اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

معرفی نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر سردار آسمانی

نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی معرفی شدند.

معرفی نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر سردار آسمانی

به گزارش خبرگزاری فارس، هئیت داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی متشکل از رضا گشتاسب، شهرام کرمی و سینا دلشادی ۱۰ نامزد مسابقه نمایشنامه‌نویسی را معرفی کردند.

نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی بدین شرح است:
۱- نمایشنامه پرنده کوچک گم گم نوشته گوران‌مهر اسماعیل‌پور از استان البرز
۲- نمایشنامه موج نوشته سجاد منصوری از استان کرمان
۳-نمایشنامه سمفونی سیاه شب نوشته نیما حسن بیگی از استان تهران
۴- نمایشنامه ته‌دیگی نوشته کاوه مهدوی از استان تهران
۵- نمایشنامه یک و بیست دقیقه نوشته پژمان شاهوردی از استان لرستان 
۶- نمایشنامه جاودانگی نوشته اصغر گروسی از استان فارس
۷- نفس سرد نوشته محمد قاسمی از استان تهران
۸- نمایشنامه پرواز از اردیبهشت نوشته مهدی اکبری از استان البرز
۹- جمعود نعشی نوشته کیانوش احمدی از استان تهران
۱۰- خرده قضایای پیرامون قاسم نوشته سید سعید محمدی از استان تهران.

لازم به ذکر است، برگزیده بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی روز ۱۵ دی ماه در اختتامیه جشنواره سردار آسمانی معرفی خواهد شد.

*متین ستوده بازیگر «سهم زن» شد

محمد قنبری در تازه‌ترین اثر خود قصد دارد نمایش «سهم زن» نوشته والنتین کراسناگوروف با ترجمه ماندانا مجیدی را به صحنه ببرد. متین ستوده و سمیرا حسینی پیش از این در نمایش "دراکولای سفید" همبازی بودند.

این دومین اثر از کراسناگوروف است که توسط این کارگردان روی صحنه می رود. سهم زن نمایشنامۀ کوتاهی است دربارۀ دو زن که به بیمارستان آمده‌اند تا با شوهرانشان ملاقات کنند، آن هم خارج از زمان ملاقات و به‌صورت پنهانی.

محمد قنبری پیش از از این نمایش «خانم گلاب» به نویسندگی محبوبه نورنقدی را در سال ١٣٩٧ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه برده بود که نمایشی کمدی - تاریخی است.وی مرداد ماه نیز «اتاق عروس» را در مهرگان روی صحنه برد.کارگردانی خوانش آثاری چون اتاق ورونیکا، جرم داریم تا جرم، سلام مایکل به زندان من خوش آمدی، هیدام و...از دیگر آثار محمدرضا قنبری است.

سالن اجرا و دیگر عوامل نمایش به زودی اعلام خواهد شد.

*منتخبین ایده های فصل پنجم پروژه ملی چهارفصل تئاتر ایران

فصل پنجم از پروژه‌ ملی چهارفصل تئاتر ایران با عنوان «مدافعان سلامت» منتخبین ایده‌ها را شناخت.

ایوب آقاخانی، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مؤسس و دبیر پروژه‌ی جامع آموزشیِ نمایش‌نامه‌نویسی برای خارج از پایتخت تحت عنوان «چهارفصل تئاتر ایران»، از انتخاب نُه ایده‌ی اولیه از هشت استان کشور از میان ایده‌های ارسالی از سرتاسر کشور در پاسخ به فراخوان پنجم دور نوینِ این پروژه با نام «مدافعان سلامت» خبر داد.

اعضای هیئت‌علمی این فصل آقایان «شهرام کرمی»، و دکتر «سعید اسدی» پس از بررسی ایده‌های اولیه، ایده‌های زیر و افراد و استان‌های مربوطه را منتخب مرحله‌ی اول اعلام کردند:

*اجرای دومین شب «سرباز» /برجسته سازی شرافت انسانی در مشی و روش سردار سلیمانی

مستند نمایش «سرباز» به تهیه کنندگی بنیاد رودکی شنبه سیزدهم دی ماه در دومین شب خود به روی صحنه رفت. 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، مستند نمایش«سرباز» از ساعت 18:30 شنبه سیزدهم دی ماه در دومین شب خود همزمان با پخش برخط آن از تلویزیون تعاملی لنز برای مخاطبان با تعداد محدودی میهمان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

مستند نمایش «سرباز» مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت است و از هفت اپیزود نمایشی و برخوردار از جلوه‌های ویژه فنی و بصری تشکیل شده است و قطعه پایانی آن با عنوان «حالا که می‌روی» با صدای محمد معتمدی اجرا می شود.
برجسته سازی شرافت انسانی در مشی و روش سردار سلیمانی

همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان میهمان در دومین شب اجرای «سرباز» حضور داشت در خصوص این مستند نمایش گفت: «سرباز» یک روایت برش‌گونه‌ای از مقاطع زندگی، فعالیت‌ها و اقدامات حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شخصیت بی‌بدیلی است که در قرن اخیر ایران و خاورمیانه بدیلی برای آن نبود. این نمایش تلاش می‌کند که از عنصر اسطوره‌سازی به شخصیت سردار سلیمانی نزدیک شود و فکر می‌کنم به مقدار قابل اعتنایی توانسته است این قرابت را ایجاد کند.

پرداختن به چنین شخصیت‌هایی هم از نظر عناصر داستانی بسیار دشوار است و هم در قالب‌های هنری مانند نمایش شاید هنوز جا برای کار بسیار دارد اما به عنوان یک اقدام نخست در این زمینه، قابل تحسین است و جای قدردانی دارد. برش‌های مهمی از زندگی سردار سلیمانی چه مربوط به دوران دفاع مقدس و چه در بحث امنیت پایدار در شرق کشور و چه در مورد دسیسه بزرگ داعش و پاسبانی از شرف انسانی، مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نمایش دیدم و سعی کرد شرافت انسانی بر هر چیزی در مشی و روش سردار سلیمانی را برجسته‌سازی کند و از این منظر نمایش قابل احترام و ارجمندی بود.

طبیعتاً برای پرداختن همه جانبه به وجوه متنوع چنین شخصیت‌هایی، لازم است در قالب‌های متنوع و مختلف هنری اقدام شود و باید خیلی با متانت و آرامش و مطالعه همه جانبه سعی کنیم به روایت‌های صادق نزدیک شویم. در کل چنین اجراهایی را نیاز جامعه می‌دانم و اگر ما واقعا چیزی به نام اسطوره مورد احترام جامعه ایرانی است، در قالب چیزی به نام شاهنامه شکل می‌گیرد یعنی اگر شما شاهنامه نداشته باشید، چیزی به نام اسطوره نیز ندارید. این شخصیت قابلیت کارهای بزرگی مانند شاهنامه را دارد. ما امروز باید فردوسی وار در این زمینه ورود کنیم و با خرد و اندیشه به نسل آینده برویم و این امانت را در قالب‌های هنری بتوانیم به جامعه انتقال دهیم.

«سرباز»کار بسیار ارزشمندی بود
رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران پس از تماشای مستند نمایش«سرباز» گفت: بسیار اجرای خوبی بود و لذت بردم از این اجرا و به آقای پارسایی و تمام عزیزانی که در ساخت این مستند نمایش تلاش کردند، خسته نباشید می‌گویم. در این مستند نمایش از ابتدا تا انتها روایتی را مطرح کردند که با فضای بصری که اتفاق افتاده بود و نحوه روایت و اتفاقاتی که رخ داده بود، بسیار لذت بردم و به نظرم کار بسیار ارزشمندی بود.به نظر من نقش سردار سلیمانی هم تأثیرگذار بود و هم خوب و پررنگ اجرا شده بود.

مستند نمایش «سرباز» به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، به کارگردانی حسین پارسایی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی از روز جمعه 12 دی‌ماه به مدت پنج شب و از ساعت 18:30 به صورت برخط (آنلاین) در تالار وحدت اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول