اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

طرح‌های فناورانه جنگل‌ها و مراتع رونمایی شد؛ ستاری: تأمین امنیت غذایی با تعریف مدل بومی امکان‌پذیر است

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دستاوردهای فناورانه مشترک رونمایی شد.

طرح‌های فناورانه جنگل‌ها و مراتع رونمایی شد؛ ستاری: تأمین امنیت غذایی با تعریف مدل بومی امکان‌پذیر است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر بستر همکاری دوجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور 20 پروژه فناورانه برای کمک به حفظ و صیانت از اقلیم کشور تعریف شده بود که امروز  طرح‎های به نتیجه رسیده و نهایی شده وارد مرحله اجرایی شدند.

کاربرد این طرح‌ها در حوزه‌هایی چون بیابان‌زدایی، حفاظت از آبو خاک، رونق صنایع و فعالیت‌های زیست‌محیطی است و در مسیر صیانت از کشور از این طرح ها حسب مورد و اقلیم مناطق گوناگون، استفاده خواهد شد.

توانمندی دانش‌بنیان‌ها حافظ محیط زیست و منابع غذایی می‌شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با اشاره حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان برای صیانت از جنگل‌ها، مراتع و ظرفیت‌های اقلیمی کشور گفت: برای حفظ زیست‌بوم کشور باید به توسعه فناوری‌ها بر مبنای ویژگی‌های بومی به ویژه در حوزه محیط زیست و غذا توجهی ویژه داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که تأمین امنیت غذایی صرفا با تعریف مدل بومی امکان‌پذیر است افزود: تنوع زیستی کشور اگر با مدل بومی توسعه فناوری پیوند بخورد، ما را از تأمین مواد غذایی بی‌نیاز خواهد کرد. بسیاری از مدل‌های توسعه در زنجیره غذا با ظرفیت‌های بومی کشور سازگار نبوده است اما حضور شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان این روند را به نفع ویژگی‌های منحصر به فرد بومی کشورمان اصلاح کند.

وی، با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های مثبتی در تأمین امنیت غذا و حفظ زیست‌بوم کشور پیموده‌اند عنوان کرد: بنای توسعه پایدار، توجه به جنبه‌های بومی و همچنین اقتصادی مدل است. باید مدل‌های توسعه بومی و اقتصادی را پیاده کنیم و در این مسیر کاملا آماده ایم تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه را بر مبنای این الگو محقق کنیم.

ستاری با بیان این‌که بسیاری از طرح‌های حوزه کشاوزی، جنگل و آبخیزداری به دست شرکت‌های دانش‌بنیان قابل توسعه و پیاده‌سازی است، ادامه داد: پژوهشی محصول آفرین می شود که بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری کند. دولت باید راهبر پژوهش باشد نه مجری آن و برای به دست آوردن محصول از پژوهش، حاصل نقش آفرینی بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که باید پژوهشگاه ها و پژوهشکده‌های دولتی با آغوشی باز از جوانان و طرح‌های نوآورانه آنان حمایت کنند، ادامه داد: پژوهشگران و اعضای هیات علمی مستقر در این پژوهشگاه‌ها می‌توانند به توسعه و تحقق ایده های نوآورانه جوانان کمک کنند. پژوهشگاه باید جایی باشد که درآمد خود را از محل شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می کند و یک درآمد پایدار را برای پژوهش‌های بعدی سرمایه گذاری می کند.

ستاری با اشاره به سرمایه‌گذاری روی فرآورده‌های بومی بسیاری و ارقام گیاهی جدید سازگار با محیط زیست ادامه داد: امیدواریم با اقداماتی چون راه اندازی مرکز نوآوری برای تبدیل ایده هایشان به محصول، مسیری پایدار برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و کمک به حوزه جنگل‌ها فراهم شود.

ستاری، با بیان این‌که حفاظت از محیط زیست و ظرفیت‌های اقلیمی با فناوری‌های بومی امکان‌پذیر است ادامه داد: دانش‌بنیان‌های کشور، ایران را در میان برترین‌های فناوری حوزه پهپادی جای داده‌اند. تعامل میان حوزه کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه می تواند در خدمت حوزه جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور قرار بگیرد. در این راستا نیز آماده هستیم از این تعامل میان بخش متولی و شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم.

در ادامه طرح‌های فناورانه به نتیجه رسیده از میان پروژه های مشترک میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

طرح توسعه فناوری های مهندسی و بیومکانیکی و اجرای طرح‌های بیابان زدایی، طرح به کارگیری روش آبیاری فناورانه، احداث سد زیرزمینی با استفاده از پتوی بنتونیت، استحصال آب باران و توسعه فعالیت بیولوژیک در دره و مناطق کوهستانی، طرح تثبیت کانون های بحرانی ریزگرد با استفاده از فناوری‌های طبیعی،  برای مهار کانون های گرد و غبار مبتنی بر الگوی توسعه پایدار از جمله این طرح ها است. همچنین طرح توسعه گونه بومی گون علفی برای مقابله با بیازان زایی در منطقه گنبد کاووس با هدف یافتن روشی مناسب برای کاشت گون علفی بومی تغذیه احشام، حفاظت خاک و جلوگیری از بیابان زایی دیگر طرح فناورانه بود که رونمایی شد.

فناوری‌ها را با حوزه کشاورزی پیوند دهیم

در ادامه این مراسم کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع نیازهای حوزه کشاورزی، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: یکی از چالش‌های ورود استارتاپ‌ها به عرصه بازار تولیدات کشاورزی این است که استارتاپ های حوزه بازار از یک حدی بزرگ تر نمی شوند؛ تلاش می کنیم این را در ابعاد بزرگ به عرصه جنگل، مرتع و آبخیز داری پیوند دهیم.

وی با بیان این‌که یکی از راه‌های رونق حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش‌آفرینی در زنجیره تامین است، ادامه داد: خوشبختانه با همکاری و تعامل سازنده‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم، تمام تلاشمان بر این است که نقش این کسب و کارها را از اقتصاد حوزه جنگل‌ها، مراتع و به طور کلی حوزه کشاورزی افزایش دهیم.

توسعه  بالغ بر ۲۰ پروژه مشترک فناورانه

مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه طرح‌های نوآورانه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، توسعه  بالغ بر ۲۰ پروژه مشترک فناورانه در دستور کار قرار گرفته است که در ادامه طرح‌های مورد بهره‌برداری قابل تعمیم به سایر مناطق و دارای ویژگی‌های مشترک توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به ادامه دار بودن روند این همکاری‌ها افزود: ۱۴ حوزه کاری دیگر نیز احصا شده است تا در قالب تفاهم‌نامه شود. یکی از این طرح ها پایش و اطفای حریق جنگل‌ها است و تمامی این حوزه‌ها غیر از مواردی است که در تعانل با داشگاه ها جلو میبریم.

منصور، با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در توسعه فناوری‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ارتباط با  دانش‌بنیان‌ها، شتاب دهنده‌ها و شرکت های خلاق در قالب رویکردهای جامعه گرایانه بهترین راه برای توسعه فناوری‌ها در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی است.

آغاز راه مرکز نوآوری حوزه مراتع و آبخیزداری

در بخش دیگری از این مراسم، تفاهم نامه همکاری ایجاد «مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری» برای بهره مندی از حداکثر ظرفیت ها در زمینه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به امضا رسید.

بهره‌گیری از فرصت های فناورانه جهت پاسخ به نیازهای کشور در زمینه توسعه فناوری های مورد نیاز این حوزه، کمک به گسترش زیست بوم نوآوری در کشور در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری به طور خاص موضوع فناوری و نوآوری و حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا از طریق راه اندازی این مرکز نوآوری از اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است.

مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری در کرج راه اندازی خواهد شد و زمینه را برای استقرار شرکت های دانش بنیان و استفاده از خدمات آزمایشگاهی مهیا خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول