اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

برگزاری نمایشگاه کتاب هرات در سایه کرونا + تصاویر

مسوول فرهنگ وهنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: شیوع کرونا و گسترش شبکه های اجتماعی بازار گرم کتاب خالی از مشتاقان مطالعه کرده است.

برگزاری نمایشگاه کتاب هرات در سایه کرونا + تصاویر

«جاوید ضرغام» مسوول فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: طی چند سال گذشته آمار علاقه‌مندان به مطالعه و کتاب در ولایت هرات کاهش یافته  و سال 1399 سال به دلیل شیوع کرونا سال ناموفقی برای بازار کتاب در این ولایت بوده است.

وی افزود: در کنار چالش‌های فراروی کتاب و مطالعه آن در هرات که وضعیت را به وخامت برده، وجود رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی نیز صدمات زیادی را به فروش کتاب و مطالعه زده است و آمار مطالعه کاهش یافته و امروزه بازار گرم کتاب را خالی از مشتاقان کتاب و مطالعه کرده است.

از سوی دیگر به تازگی نمایشگاه کوچک کتاب در هرات از سوی برخی از انتشارات کتب راه اندازی شده تا با این کار گامی تازه برای جذب شهروندان به کتاب و افزایش مطالعه برداشته شود.

«محمود الله صالح» مسوول برگزاری نمایشگاه کتاب با شعار ( با کتاب زندگیتان را تغییر دهید ) گفت که با وجود کاهش نرخ مطالعه و عدم فروش کتب مختلف در هرات و نبود جای مناسب برای فروش کتاب و نمایشگاه‌ها  اما بر آن شدیم تا نمایشگاهی را برای رشد فرهنگ کتابخوانی ایجاد کنیم  تا از این طریق مطالعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

 وی افزود: با توجه به وضعیت بد کرونایی، عدم حمایت حکومت از کتابفروشی‌ها و ناامنی‌ها سبب شده تا شهروندان به جای خرید کتاب و مطالعه رو به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آورده و سرگرم موضوعات کم عمق شوند.

صالح تاکید کرد: در سال جاری به دلیل نبود بازار خوب برای فروش کتاب و کاهش علاقه‌مندان  بیشتر ناشران و نویسندگان از این کار دست کشیده و مشغول به حرفه‌ دیگری شده‌اند.

پرفسور ناصر رهیاب استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در هرات  با خواندن عصر امروز به عصر بی‌کتابی گفت: در حال حاضر با حضور رسانه‌های گسترده و شبکه‌های مختلف اجتماعی و از سوی دیگر وضعیت جنگی جامعه کنونی عوارض منفی را در رشد و شکوفائی علم و مطالعه ایجاد کرده است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها خود گامی برای کاهش فاصله شهروندان با کتاب و مطالعه است و دولت باید مقدمات مراکز فروش کتب و نمایشگاه‌ها را در مرکز شهر و شهرستان‌ها فراهم سازد.

گفتنی می‌شود که نمایشگاه کتاب هرات که برای ترویج فرهنگ مطالعه در هرات برگزار شده است با به نمایش گذاشتن 36 هزار جلد کتاب به مدت 10 روز به روی علاقه مندان باز خواهد بود.

 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول