اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گسترش همکاری محور نشست مقامات ازبکستان و قرقیزستان

معاون نخست وزیر ازبکستان و سرپرست نخست وزیری قرقیزستان در نشستی ویدئویی چشم‌انداز کنونی و راه‌های گسترش بیش از پیش همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

گسترش همکاری محور نشست مقامات ازبکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر ازبکستان و سرپرست نخست وزیری قرقیزستان در نشستی ویدئویی چشم‌انداز کنونی و راه‌های گسترش بیش از پیش همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

در این نشست ویدئویی تشدید همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های بازرگانی، تعاونی صنعتی، کشاورزی، ارتباطات حمل و نقلی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست همچنین گزارشات روسای وزارتخانه‌ها و ادارات دو کشور در مورد اقدامات در دست انجام برای اجرایی توافقات به دست آمده در چارچوب سومین نشست شورای روسای استان‌های مرزی ازبکستان و نمایندگان دولت قرقیزستان در استان‌ها مرزی که در ماه دسامبر در شهر «فرغانه» برگزار شد، ارائه گردید.  

طرفین اقداماتی را مبنی بر تعمیق همکاری‌های سرمایه گذاری و تعاونی صنعتی بین دو کشور و همچنین با مناطق مرزی بررسی کردند. طرفین با هدف گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های مذکور در مورد تکمیل منظم «نقشه جاده» در تعمیق تعاونی صنعتی و تامین اجرایی پیگیرانه آن به توافق رسیدند.

در این نشست ویدئویی برای تامین رشد حجم مبادلات بازرگانی و تنوع بخشی ساختارهای آن توجه ویژه داشتند.

طرفین در این نشست همچنین بر اهمیت توسعه و تحکیم شراکت راهبردی در زمینه های حمل و نقلی و لجستیکی تاکید کردند.

مقامات ازبکستان و قرقیزستان از سرگیری پروازها را مثبت ارزیابی و امکاناتی را برای راه اندازی خطوط اتوبوس رانی بین المللی بین شهرهای بزرگ دو کشور بررسی کردند.

همچنین تشدید همکاری‌ها در مورد طرح هایی در بخش حمل و نقلی مانند تسریع اجرایی طرح ایجاد کریدور ریلی «چین- قرقیزستان- ازبکستان» مورد بررسی قرار گرفت.  

مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 10 ماه سال 2020 میلادی به 736 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، تولید شیرینی‌جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند.

به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان ‌را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول