اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از اصلاح کیفیت نهاده‌های دامی تا اطمینان خاطر از تأمین مرغ شب عید

معاون بهبود تولیدات دامی چهارمحال و بختیاری گفت: نامتعادل بودن توزیع و عدم کیفیت نهاده دامی رفع شده و مشکلی برای جوجه‌ریزی و تأمین مرغ شب عید نداریم.

از اصلاح کیفیت نهاده‌های دامی تا اطمینان خاطر از تأمین مرغ شب عید

سام مردانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه نهاده‌های دامی یکی از دغدغه‌های وزیران، معاونان و مدیرکل‌های کشور و به تبع استان است، گفت: تا پنج ماه پیش ثبت سفارش‌های نهاده‌های دامی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بود که در فاصله زمانی ۴تا۵ ماه ثبت سفارشی صورت نگرفته و سبب شد که مرغداران برای جوجه‌ریزی و دریافت نهاده با مشکلاتی روبرو شوند لذا وبیناری با وزیر و معاونان اقتصادی استانداری‌ها برقرار شد تا اوضاع را بهبود بخشند.

برای رفع مشکل نهاده سویای بی‌کیفیت وارد شد

معاون بهبود تولیدات دامی چهارمحال‌وبختیاری توضیح داد: سویای نهاده دامی از ابتدا از دو کشور برزیل و آرژانتین وارد می‌شد که برای رفع مشکلات و کمبودهای این نهاده اخیراً سویای هندی نیز وارد کشور شد که مشکلات را تا حدودی رفع کرد اما کیفیت قابل قبولی نسبت به سویای دو کشور سابق نداشت که منجر شد مرغ به جای ۴۰ روز در ۵۰ روز به وزن مناسب برسد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری کل نهاده‌های مرغ در سامانه بازارگاه بین مرغداران تقسیم می‌شود که همه مرغداران با کد شناسایی وارد سامانه می‌شوند و اگر مقدار نیازشان کمتر از ۱۰ تن باشد ثبت‌نام از طریق اتحادیه و مقدار نهاده از انبار پشتیبانی استان تأمین می‌شود و اگر نیازشان بیش از این درصد و یا در حد یک کامیون باشد از طریق انبار بندر تهیه خواهد شد.

مردانی افزود: برخی از مرغداری‌ها نیز که مقدار نیازشان کمتر از ۱۰ تن بود در توافقی که با یکدیگر داشتند هر بار یکی از مرغداران برای دریافت نهاده در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند زیرا که هر مرغدار در هر دوره تنها یک بار اجازه ثبت‌نام در سامانه را دارد.

اطلاعات نادرست به استاندار رسیده است

وی در خصوص مطرح شدن موضوع توزیع ناعادلانه نهاده دامی میان مرغداران در جلسه تنظیم بازار با بیان اینکه اطلاعات نادرست به استاندار داده شده بود که بعد از جلسه نیز به این اطلاعات اعتراض کردیم، گفت: در این جلسه گفته شده بود که مرغداری ۱۴۰ درصد نهاده و مرغدار دیگری ۶۰ درصد نهاده گرفته که به این صورت نبوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان ادامه داد: مرغداری که ۱۴۰ درصد نهاده دامی گرفته صنعتی بوده که دو فارم این مرغداری با ۸۹ هزار و ۷۲ هزار در دو سن مختلف جوجه فعال است و میزان خرید انجام شده نسبت به نیاز ۸۹ هزار بوده که برابر با ۱۴۰ الی ۱۳۰ درصد می‌باشد اما مقدار خرید او بر اساس دو فارم است که این اطلاعات دقیق بیان نشده بود.

مردانی اظهار کرد: از ابتدای آبان ماه تخصیص نهاده‌های دامی برای طیور گوشتی و تخم‌گذار به صورت اتوماتیک و سیستمی انجام شد که با توجه به اینکه اطلاعات در سامانه سماطت وجود دارد و این سامانه خود از ۲ سامانه دیگر تغذیه می‌شود و به سامانه بازرگاه نیز متصل می‌باشد که میزان نیاز به نهاده دامی با توجه به اطلاعات ثبت شده در این سازمان مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد:  ثبت سفارش از طریق این سامانه در ماه‌های آغازین با مشکلاتی همراه بود زیرا که در کل کشور توزیع نهاده‌های دامی طیور گوشتی به صورت اتوماتیک انجام شد که ۱۰ درصد از این اطلاعات در سامانه ایراد داشت به طور مثال یک مرغداری به نام شخصی و در اجاره شخص دیگر بود که شخص مستأجر برای ثبت سفارش مشکلاتی را متقبل شد.

ضرر مرغداران هنوز جبران نشده

مردانی افزود: همین مشکلات سبب شد که برخی از مرغداری‌ها نهاده دریافت نکنند و یا نهاده را با تأخیر دریافت کنند زیرا اگر سن مرغ به ۴۱ روز برسد دیگر امکان ثبت سفارش وجود ندارد لذا ضررهایی برای مرغداران ایجاد شد که این افراد در استان کمتر از ۱۰ الی ۱۵ نفر بودند که ضررشان هنوز هم جبران نشده است.

عرضه مرغ در شهرستان‌ها با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب

معاون بهبود تولیدات دامی استان با بیان اینکه از اول آذرماه ۹۹ درصد مشکلات حل و ۱۰۰ درصد نیاز مرغداران در سامانه بازرگاه خریداری می‌شود، گفت: کل فشار این دو ماه در استان بر روی دوش جهاد کشاورزی بود و با این وجود این استان از جمله معدود استان‌هایی بود که قیمت مرغ در آن تک‌نرخی و با قیمت مصوب عرضه می‌شد تا اینکه امروز به جایی رسید که بیش از حد نیاز کشتار انجام گرفت و مرغ در خیلی از شهرستان‌ها از جمله فارسان زیر قیمت مصوب با قیمت 18 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در تولید مشکلی نیست و نگرانی‌ها بیشتر برای کاهش جوجه‌ریزی بود، ادامه داد: جوجه‌ریزی در مهرماه نسبت به مدت زمان مشابه ۳۲ درصد افزایش و در آبان‌ماه ثابت بود اما در آذر ماه با کاهش ۲۴ درصدی مواجه بودیم که اگر همه فاکتورهای جوجه‌ریزی و نهاده‌ به درستی پیش برود ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن بیشتر از حد نیاز استان که کمتر از ۲۶ هزار تن است را داریم  اما فعلاً مباحث واردات و کرونا اجازه این حد تولید را نمی‌دهد.

مردانی بیان کرد: نیاز استان در ۲ الی ۳ ماه آینده ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار جوجه است که پیش‌بینی می‌شود بالای یک میلیون جوجه‌ریزی در استان داشته باشیم، میزان سالانه تولید مرغ در حالت عادی در کشور ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه است که برای شب عید تولید ۱۲۵ میلیون قطعه در سراسر کشور پیش‌بینی شده است و در استان نیز رقمی نزدیک به رقم سال گذشته تولید خواهد شد و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

مردم نگران مرغ شب عید نباشند

وی با بیان اینکه ۲۱۳ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۴ میلیون و ۶۰۰ قطعه در هر دوره در استان فعالیت می‌کند، گفت: هر مرغداری در یک سال ۴ دوره جوجه‌ریزی می‌کند و در بین هر دوره جوجه‌ریزی یک دوره سه ماه استراحت دارد که مرغداری‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی و جوجه‌ریزی می‌کنند که مرغشان به بازار شب عید برسد لذا مردم برای مرغ شب عید نگرانی نداشته باشند.

بر هزینه‌های منجر به تولید نیز نظارت شود

معاون بهبود تولیدات دامی استان افزود:  تأمین نهاده دامی تا سن ۴۰ روز عاملی سبب ایجاد انگیزه در بین مرغداران شد که با وجود اینکه این استان سردسیر و مرتفع می‌باشد و بیماری در آن بیشتر شایع است هزینه‌های منجر به تولید نیز بالا می‌رود لذا توقع داریم همان گونه که قیمت خرید و فروش مرغ و نهاده کنترل می‌شود هزینه‌های منجر به تولید نیز کنترل شود زیرا این واکسن‌ها، مکمل‌ها و داروهای طیور چندین برابر شده که نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.

کیفیت نهاده‌های دامی نرمال شده

 وی گفت: در حال حاضر کیفیت نهاده‌های دامی نرمال شده و نامتعادلی و بی‌کیفیتی نهاده‌ها تنها در آبان ماه صورت گرفته بود و در حال حاضر ۶۵ درصد نهاده دامی ذرت، ۳۲ درصد آن سویا و مابقی مکمل‌های داخلی است.

مردانی در پایان گفت: جهاد کشاورزی تنها تأمین و تولیدکننده است و تنظیم بازار، قیمت‌گذاری و ثبت سفارش نهاده بر عهده وزارت صمت است اما امروز وظایف آن‌ها را نیز این اداره انجام می‌دهد و تنها توزیع مرغ در بازار بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده که در این حوزه نیز مشکلاتی دیده می‌شد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول