اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

افزایش چشمگیر بودجه سلامت در بودجه 1400 به بهانه شیوع کرونا+ویدئو

اعتبارات حوزه سلامت در لایحه بودجه 1400 به شدت افزایش یافته و به رقم 155 هزار میلیارد تومان رسیده است. تبعات شیوع کرونا بخصوص کاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها، مهمترین دلیل این موضوع اعلام شده ولی بررسی‌های صورت گرفته، صحت این ادعا را زیر سوال می برد.

افزایش چشمگیر بودجه سلامت در بودجه 1400 به بهانه شیوع کرونا+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی اعتبارات حوزه سلامت در لایحه بودجه 1400 نشان می­دهد که این اعتبارات با رشد بیش از  60 درصدی همراه بوده و از رقم 96 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 99 به رقم نجومی 155 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 رسیده است.

*2.5 برابر شدن بودجه عمومی حوزه سلامت در لایحه بودجه 1400

به طور کلی اعتبارات حوزه سلامت از سه محل منابع عمومی، درآمدهای اختصاصی و یارانه‌­ها تامین می­شوند؛ براساس لایحه بودجه، حدود 73 هزار میلیارد تومان از اعتبارات سلامت مربوط به منابع عمومی بودجه است. به عبارت دیگر، حدود نیمی از اعتبارات حوزه سلامت از محل منابع عمومی بودجه تامین می­شود. این موضوع در حالی است که در قانون بودجه 99، تنها 30 درصد از اعتبارات حوزه سلامت (29 هزار میلیارد تومان) از محل منابع عمومی تامین شده است. درواقع، منابع عمومی بودجه سلامت رشد بیش از 2.5 برابری در لایحه بودجه 1400 داشته است.

همچنین میزان بودجه اختصاصی حوزه سلامت در قانون بودجه 99 حدود 47 هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال آینده با رشد محدودی به رقم 51 هزار میلیارد تومان رسیده است. در همین رابطه میزان یارانه­‌های حوزه سلامت نیز از رقم حدود 20 هزار میلیارد تومان در سال 99 به بیش از 29.5 میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 رسیده است.

 

* آدرس های غلط مسئولان برای توجیه افزایش نجومی اعتبارات سلامت

چندی پیش رضا عوض‌پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه سلامت کم شدن درآمدهای اختصاصی بیمارستان­ها را به عنوان علت اصلی این موضوع اعلام کرد. این در حالی است که همانطور که اشاره شد میزان منابع اختصاصی وزارت بهداشت طبق لایحه بودجه 1400 نه تنها نسبت به سال گذشته کم نشده بلکه با افزایش اندکی هم همراه بوده است.

از طرف دیگر یکی از مسائلی که در محافل عمومی و توسط برخی مسئولان دولتی به عنوان علت این افزایش نجومی مطرح شده، بحث گسترش ویروس کروناست. با این وجود، بسیاری از کارشناسان معتقدند از آنجایی که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قابل توجه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان­ها شده، نهایتا هزینه­های نظام سلامت را کاهش داده است.

بررسی پیوست شماره 4 لایحه بودجه سال آینده نشان می­دهد که تعداد بیماران بستری در سال 1400 حدود 13 میلیون بیمار پیش بینی شده است. این در حالی است که این رقم در سال جاری بیش از 21 میلیون و 600 هزار بیمار درنظر گرفته شده بود. در واقع، تعداد بیماران بستری در لایحه بودجه 1400، کاهشی 40 درصدی در مقایسه با قانون بودجه امسال دارد. در نتیجه، عملا باید هزینه­های بیمارستان­ها کاهش چشمگیری یابد.

همچنین باید به این موضوع مهم توجه داشت که هزینه بیماران کرونایی از طریق بیمه‌­ها پرداخت می‌شود و عملا جزو درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت به حساب می‌آید و این درحالی است که افزایش اعتبارات حوزه سلامت در لایحه بودجه 1400، عمدتا از محل منابع عمومی بودجه صورت گرفته است. در نتیجه، شیوع ویروس کرونا را نمی­‌توان دلیل منطقی افزایش چشمگیر هزینه­‌ها در حوزه سلامت دانست. ویدئویی درباره این موضوع در ادامه ببینید:

 

 

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد اعتبارات مربوط به حوزه سلامت در لایحه بودجه 1400 نیاز به اصلاح و بازنگری جدی توسط نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون تلفیق مجلس دارد و باید تا حدودی کاهش یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول