اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پشت پرده حضور دختر «نظربایف» در انتخابات پارلمانی قزاقستان

شماری از کارشناسان بر این باورند حضور «دریغه نظربایوا» دختر رئیس جمهور قزاقستان در انتخابات پارلمانی به معنی افزایش نقش پارلمان آینده این کشور در سیستم دولت نسبت به گذشته است.

پشت پرده حضور دختر «نظربایف» در انتخابات پارلمانی قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مرکز اطلاعاتی و تحلیلی بررسی فرایندهای اجتماعی و سیاسی «همسود» در مطلبی بازگشت «دریغه نظربایوا»، رئیس سابق سنای قزاقستان را بررسی کرد.

در این مطلب آمده است: استعفای دختر نخستین رئیس جمهور قزاقستان از ریاست سنای این کشور در اوایل ماه مه سال 2020 برای بسیاری تعجب آور و سر و صداهای را در مورد تقسیم قریب الوقوع قدرت به بار آورد.

اما در نهایت نظربایوا حوزه سیاسی را ترک نکرد و در لیست نامزد های حزب «نور آتان»(حزب حاکم) برای شرکت در انتخابات آتی پارلمانی پیدا شد.

شماری از کارشناسان بر این باورند پارلمان آینده که بدیهی است وی وارد آن می شود، نقش بسیار چشمگیری در سیستم دولتی نسبت به گذشته خواهد داشت.

بنابراین جلب چنین چهره های تاثیرگذار از میان مقامات قزاقستان همانند «دریغه نظربایوا»، «عسکر مامین» نخست وزیر فعلی و تعدادی از شخصیت های معتبر دیگر در سطح «احمدژان ایسیم اف» به پارلمان، ضروری است.

حضور تعداد اشخاص معتبر و تاثیرگذار از میان مقامات قزاق در لیست های حزبی تنها به معنی تایید گزینه در بالا ذکر شده می باشد.

بدیهی است پارلمان آینده باید به یک ساختار قدرت سیاسی تبدیل شود که در برابر سایر مراکز تصمیم‌گیری های اصلی در سیاست های داخلی و خارجی کم نیاورد و به این خاطر است که به پارلمان آتی چنین افراد معتبر و تاثیرگذار وارد می شوند.  

البته گزینه های دیگری نیز وجود دارند که این افراد برای دریافت موقعیت نماینده، مصونیت و برخی ترجیحات به پارلمان می روند. اما چه ضرورتی دارد در انتخابات شرکت کردن، اگر می توان با عضویت در سنا همان اختیارات را به دست آورد؟

درج نام نظربایوا در لیست انتخاباتی به این معنی است که پارلمان آینده در قزاقستان به یک ساختار مهم تر تبدیل خواهد شد. بنابراین نقش نمایندگان، ریاست و همچنین روسای کمیته های تخصصی آن در حال افزایش است.

در حقیقت چندین سناریو وجود دارد که در بلندترین راهروهای دولت قزاقستان بررسی می شوند و انتقال به یک کشور پارلمانی از آن جمله است.

شاید در دورنما این سناریو امکانپذیر باشد اما در حال حاضر برای چنین تصمیمی شرایط سیاسی مناسب وجود ندارد، ولی تحقق آن در آینده را نمی توان کاملا رد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول