اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

شاهد کاهش هر ساله تخصیص بودجه پژوهش هستیم

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: باید توجه جدی‌تر به حوزه پژوهش داشته باشیم که علی‌رغم تلاش‌ها روند توجه در دستگاه‌های اجرایی خوب نیست و شاهد کاهش هر ساله تخصیص بودجه پژوهش هستیم.

شاهد کاهش هر ساله تخصیص بودجه پژوهش هستیم

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره به قدمت 25 ساله این پژوهشگاه، اظهار کرد: از سال 74 اولین پژوهشکده تعلیم و تربیت و شکل گرفت و در سال 89 در سازمان پژوهش ادغام شد و سپس مجدداً مستقل شد و الان به عنوان مرکز پژوهشی آموزش و پرورش با 4 پژوهشکده و 2 مرکز که یکی در تبریز و برای آموزش و پرورش روستایی، عشایری و مناطق 2 زبانه و مرکز دیگر برای مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز که در حوزه مطالعات ریاضی، علوم و سواد خواندن و نوشتن است، فعال هستند.

وی ادامه داد: با توجه به عقبه پژوهشی در استان‌ها، این پژوهشگاه منشا اثر در حوزه آموزش و پرورش بوده و تدوین برنامه زیر نظام‌های سه‌گانه برنامه‌هایش برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این پژوهشگاه تدوین شده است.

کریمی اضافه کرد: در زمینه تدوین سند تحول بنیادین هم نقش داشتیم و برای طراحی به منظور اجرای سند حدود 40 پژوهش برای تبیین مفاهیم انجام شده است چرا که بعضی از مفاهیم زیرنظام‌ها مثل هویت، حیات طیبه، مدرسه سالم و... نیاز به تبیین دارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در پژوهشگاه مطالعات همچنین مسؤول ارزشیابی دوره‌ای کتب درسی نیز هستیم و ۷۰ کتاب درسی تدوین شده توسط سازمان پژوهش در این پژوهشگاه بررسی شده و نتایج در این ارزشیابی‌ها انجام شده است که ارزشیابی‌ها میدانی از برنامه‌های درسی قصد شده، تدوین شده و اجرا شده از نگاه والدین، معلمان، دانش‌آموزان و متخصصان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مباحث مربوط به مطالعات ریاضی تیمز و پرلز سابقه 25 ساله در پژوهشگاه وجود دارد و کشور ما اگر بخواهد به جایگاه قابل توجهی در منطقه برسد نیازمند کارهای بسیاری در آموزش و پرورش است.

کریمی گفت: واگذاری مسؤولیت آموزش پیش از دبستان به آموزش و پرورش یک اقدام انقلابی بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

وی تصریح کرد: در مطالعات تطبیقی از دیگر کشورها دانش‌آموزانی که یک یا دو سال پیش دبستانی را گذراندند تاثیر آن در نمره ریاضی و علوم در پایه چهارم و پایه هشتم، بیست درصد بوده است و دارای نتایج معنی‌دار بوده است و مطالعات در ایران نیز گذراندن این دوره دارای نتایج معنی‌دار بوده است.

وی افزود: یکی از تحولات خوب که می‌تواند منجر به تحول شود توسعه اقدام پژوهشی از معلمان در آموزش و پرورش باشد که تاکنون 400 هزار معلم اقدامات خود را ثبت کرده‌اند و اکنون به دنبال توسعه آن در سطح دانش‌آموزی هستیم.

کریمی بیان کرد: مبدع و مبتکر برنامه اقدام پژوهی در آموزش و پرورش هستیم و اجرای طرح معلم پژوهنده که ۲۳ سال سابقه در آموزش و پرورش دارد، منجر به مفاهیم تحولی در آموزش و پرورش خواهد شد که عملا هیچ حمایتی از آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 68 شورای تحقیقات آموزش و پرورش را در آموزش و پرورش داریم، اظهار داشت: باید توجه جدی‌تر به حوزه پژوهش داشته باشیم که علی‌رغم تلاش‌ها روند توجه به‌طور ویژه در دستگاه‌های اجرایی خوب نیست و شاهد کاهش هر ساله تخصیص بودجه پژوهش هستیم.

برنامه‌ریزی برای ورود افراد دارای صلاحیت به منظور تسریع در فرایند تحول، فعالیت روی محتوای کتاب‌های درسی، ایجاد بدفهمی در یادگیری در درس ریاضی با توجه به تغییرات بدون برنامه‌ریزی، آموزش معلمان، اصلاح زمان آموزش توسعه مدارس پژوهش‌محور و ضرورت توجه به آموزش در پایه‌های اول و دوم ابتدایی با توجه به شرایط کرونا و حساسیت این مقاطع و حمایت شایسته از برگزیدگان طرح معلم پژوهنده، تبدیل پژوهش‌ها به برنامه اقدام و اثربخشی آن از دیگر نکات مطرح شده توسط رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول