اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من | دولت اجازه ترخیص کالاهایی که مشابه داخلی دارند را ندهد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی، گفت: دولت در ترخیص کالاها هول نشود و اجازه ترخیص کالاهایی که به تراز تولید کشور ضربه می‌زند را ندهد.

فارس من | دولت اجازه ترخیص کالاهایی که مشابه داخلی دارند را ندهد

عزت‌الله اکبری تالارپشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با واردات کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارند، اظهار داشت: حمایت از تولید داخل سیاستی است به امنیت ملی کشور متصل است، تمام قوانین بالادستی کشور حامی تولید داخل هستند.

تالارپشتی گفت: رقابت با برخی از کشورهای به دلیل تولید انبوهی که دارند برای تولیدکنندگان داخلی کار آسانی نیست، این نکته هم نباید فراموش شود که بعضی از کشورها مانند چین در برخی از اقلام دست به دامپینگ می‌زنند. این مبارزه علنی با تولید کشور ماست، سیاست‌های بالادستی و قوانین ما دیکته می‌کند در این شرایط از تولید داخلی حمایت کنیم.  

وی افزود: تصمیم‌گیری در رابطه با اینکه یک کالا وارد کشور شود یا نه برعهده وزارت صمت است و این وزارتخانه  باید در این حوزه تصمیمی در راستای حمایت از تولید بگیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به عنوان نمایندگان قوه مقننه و سیاست‌گذار، تمام تلاش خود را برای وضع قوانین  و مقرراتی که از تولید ملی حمایت کند انجام می‌دهیم.

وی افزود: برای مثال اخیرا جلسه‌ای با رئیس قوه قضاییه داشتیم که پیشنهاد دادیم هیچ واحد صنعتی یا تولید مجازات و پلمپ نشوند. تاکید بر این است که مجازات صاحبان صنایع و تولیدی تغییر شکل پیدا کند. البته یک سری جرائم جای اغماض ندارند اما مسائل مالی مانند چک، سفته، حق بیمه و مالیات نباید منجر به تعطیلی یک واحد تولیدی شود.

تالارپشتی افزود: پیشنهاد شد اگر هم قرار است مجازاتی انجام شود این باشد که مالک موظف به افزایش ظرفیت تولید کارخانه شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اختلاف اخیر صورت گرفته بین تولید کنندگان و واردکنندگان پارچه‌های رومبلی، اظهار داشت: در زمینه تولید باید یک مجموعه‌ای از حمایت‌ها و مشوق‌ها از تولیدکنندگان وجود داشته باشد، که این حمایت‌ها وجود ندارد، بلکه عکس آن رفتارهای ایضایی در راستای واردات مشاهده می‌شود. باید با سیاست‌هایی که وزارت صمت اعمال می‌کند جلوی این کارها گرفته شود. درباره اینکه کسانی طرح کنند که ما باید واردات انجام دهیم و تولیدکنندگان قیمت را ارزان یا گران می‌گویند، مرجع تشخیص وزارت صمت است.

وی تصریح کرد: اما طبق قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون صنایع طرفدار تولید داخلی هستیم. تولید داخل هم به زبان بگوییم حمایت می‌کنیم این کفایت نمی‌کند بلکه باید مجموعه‌ای از اقدامات‌ حمایتی باشد که تولید کنندگان در قبال تمام کارشکنی‌هایی که انجام می‌شود مقام بمانند و بتوانند به تولید ادامه دهند.

وی افزود: وقتی ما زمانی که تحریم هستیم باید رویکردمان تولید باشد نه اینکه طرفدار واردات باشیم. زمانی که یک سری قدرت‌های خارجی به دنبال ضربه زنی به تولید هستند تکلیف روشن است که باید ما از تولید داخلی حمایت کنیم.

وی درباره اجازه یک باره ترخیص تمام کالاهای دپو شده در گمرک بدون تایید منشا ارز اظهار داشت: اینکه در پشت گمرکات چه کالاهایی موجود است و چه سیاستی در این زمینه باید اجرا شود در اختیار وزارت صمت است اما نباید تر و خشک با یکدیگر بسوزند، یک سری کالا مورد نیاز تولید کشور هست که باید هرچه زودتر ترخیص شود اما یک سری کالا هستند که شاید مورد نیاز نباشند و در صورت واردات به تولید ضربه وارد کنند، وزارت صمت باید جلوی واردات آنها را بگیرد.

تالارپشتی افزود: رئیس جمهور گفتند هول نشوید، ما هم به دولتشان پیشنهاد می‌کنیم هول نشوند، وقتی که برای ترخیص کالاها قریب به شش ماه معطل کردند و حالا قرار است به یک باره تمام این کالاها ترخیص شود مراقب باشند کالاهایی ترخیص نشود که تراز تولید کشور را برهم بزند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه «جلوگیری از واردات پارچه رومبلی که تولید داخلی دارد»  اعلام کردند که نبود مدیریت صحیح در کنترل واردات و قاچاق تولیدکنندگان صنایع مختلف کشور را در تنگنا قرار داده است. در این میان یکی از شاخص‌ترین بخش‌های صنعت کشور که هرساله شاهد میزان قابل‌توجهی واردات و قاچاق است، صنعت نساجی است. ورود قانونی و غیرقانونی حجم گسترده‌ای از کالاهای قاچاق در حوزه نساجی در حالی است که صنعت داخلی توان تامین تقریبا تمامی نیاز داخل را دارد. علاوه‌بر این، صنعت نساجی ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی در کشور و کمک به حل مساله بیکاری دارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول