اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر صهیونیست: عقب‌نشینی از نوار غزه اشتباهی فاحش بود

یک تحلیلگر صهیونیست، عقب‌نشینی این رژیم از نوار غزه را اشتباهی بزرگ خواند که نتایجی خلاف آنچه انتظار می‌رفته برای این رژیم داشته است.

تحلیلگر صهیونیست: عقب‌نشینی از نوار غزه اشتباهی فاحش بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «موشه رووینی» تحلیلگر صهیونیست عقب‌نشینی این رژیم از نوار غزه در پانزده سال پیش را اشتباهی فاحش خواند که به ادعای وی، حماس از آن استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، وی گفت، این عقب‌نشینی منجر به شکل‌گیری موازنه وحشت به نفع حماس شد و بر فعالیت‌های نظامی آن افزود. با گذشت پانزده سال از این تصمیم حالا مشخص شده که «آریل شارون» نخست‌وزیر آن زمان که گمان می‌کرده این تصمیم منجر به «بهبود وضعیت امنیتی برای اسرائیلی‌ها می‌شود»، در اشتباه بوده است.

این تحلیلگر صهیونیست در ادامه تصریح کرد، شارون فکر می‌کرد که رژیم اسرائیل از نظر سیاسی، اقتصادی، دموگرافی (جمعیتی) و امنیتی از این عقب‌نشینی سود می‌برد اما آنچه رخ داد برعکس آن بود؛ سه جنگ ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ و گزارش «گلدستون» منجر به فشارهای بین‌المللی شدید بر تل‌آویو شد، در گزارش گلدستون، اسرائیل متهم به انجام جنایت جنگی علیه فلسطینی‌ها شد و دادگاه بین‌المللی کیفری نیز در حال حاضر اسرائیل به ارتکاب این جنایات متهم کرده است.

قاضی «ریچارد گلدستون» رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ پس از تحقیق درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی گزارشی تهیه کرد و این گزارش در شورای جهانی حقوق‌بشر با ۲۵ رای موافق و ۶ رای مخالف و ۱۱رای ممتنع به تصویب رسید.

رووینی ادامه داد، رژیم اسرائیل گمان می‌کرد بر حریم هوایی غزه به صورت کامل کنترل دارد و تهدید راکتی را تهدیدی ناچیز می‌دانست اما از سال ۲۰۰۱ که اولین موشک گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس بر شهرک «سدیروت» فرود آمد، این تهدید بزرگتر و بزرگتر شد به نحوی که حتی تل‌آویو را نیز تهدید می‌کند.

وی در خصوص افزایش قدرت موشکی حماس اذعان کرد، برد موشک‌های این جنبش به ۱۲۰ کیلومتر رسیده و در سال‌های اخیر حدود ۵۰۰ موشک و راکت به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است. علاوه اینکه باید به تونل‌های حفر شده از نوار غزه نیز اشاره کرد که به سلاحی راهبردی و تهدیدی بزرگ برای رژیم اسرائیل تبدیل شده‌اند.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۵ از نوار غزه عقب‌نشینی کرد، موضوعی که برخی فرماندهان این رژیم، آن را شکستی راهبردی خواندند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول