اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مستند «قطعه 19» و قصه طلبه ای که از میت می ترسید

کارگردان مستند «قطعه 19» گفت: شنیدیم که دو طلبه مسئولیت غسل دادن افرادی که به دلیل کرونا فوت کرده‌اند رادارند و در ادامه متوجه شدم که یکی از این طلاب از میت می‌ترسد و آنجا بود که ایده ساخت مستند «قطعه 19» شکل گرفت.

مستند «قطعه 19» و قصه طلبه ای که از میت می ترسید

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مستند «قطعه 19» به کارگردانی مسعود دهنوی در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت یکی از برگزیدگان بخش ویژه کرونا بود، مستندی با موضوع غسل جان‌باختگان کرونا که توسط دو طلبه‌ در شهر نیشابور صورت میگیرد تولیدشده است.

مسعود دهنوی کارگردان مستند «قطعه 19» در رابطه با شکل‌گیری ایده این مستند به فارس گفت: زمانی ما در شرایط سخت کرونایی در شهر نیشابور قرنطینه بودیم، آن زمان دوستان کارهای ضدعفونی معابر را انجام می‌دانند، آن زمان شنیدیم که دو طلبه در این شهر هستند و مسئولیت غسل دادن افرادی که به دلیل کرونا فوت کرده‌اند رادارند و تصمیم گرفتیم به محل قرنطینه آن‌ها رفته و یک کار کوتاه بسازیم، در ادامه متوجه شدم که یکی از این طلاب از میت می‌ترسد و آنجا بود که ایده ساخت مستند «قطعه 19» شکل گرفت.

این مستندساز در ادامه با اشاره به نیازهای تولید این اثر گفت: در همان اوایل کار به دلایلی نیاز به حمایت پیدا کردیم تا بتوانیم این سوژه را به سرانجام برسانیم، موضوع را با چند نهاد از مجموعه نهادهایی که با آن‌ها دراتباط بودیم مطرح کردیم که از میان همه آن‌ها فقط گروه مستند روایت فتح بود که این اعتماد را به ما کرده و از این ایده و سوژه حمایت کردند.

کارگردان مستند «قطعه 19» در رابطه با حمایت گروه مستند روایت فتح گفت: حقیقتاً آن زمان به دلیل شرایط کرونایی امکان خارج شدن از شهر را نداشتیم و به همین دلیل مجبور بودیم تا به‌صورت تلفنی هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم و فقط آقای رفیعی و گروه مستند روایت فتح بودند که تلفنی به ما اعتماد کردند و در این شرایطی که مسیر مستندسازی درگیر و دار فستادن طرح و تخصیص بودجه است، این رفتار برای ما ارزش بسیاری داشت و تولید این مستند برای ما اهمیت بسیاری پیدا کرد.

دهنوی با اشاره به بخش مخصوص به کرونا در جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: امسال بخش بسیار مهمی در جشنواره سینما حقیقت شکل گرفت و میزان اهمیت آن از هیئت‌داوران آن پیدا است و جناب مهرداد اسکویی و احمد الستی که داوری این بخش را به عهده داشتند از بزرگان مستندسازی کشور هستند و این دو نفر عیار این بخش را نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: در فضای درمانی کشور مستندهای زیادی با موضوع کادر محترم درمان ساخته‌شده اما این مستند زاویه دیگری را نشان داده و به موضوع بعد از مرگ اشاره می‌کرد.

این فعال حوزه مستند توضیح داد: به نظر من این عزیزان که وظیفه غسل دادن را بر عهده‌دارند هم به‌نوعی مدافع سلامت هستند که از دین‌داری و اجرا مناسک مذهبی کشوری که اجرای این مناسک برایش مهم است دفاع می‌کنند.

کارگردان مستند «قطعه 19» در پایان خاطرنشان کرد: این زاویه و تلاش این عزیزان زاویه بود که به نظر کمتر دیده‌شده بود که من تلاش کردم تا در این مستند به آن پرداخته و بگویم حتماً غیر از کادر درمان گروه‌های دیگری هم هستند که در مقابله با موضوع کرونا فداکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول