اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ذخیره‌سازی هیدروژن بر روی حامل‌های جامد

در قالب رساله دکتری رضوان رحیمی دانشجوی دکتری شیمی فیزیک دانشگاه اراک و به سرپرستی پروفسور محمد سلیمان‌نژاد در تحقیقی جدید نانو صفحه B3CN4 در ذخیره‌سازی سبز هیدروژن مطالعه شده است.

ذخیره‌سازی هیدروژن بر روی حامل‌های جامد

خبرگزاری فارس اراک، امروزه استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت پاک برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی از مباحث بسیار جدی و مهم در راستای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی  و افزایش کیفیت زندگی است.

چالش اصلی در استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت؛ ذخیره‌سازی هیدروژن است. هرچند روش‌هایی برای ذخیره‌سازی هیدروژن در حال حاضر وجود دارد ولی با گسترش نانو فناوری طراحی و کاربرد نانو حامل‌هایی که ذخیره‌سازی هیدروژن را با کارایی بالاتر و خطرات کمتر امکان‌پذیر سازد‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

از بین نانو ساختارهای مختلف کارایی نانو صفحات برای ذخیره‌سازی هیدروژن بر روی بسترهای جامد بررسی شده است.

در ادامه کارهای تحقیقاتی که در این زمینه در قالب رساله دکتری رضوان رحیمی دانشجوی دکتری شیمی فیزیک دانشگاه اراک و به سرپرستی پروفسور محمد سلیمان نژاد انجام شده است؛ در تحقیقی جدید نانو صفحه B3CN4 در ذخیره‌سازی سبز هیدروژن مطالعه شده است.

نتایج شبیه‌سازی‌های کوانتم مکانیکی بر روی این نانو صفحه کارایی بالای آن را در ذخیره‌سازی هیدروژن و واجذب هیدروژن در شرایط محیطی اثبات می‌کند. نتیجه این تحقیق برای انتشار در مجله معتبر Physics Letters A در سال 2021 پذیرفته شده است.

در ادامه کارایی نانو صفحه B4CN3 بررسی و نشان داده شد که کارایی نانو صفحه اخیر حتی در مقایسه با B3CN4 در ذخیره‌سازی هیدروژن بیشتر می‌باشد.

نتایج قسمت دوم این تحقیق برای انتشار در مجله بسیار معتبر (Q1) از مجلات انجمن سلطنتی شیمی انگلستان در سال ۲۰۲۱ پذیرفته شده است.

مقاله فوق یازدهمین مقاله مستخرج از رساله دکتری رحیمی می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول