اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دو سوم کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور اضافه هستند/پیچ و خم صادرات به عراق

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، صادرات را رمز بقای کارخانه‌های فعال در این صنعت عنوان کرد و گفت: 100 کارخانه از ۱۴۷ کارخانه موجود در صنعت کاشی کشور مازاد هستند.

دو سوم کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور اضافه هستند/پیچ و خم صادرات به عراق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی فکری در یک نشست خبری با بیان اینکه از مجموع ۱۴۷ واحد تولید کاشی و سرامیک در کشور، 100 واحد (حدود دو سوم) مازاد محسوب می‌شوند، اظهار داشت: کاشی و سرامیک ایران از نظر کیفیت کمی پایین تر از تولیدات ایتالیا و اسپانیا ارزیابی می‌شود، اما از لحاظ قیمت ارزان تر است و به همین دلیل تولیدات این کشورها توان رقابت با محصولات ایرانی را ندارند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، سال گذشته بالغ بر ۵۰ درصد تولید کاشی و سرامیک کشور یعنی ۲۰۰ میلیون متر مربع در داخل مصرف شد و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال نیز همین میزان مصرف کاشی و سرامیک در داخل داشته باشیم.

به گفته فکری، رشد صنعت ساختمان باعث رونق فعالیت واحدهای فعال در صنعت صنعت کاشی و سرامیک می‌شود و از این رو انتظار داریم با برطرف شدن موانع در زمینه صادرات، عرضه تولیدات ایرانی در بازارهای خارجی افزایش یابد.

وی در ادامه از امضای قرارداد صادرات ۵۰۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک ایران طی ۱۰ روز گذشته خبر داد و گفت: صادرات به عراق دارای پیچیدگی زیادی است و در حال حاضر شرکت های ایرانی از طریق واسطه ها محصول خود را به صورت ریالی عرضه می‌کنند، اما دلالان، آن را به صورت ارزی به طرف عراقی می‌فروشند که سود قابل توجهی به دست می‌آورند.

فکری تصریح کرد: در حال حاضر ایران دارای ۱۴۷ واحد فعال تولید کاشی و سرامیک است که صادرات، رمز بقای آنها به حساب می‌آید.

وی با اشاره به پیش بینی تولید ۷۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در سند چشم انداز ۱۴۰۴، گفت: تحولات اقتصادی کشور باعث رشد تولیدات صنعتی از جمله مس و فولاد شده، اما صنعت کاشی و سرامیک بر بستر عرضه و تقاضا و صادرات به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به صادرات کاشی و سرامیک ایران به ایتالیا، اسپانیا، آلمان و روسیه گفت: سال گذشته ۱۶۱ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک از کشور صادر شد و علاوه بر این صرفه جویی ارزی در زمینه طراحی کاشی و سرامیک داشته ایم به طوری که تا پیش از این برای طراحی هر کدام از کاشی ها ۲۵ هزار یورو به شرکت‌های خارجی پرداخت می‌شد، اما حالا توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

وی افزود: رویکرد تامین مواد اولیه از تولیدات داخلی بیش از قبل مورد توجه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک قرار گرفته به طوری که در کارخانه کاشی الوند ۹۷ درصد مواد اولیه از داخل تامین می شود و همین مسئله سالانه ۵۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است. در عین حال طی سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صادرات به کشورهای اروپایی داشت و در حال حاضر تولیدات این شرکت به چین، هند، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و روسیه صادر می شود.

فکری با بیان اینکه ظرفیت کارخانه کاشی و سرامیک الوند 7 میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع کاشی، سرامیک و پرسلان است، تصریح کرد: تولیدات این کارخانه طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۴۴۹ درصد رشد سود داشته و از 7 میلیارد و 300 میلیون تومان به ۳۳ میلیارد و ۷۸ میلیون تومان رسیده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول