اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

بازگشت سایه جنگ بر سر لیبی| با حمایت امارات، «حفتر» هزار عنصر سودانی دیگر اجیر کرد

در پی نافرجام بودن مذاکرات طرف‌های لیبیایی، فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به ارتش ملی لیبی، با نظارت ابوظبی، حدود هزار جنگنجوی سودانی را جذب کرد.

بازگشت سایه جنگ بر سر لیبی| با حمایت امارات، «حفتر» هزار عنصر سودانی دیگر اجیر کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در سایه اختلافاتی که در مذاکرات سیاسی طرف‌های لیبیایی و برخی از طرف‌های منطقه‌ای خود را نشان داد، بار دیگر، فضای جنگ و درگیری و تنش و تجمیع نیروها و عناصر خارجی در این کشور حکمفرما شده است.

منابع سودانی و لیبیایی به روزنامه العربی الجدیدگفتند که بار دیگر ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به ارتش ملی لیبی، جذب مجدد نیرو را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته این منابع، طی دو ماه گذشته، حدود هزار جنگنجوی سودانی به شبه‌نظامیان تحت امر حفتر در شرق لیبی ملحق شده‌اند.

منابع مذکور تأکید کردند، جذب این عناصر، پس از توافقاتی بین حفتر و مسئولان سودانی به ویژه «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان صورت گرفته است. البته این مسئله، تحت نظارت امارات قرار داشته است.

منابع مصری نیز گفتند، در دیداری که اخیرا بین حفتر و «عباس کامل» رئیس سرویس اطلاعات مصر صورت گرفت، طرف مصری تأکید کرد که حفتر باید «توانایی خود را برای تداوم کنترل وضعیت امنیتی و نظامی به ویژه در مناطق مرزی نشان دهد».

یک منبع آگاه مصری نیز گفت که دیدار بین حفتر و کامل درباره بررسی «آثار عملیاتی بوده است که شامگاه پنجشنبه، نیروهای مصر را در نزدیکی مرزهای لیبی هدف قرار داد و ارتش مصر، آن را علنی نکرد».

وی تأکید کرد، این حمله، «نقض نادر هماهنگی مصر و لیبی طی دو سال گذشته برای مقابله با گروههای تروریستی نزدیک به گروه القاعده بوده است».

لیبی بعد از سرنگونی دولت معمّر القذافی توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱، تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق صخیرات مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال حفتر این دولت را به رسمیت نشناخت.

دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت ترکیه، ایتالیا و قطر بوده و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. با این حال دولت مصر، امارات، عربستان سعودی این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از دولت موازی (دولت طبرق) و ژنرال خلیفه حفتر، حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول