اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

فعالیت 2200 نفر در حوزه تحقیقات کشاورزی در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 2 هزار و 200 نفر فعالیت تحقیقاتی کشاورزی در کشور دارند.

فعالیت 2200 نفر در حوزه تحقیقات کشاورزی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کامبیز بازرگان معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی امروز در در نشستی در استانداری کرمان اظهار کرد: استان کرمان در حوزه باغبانی مزیت نسبی برای کشور دارد، اگرچه به لحاظ تناژ در کل محصولات 130 میلیون است، اما مزیت بیشتری دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاوری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت رویکرد باغبانی عنوان کرد: در مجموعه وزارت جهادکشاورزی، تحقیقات کاربردی در کنار بخش اجرا فعالیت می‌کند که معاونت تحقیقات آموزش و ترویج است و سازمان به دلیل گستره پهنه کشاورزی 10 هزار نفر نیرو در سطح کشور دارد.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 200 نفر فعالیت تحقیقاتی کشاورزی دارند و 4 هزار نفر عضو هیئت‌علمی بخش کشاورزی در دانشگاه‌های کشور داریم، افزود: 20 موسسه تحقیقاتی و 34 مرکز تحقیقات استان در کشور داریم که کرمان دو مرکز فعال و قوی دارد که پژوهشکده پسته رفسنجان و پژوهشکده خرما هستند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاوری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی باید پیشرو و چراغ راه باشند، به دلیل نوع کار، وابستگی ما به امکانات و تجهیزات و اراضی است.

بازرگان با اشاره به اینکه همگرایی افراد در تخصص‌های مختلف برای پاسخگویی به مسائل لازم است، گفت: باید پژوهش‌های اقتصادی در کنار فنی کار کند تا خط جدید صادرات ایجاد شود.

 وی در ادامه با بیان این مطلب که شعبه موسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی 80 درصد واکسن‌های دام طیور و بخشی انسانی را تولید می‌کند، متذکر شد: همچنین مشهد، شیراز، اهواز و کرمان برای کشور نگین و گنجینه هستند.

بازده کشاورزی در برابر هزینه‌ها در کرمان پایین است/50 درصد کشاورزی سنتی است

علی زینی‌وند استاندار کرمان گفت: جهاد کشاورزی در همه ابعاد مهم است اما تحقیقات از مهمترین بخش‌هاست و می‌تواند تاثیرگذار بر کشور باشد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در استان هم فعالیت‌های تحقیقاتی مطلوبی انجام شده است، ادامه داد: علاوه بر دو مرکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها در کرمان، جیرفت و رفسنجان نیروی انسانی و پژوهشی و علمی قوی دارند و می‌توانند در  پیوند با مراکز کار کنند.

وی تصریح کرد: در استان کرمان کار زیاد شده اما در حوزه کشاورزی خیلی جای کار دارد، برای تغییر الگوی کشت و گلخانه‌ها بیش از این باید وقت گذاشته شود.

زینی‌وند عنوان کرد: د مقایسه سطح زیر کشت، آب مصرفی و نیروی انسانی در کرمان با تولید و ثروت و درآمد آن بازده کشاورزی پایین است.

وی با بیان اینکه سالانه یک‌هزار هکتار اراضی پسته از بین می‌رود، اضافه کرد: از طرفی در بخشی سطح زیرکشت کاهش یافته اما محصول کاهش نداشته یعنی در حوزه دانش و تحقیق وارد شدند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: 50 درصد کشاورزی سنتی است و مردم را باید نسبت به تغییر الگوی کشت و کشت‌های جایگزین و آبیاری نوین آگاه کرد.

وی بحث تحقیقات حوزه کشاورزی را برای استان کرمان مهم دانست و افزود: تاکید ما بر حوزه تحقیقات است و آمادگی داریم برای ایجاد ساختار، تقویت و ریل‌گذاری برای آینده این مهم برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/80017/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول