اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها

فرید رحمتی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و از هنرمندان لرستانی در یادداشتی بر ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها با ریاست استاندار تاکید کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است. موضوعی که می‌تواند در تعالی هنر در استانها کمک کند.

ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، فرید رحمتی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و از هنرمندان لرستانی به یادداشتی که در ادامه می‌آید بر ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها با ریاست استاندار تاکید کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است؛

امروزه، در مدیریت‌های فرهنگی هنری استانها، فرهنگ همواره اعم از هنر قرار گرفته و این تداخل موضوعی مباحث تخصصی هنری شامل: سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و...، با حوزه های موضوعی عمومی تر فرهنگی، تصمیم سازی و تصمیم گیری‌هایی نه چندان مرتبط با حوزه تخصصی هنر را در بر داشته و به عبارتی بخش عظیمی از برنامه ریزی و سیاست گذاری تخصصی هنری در استانها، در لابلای بحث های غیر تخصصی و غیر مرتبط با هنر و کالاهای هنری،  مغفول مانده است.

سیاست گذاری‌های هنری استانها در هیچ یک از کارگروه‌ها و جلساتی که به ریاست استانداران تشکیل می‌گردد، انجام نگرفته و اصولا هیچ شورا یا کارگروهی مدون و تخصصی با نام هنر و به ریاست استانداران به طور رسمی و با جایگاه مشخص، در استانها وجود ندارد.

این آیین نامه تلاشی است برای تشکیل شورایی تخصصی با عنوان شورای عالی هنر استانها که بسیاری از تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری‌های تخصصی مرتبط با بخش‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی هنر در استانها را به طور کلان عهده دار باشد.

واقعیت تحولات فرهنگی و هنری در ایران اسلامی، چالش‌ها، مسئولیت ها و افق‌های تازه‌ای را پیش روی مدیریت فرهنگی هنری استانها قرار می‌دهد که با کلی نگری و نگاه غیر تخصصی، هیچ یک از چالش‌ها و افق‌ها مرتفع و به سر منزل مقصود نخواهند رسید.

معنا و ترجمان تحولات فرهنگی هنری برای مدیران این حوزه، اندیشیدن و خلق تدابیر و شیوه‌های جدید در مواجه تخصصی با حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری است که دستیابی به شیوه ها و تدابیر جدید، نیازمند شناخت صحیح ساختارها و توانمندی‌های هر حوزه به طور خاص است.

لذا ضروری است که قالب‌های مختلف هنری و میزان کارآمدی آنها در تحولات اجتماعی شناسایی و دلیل اقبال یا عدم اقبال جامعه در مواجهه با این قالب‌های تخصصی در شورایی فنی و کاملا مرتبط با مدیریت هنری استان ها و به ریاست مدیریت ارشد استان بررسی و کشف گردد تا از ین راه بتوان  آینده ای روشن را در سیاستگذاری هنری ترسیم نمود.

دستگاه‌های مختلف تصمیم ساز در حوزه  هنر در استانها نیازمند بستر و جایگاهی مدون و مشخص هستند تا با هم افزایی و به دور از اقدامات جزیره ای که غالبا نتایج مثبت و پرباری را به دنبال نخواهند داشت، کار آمدی و نقش ویژه هنر و کالا های هنری را در اصلاح امور جامعه احصاء و به صورت مدون و شناسنامه داری، استخراج نمایند.

شورای فرهنگ عمومی در استانها گرچه بعضا حسب دستور کار، به امور هنری نیز پرداخته است، لیکن عمق استراتژیک و مفاهیم راهبردی هنری و ارتباط این مفاهیم با پدیده ها اجتماعی به گونه ای است که پرداختن با این مباحث در ساختارهایی نه چندان مرتبط، موجب خسران است و در اکثر موارد نتیجه و برآیند عکس خواهد داشت. به طور مثال در موضوع شناسایی و ایجاد شبکه شهرهای خلاق، یکی از مهمترین حوزه های مدیریتی و سازمانی در این بخش شهرداری‌ها و فرمانداری ها تعریف شده‌اند.

آنچه مسلم است هماهنگی و هم افزایی جهت ایجاد شبکه شهرهای خلاق و همچنین طرح موضوع شهرهای خلاق، در قالب شورای عالی یا شورای راهبردی هنر استان به ریاست مدیریت ارشد استان، بسیار کارآمدتر خواهد بود تا موجهه جزیره ای و انفرادی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها.

وظایف

الف)  تدوین سیاست‌های کلان هنری استان ها برای پیشنهاد به مراجع بالا دستی

ب) تدوین و ترسیم نقشه مهندسی و همچنین تدوین سند جامع هنر استان ها

ج)  پیشنهاد سیاست‌ها و راهکارها در زمینه :
‌1 - آموزش های عالی و پژوهش‌های هنری.
2 - ارتقاء فرهنگ مکتوب هنر استانها از طریق ایجاد تسهیلات تألیف و ترجمه و نشر
3 - تعیین اولویت‌ها در تولیدات هنر استان‌ها.
‌4- معرفی آثار هنری هنرمندان استانها (‌از طریق تألیف، ترجمه، برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و...
‌5 - شناسایی، معرفی، حفظ و صیانت از آثار هنری هنرمندان استان ها
‌6- انتقال مفاهیم و ارزشهای انقلاب اسلامی به نسل جدید با زبان هنر
‌7- تبیین جنبه‌های نظری هنر درزمینه هایی چون زیبایی‌شناسی، عرفان، فلسفه و همچنین شناسایی و نقد جریانات هنری  
8- برنامه ریزی برای معرفی آثار کلاسیک فرهنگی - هنری به منظور حفظ و اشاعه هویت
فرهنگ ایرانی _اسلامی.
3- تقویت ارتباط و هماهنگی میان بخش‌های تولیدی، اجرایی و علمی هنر در استان لرستان و کشور
4- تعیین سیاست‌های معرفی و ترویج هنرهای بومی و محلی لرستان
5- حمایت از پژوهش‌های دینی، فلسفی و عرفانی درباره مبانی هنر واستفاده کاربردی از نتایج این پژوهش‌ها در تولید آثار هنری، معماری و شهرسازی استان

 اعضاء:

استاندار یا معاونت  سیاسی  بنا به صلاحدید استاندار _مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان_مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان_مدیر کل آموزش و پرورش استان_روسای دانشگاه‌های مختلف استان و دانشکده‌های هنر_رییس سازمان صدا و سیما_ رییس سازمان تبلیغات اسلامی و یا رئیس حوزه هنری استان_رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری_رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان  _رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر_نماینده انجمن های تخصصی هنری و صنوف وابسته هنری
_سه نفر از هنرمندان شاخص و شهیر استان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول