اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

تشریح برنامه‌های شورای ائتلاف برای انتخابات ۱۴۰۰ تا شائبه رهاشدگی راه یافتگان به مجلس

برنامه‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان گیلان، از اهمیت همگرایی و وحدت در بین نیروهای انقلاب تا ائتلاف‌های ۲+۱ و برنامه‌های انتخاباتی شوراهای شهر توسط سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی گیلان تشریح شد.

تشریح برنامه‌های شورای ائتلاف برای انتخابات ۱۴۰۰ تا شائبه رهاشدگی راه یافتگان به مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیاوش آقاجانی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی گیلان امروز در دفتر تحریریه خبرگزاری فارس گیلان به سؤالات خبرنگاران این رسانه درخصوص برنامه‌های شورا پاسخ گفت.

فارس: شورای ائتلاف چه نقشی در اهمیت همگرایی و وحدت در بین نیروهای انقلاب دارد؟

 در برخی از تنگناها و شرایط خاص این وحدت نمود بیشتری پیدا می‌کند و مسئله انتخابات یکی از برجسته‌ترین این موارد است؛ انتخابات مستقیماً با معیشت و اقتصاد مردم ارتباط دارد و انتخابات ایران آن‌چنان اهمیت پیداکرده که دشمنان قسم‌خورده ایران نیز می‌دانند که مکانیزم انتخابات در ایران تعیین‌کننده است و از فاز گذشته یعنی مسئله تحریم انتخابات عبور می‌کنند و وارد لیست می‌شوند و این امر نشان می‌دهد در جمهوری اسلامی مکانیزم اصلاح از مجرای انتخابات به دست می‌آید.

فارس: تفاوت "شورای ائتلاف" با "جمنا " چیست؟ 

یکی از احزابی که در شورا عضو هستند جمنا است و ظرفیت‌ها با هم تجمیع شده است و کمک‌کار هم هستند تا با استفاده از این ظرفیت‌ها مکانیزم‌های شورا را به نتیجه برسانند و قرار است احزاب خودشان لیست مجزا ندهند و لیست نهایی را شورای ائتلاف معرفی کند و موارد از طریق رئیس و سخنگوی شورا به اطلاع مردم می‌رسد.

فارس: تأثیر لیست در انتخابات چه میزان است؟

براندازها در فضای مجازی در حوزه انتخابات ورود می‌کنند و حتی انگلیس و آمریکا نیز لیست می‌دهند و رقبای خود را تخریب می‌کنند و با توجه به اهمیت انتخابات که جریانات مخالف نیروهای خود را متمرکز می‌کنند تا کرسی‌های انتخابات را کسب کنند جریان انقلابی نیز باید تلاش کنند تا با ایجاد وحدت در اهداف خود که چیزی جز شعارهای اصیل اسلام و انقلاب نیست به وحدت و همگرایی برسند.

فارس: تفاوت لیست در گیلان با تهران چیست؟

در استان گیلان یک تفاوت کلیدی با تهران داریم، در تهران مردم به‌صورت لیستی رأی می‌دهند و شاید برخی از کاندیداها را نمی‌شناسند و کار شورای ائتلاف را راحت‌تر می‌کنند و این امر آسیب‌های بعدی را نیز کمتر می‌کند چراکه گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که واجد شرایط بوده و در شهرستان‌ها کمتر مردم به‌صورت لیستی رأی می‌دهند، شاید ۴۰ درصد ظرفیت را می‌توانیم در لیست متمرکز کنیم و باید همیشه نگاهی به ۶۰ درصد آرایی داشته باشیم که به‌صورت لیستی رأی نمی‌دهند و از این بابت دست ما در استان و شهرستان بسته است که بتوانیم گزینه موردنظر را معرفی کنیم.

فارس: شورای ائتلاف چقدر در تحکیم وحدت موفق بوده است؟

در ۱۰ سال اخیر این وحدت در طیف مقابل جریان انقلابی برجسته شده و با تلاش خود در مناظرات از یکدیگر حمایت می‌کنند و به‌موقع کنار می‌کشند، این نیاز در جریان انقلابی نیز بیشتر احساس می‌شود تا حداقل در انتخابات اختلافات جزئی را کنار بگذراند تا بر روی گزینه‌های واحد به‌اتفاق نظر برسند که این امر نیازمند ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی است که خروجی این امر تشکیل بدنه‌ای انقلابی خواهد بود تا به حصول این همدلی کمک کنند و در انتخابات اخیر توانستیم مورد به مورد نواقص را برطرف کنیم و برای رسیدن به گزینه نهایی در انتخابات مشقی را انجام دهیم که خروجی‌اش مقبولیت مردم و صلاحیت باشد.

فارس: به نظر می‌رسد گزینه‌های حمایتی راه‌یافته شما به مجلس رها شده‌اند؟

بعد از انتخابات مجلس و مشخص شدن نتایج که کرونا نیز شیوع پیدا کرد با برخی از خروجی لیست شورای ائتلاف جلساتی برگزار و مطالبی مطرح شد و نمایندگان نیز اعلام آمادگی برای کمک کردند، در دعوت از نمایندگان مجلس گیلان، قصد داشتیم تا کمک کنیم بین خودشان بتوانند تصمیماتی را در حیطه استانی بگیرند و هر جا نیاز به کمک ما باشد انجام دهیم تا همگرایی بین نمایندگان بیشتر باشد کمااینکه ما باید دغدغه‌های مردم و نیروهای انقلاب را  به صورت مستقیم به نمایندگان برسانیم.

فارس: آیا جلساتی نیز برگزار شده؟

تاکنون پنج جلسه با نمایندگان مجلس گیلان برگزار شد و  از این بین، فرخی و محمدیاری خارج از لیست اعلامی شورای ائتلاف در ایام انتخابات بودند و خوشبختانه بین نمایندگان انقلابی استان تعامل وجود دارد و شورای ائتلاف هم تلاش کرده این تعامل را بیشتر رقم بزند.

فارس: در رشت درحالی‌که هر سه نماینده از گزینه‌ها لیست شما بودند گاهاً شاهد ائتلاف‌های ۲+۱ هستیم، چرا؟

ما جلسه مشترک گذاشتیم و نمایندگان رشت را به همگرایی دعوت کردیم، این ایراد از بیرون وارد است اما بالاخره باید مراقب این نمود بیرونی باشند که سه تن از نمایندگانی که با آرای مردم این شهر وارد مجلس شده‌اند بدانند مردم دوست دارند با هم همگرایی داشته باشند ما هم تلاش می‌کنیم نمود همراهی و همگرایی این سه تن از نمایندگان رشت را بیشتر ببینیم.

فارس: شورا تأثیری در تصمیمات نمایندگان دارد؟

شورا درباره تصمیمات به‌صورت جزئی ورود نمی‌کند و اگر انتقاد، مطالبه یا بحثی باشد موارد را منتقل می‌کنیم تا موارد و مشکلات رفع شود و اتفاقات به نفع مردم رقم بخورد.

فارس: برنامه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ دارید؟

در انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر و ریاست جمهوری نیز همچنان این مسیر ادامه خواهد یافت و در طول این مدت نیز همچنان در حال فعالیت هستیم که به‌تدریج زمینه‌های آن فراهم شود.

فارس: نظرتان درباره اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای دوره ششم‌ گیلان چیست؟

در مورد نمایندگان معین که در فرآیند تعیین صلاحیت مشارکت دارند با توجه به جلساتی که بین نمایندگان انقلابی شهرستان داشتیم یکی از دغدغه‌های جدی این بود افرادی که در این شرایط قرار است انتخاب شوند طیف انقلابی و دغدغه‌مند باشند و با توجه به تجارت به دست آمده در برخی از شوراهای شهرها، نامزدهای نامناسب صلاحیت نگیرند تا منافع کشور، فدای حزب‌بازی‌های برخی نشود.

فارس: مهم‌ترین معیار برای انتخاب اعضای شورا چیست؟

انقلابی بودن مهم‌ترین معیار برای انتخاب اعضای شورا است و این‌طور نیست که همه صد در صد عین هم باشند بالاخره تمایلات مختلف وجود داشته و مهم‌ترین معیار برای ما این بود که افراد انقلابی که در بین مردم مقبولیت بیشتری داشتند را معرفی کنیم و ازاین‌پس باید تلاش کنیم این‌ها را در کنار هم نگه‌داریم و توقع شورای ائتلاف را در برابر مردم برآورده کنیم.

فارس: مهم‌ترین چالش این شورا در انتخابات مجلس چه بود؟

واقعیت این است اگرچه جای پاسخگویی به هر سؤال است گمان می‌کنم در طول فرآیند انتخابات سریعاً توضیح می‌دادیم و فکر نمی‌کنیم مورد خاصی باشد که زوایای تاریکی داشته که روشن نشده باشد بااین‌وجود اگر مورد مشخصی باشد باز هم حاضر به پاسخگویی هستیم.

فارس: در طی این مدت بعد از انتخابات چه اقداماتی از سوی شورای ائتلاف صورت گرفته است؟

بر اساس ایراداتی که در انتخابات گذشته دیده بودیم در تهران جلساتی داشتیم و بعضی از افراد و اشخاصی که نتوانسته بودند پایبند بمانند کنار گذاشته شدند و ظرفیت‌های جدیدی را وارد کردیم و حداقل در گیلان در تمام شهرستان‌ها هیئت مؤسسین را به راه انداختیم.

فارس: وظایف هیئت مؤسس که پیش‌تر اشاره کردید چیست؟

تشکیل مجامع شهرستانی از وظایف هیئت مؤسسین شهرستانی و این مجامع، اعضای شورای ائتلاف شهرستان را تعیین می‌کنند و آن شورا این فرآیند را شکل می‌دهد و می‌توانند نیروهای انقلابی شهرستان را جمع کرده و از اعضای مجمع رأی بگیرند، بنابراین کلیت شورا همانند حرکت گذشته با رفع ایرادات پیشین است.

فارس:  اعضای هیئت مؤسسین چه کسانی هستند؟

اعضای هیئت مؤسس اکثرا از فعالان انقلابی شهرستان هستند تا بتوانند به درستی مجامع شهرستانی را شکل دهند و حلقه واصل بین نیروهای انقلابی باشند؛ شوراهای شهرستانی این افراد را انتخاب می‌کند و خروجی این‌ها شورای استان را شکل دهد، اکنون نیز قرار است شوراهای شهرستان که از طریق این مجامع شکل گرفته اعضای شورای استان را تشکیل دهند.

فارس: برنامه شورا برای حوزه انتخابیه آستانه‌اشرفیه چیست؟

شورا برای شهرستان آستانه‌اشرفیه برنامه‌ریزی نکرده و تمرکز اصلی روی انتخابات ۱۴۰۰ است و هنوز به نتیجه نرسیدیم آیا برای آستانه‌اشرفیه گزینه معرفی کنیم یا خیر اما وقتی شورای ائتلاف شهرستان و مجمع آماده باشد با توجه به شرایط و افراد می‌توان از طریق ظرفیتی که در شورا و مجمع شهرستان وجود دارد ورود کرد.

فارس: برنامه شما برای انتخابات شورای شهر چیست؟

به عقیده من تکثر نامزدهای انتخاباتی و حضور نامزدها مطلوب است چرا که بخشی از پرشور بودن انتخابات حضور نامزدها برای انتخاب و بودن گزینه‌های لازم است، بخشی از فعالیت‌ها برای ظرفیت‌سازی در خارج از شورای ائتلاف در حال انجام است هرچند که کار شورای ائتلاف وَرای فعالیت این افراد است و شورا بین نامزدهایی که ورود کردند بررسی می‌کند و صلاحیت‌های انقلابی آنان را بررسی و میزان رأی آوری و صلاحیت‌های این افراد را نیز بررسی کرده تا با حمایت لیست بتوانند وارد شورا شوند.

فارس: مکانیزم انتخاب گزینه‌های شورای شهر چیست؟

به‌زودی از سایتی رونمایی می‌کنیم که نامزدهایی که خودشان را انقلابی می‌دانند و یا افرادی که می‌توانند به‌عنوان نامزد انقلابی معرفی شوند در این سایت نام‌نویسی کنند تا بتوانیم یک بانک اطلاعاتی از این افراد جمع‌آوری کنیم.

فارس: برنامه راهبردی برای کاندیدای احتمالی شورا دارید؟

نیازها و ضرورت‌های شهرستان و حوزه انتخابیه در قالب برنامه اجرایی تدوین‌شده و نمایندگان شهرستان باید آن را متعهد شوند و سپس در شورای شهر به آن عمل کنند، درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز از همین مکانیزم استفاده می‌شود و مجمعی به‌صورت کشوری شبیه  جمنا تشکیل می‌شود و از همه شهرستان‌ها در آن مجمع شرکت خواهند کرد و بحث صلاحیت نامزدها را به رأی خواهند گذاشت.

فارس: یعنی سایت مهم‌ترین برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی شورا برای کاندیداهای شورا شهر است؟

خیر؛ برنامه راهبردی برنامه‌ریزی شهری توسط کمیته پژوهشی و احصای ۱۰۰ مسئله از هر شهرستان تشکیل شده که در کنار سایت، این برنامه جامع مدیریت راهبردی مدیریت شهری به‌زودی رونمایی خواهد شد.

فارس: بررسی گزینه‌های ثبت‌نامی به چه شکل است؟

ثبت‌نام‌شدگان در این سایت برای عضویت در شورای ائتلاف شهرستان مورد بررسی شورا قرار می‌گیرند، این افراد در شورای ائتلاف شهرستان بررسی می‌شوند و گزینه‌هایی که می‌توانند به‌عنوان گزینه شورای ائتلاف شهرستان باشند معرفی و گزینه‌های نهایی شورای ائتلاف شهرستان قرار است یک پشتوانه برنامه‌ای داشته باشند و تاکنون بخش زیادی از این برنامه را در رشت آماده کردیم.

فارس: سازوکار شورا برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست‌جمهوری چیست؟

سازوکار شورا توجه به صلاحیت و مقبولیت اعضا است، در این مکانیزم برخی از افراد و جریانات احساس می‌کنند نمی‌توانند پیروز باشند، ازاین‌جهت برای این مسئله آمادگی داشتیم که با توجه به حساسیت جریان ریاست جمهوری که اگر افراد و جریاناتی علیه این جریان فعال بشوند و افرادی را مدنظر دارند که نمی‌توانند خروجی جریان انقلاب باشند، پذیرشی از سوی شورا نداشته باشند.

فارس: شورا به گزینه واحدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده؟

در بین نیروهای انقلابی نیز گاهاً افرادی حضور دارند که انتقادات بسیاری به آن‌ها وارد است و شاید بخواهند به نمایندگی از طیفی از جریان سنتی اصولگرایی و اصلاحات و اعتدالی وارد انتخابات شوند، کما اینکه این افراد در جریان ائتلاف جایی ندارند و دنبال ایجاد احزابی بودند تا چیزی که نمی‌توانند از شورای ائتلاف به دست بیاورند با مکانیزم دیگری ایجاد کنند و حضور این افراد بین ما نیز هزینه‌تراشی می‌کرد و این افراد به‌نوعی از شورا و جمنا بریده بودند؛ این افراد می‌توانند از نظر ایجاد شکاف ظاهری مایه دغدغه باشند اما ازاین‌جهت که بسیار منفور جریان حزب‌اللهی هستند، می‌تواند فرصتی برای همگرایی بیشتر در جریان انقلاب باشد.

فارس: کلام آخر؟

درک شرایط جامعه بسیار حائز اهمیت است ما با توجه به مشکلات بسیاری که داریم و اکثریت ریشه در سوء مدیریت دارند و در تقابل با جریان تحریف که آن‌ها راه‌حل مشکلات را در خارج از کشور نشان می‌دهند و جریان انقلاب که راه‌حل را در داخل می‌بیند اگر قرار باشد فرصت سوزی کنیم و بجای مدنظر قرار دادن منافع ملی، حب و بغض‌های شخصی را معیار قرار دهیم کشور را نمی‌توانیم از سراشیبی که در بحث مدیریت قرار دارد نجات دهیم.

فارس: راه‌حل؟

تحقق این امر نیاز به درک و مفاهمه بین نیروهای انقلاب دارد که بعضاً وجود دارد اما گاهاً در کشاکش رقابت به فراموشی سپرده شده، دوستانی که فعالیت می‌کنند باید به یاد داشته باشند تا کرسی‌های خدمت را به دست نیروهای انقلابی بسپارند تا وحدت و همدلی در ائتلاف دچار مشکل نشود تا راه همگرایی باز بماند ما در یک سنگر کنار هم هستیم و نباید آتش ایجاد کنیم و در هر جایگاهی که هستیم به وحدت و همگرایی احترام بگذاریم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول