراق در چارچوب بودجه، ساماندهی شود و توافق‌های محرمانه مربوط به بخش نفت و گار به ویژه توافقنامه‌های غیراعلام شده با ترکیه معروف به «توافق ۵۰ ساله» فاش شود. زمان آن فرا رسیده که حکومت در منطقه کردستان از قمار بر روی سرنوشت مردم ای منطقه و دستاوردهای آنها دست بردارد. زیرا حقوق شهروندان فراتر از بحران آفرینی‌ها و احتکار پول و نقدینگی است.»

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول