اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ماجرای اعتراض رانندگان نسبت به جایگاه سوخت نارگیل چه بود؟/ برخی جایگاه‌های سوخت ماهانه ۳ میلیون تومان هم سود نمی‌کنند!

مطلع شدیم چندی پیش عده‌اى از رانندگان مینى‌بوس و اتوبوس با حضور در استاندارى هرمزگان درخواست تسهیل تأمین سوخت گازوئیل جهت وسائل نقلیه خود داشتند که با اقدامات منطقی مسؤولان ختم به خیر شد... اما ماجرا چیست؟

ماجرای اعتراض رانندگان نسبت به جایگاه سوخت نارگیل چه بود؟/ برخی جایگاه‌های سوخت ماهانه ۳ میلیون تومان هم سود نمی‌کنند!

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ماجرای پر پیچ و خم جایگاه‌داران سوخت از آنجایی شروع شد که تغییر نظام کارمزدی به حق‌العمل‌کاری با چالش‌های متعددی مواجه شد، به‌طوری‌که طی ۴۰ سال گذشته به دلیل معضلات تعدیل و تبخیر بنزین، اقدامی برای حل مشکل جایگاه‌داران انجام نشد.

رفته رفته هزینه جایگاه‌داران برای عرضه فرآورده‌های نفتی افزایش ۳۰۰ برابری پیدا کرد و مشکلات معیشتی فراوانی را برای کارگران و جایگاه‌داران ایجاد کرد؛ اما این پایان ماجرا نیست چرا که احداث جایگاه‌های تلمبه‌ای در حواشی خیابان‌ها مشکلات جدیدی را برای این صنف به‌وجود آورد.

بر اساس آخرین آمارهای موجود بیش از ۷ هزار جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که به دلیل نظام کارمزدی در حال تعطیلی و ورشکستگی هستند؛ اکنون برای احداث یا تأسیس یک جایگاه بین شهری، ۳ تا ۴ میلیارد تومان و در کلان‌شهر تهران هم ۳۰ میلیارد تومان هزینه باید انجام شود اما با وجود این سرمایه‌گذاری‌های سنگین، مستند به اظهارات رئیس سندیکای جایگاه‌داران سوخت، برخی از آنان حتی ماهانه ۳ میلیون تومان هم سود نمی‌کنند.

طبق بررسی‌های صورت پذیرفته در ایران، حق‌العملی که برای جایگاه‌داران پرداخت می‌شود، ۳/۵ درصد بوده اما در همه کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته می‌شود.

اما در این میان میزان پرداخت حق‌العمل توسط مسؤولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بودجه کشور پیوند زده می‌شود اما این اشکال می‌تواند به‌صورت دریافت حق‌العمل که بار مالی بر روی بودجه کشور نباشد حل شود. البته در این باره از سال ۹۱ مصوبات لازم اخذ شد اما اجرای آن چندین سال به طول انجامید.

طبق آمار ارائه شده، این روزها و با شیوع کرونا در کشور مصرف بنزین حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و به‌همین نسبت نیز میزان عرضه سوخت توسط جایگاه‌داران هم کاهش چشم‌گیری داشته است.

این کاهش مصرف و عرضه اما این روزها تأثیر مستقیمی درآمد جایگاه‌داران داشته است، اما این تأثیر سوء آن طور که باید مورد توجه مسؤولان قرار نگرفته و روز به روز بر مشکلات جایگاه‌داران و کارگران افزوده می‌شود.

یکی از جایگاه‌های شهر بندرعباس که علی‌رغم سلامت کاری با مشکلات عمده دست پنجه نرم می‌کند، جایگاه سوخت نارگیل است. این جایگاه در این روزها با بی‌مهری‌های فراوانی از سوی رقبا مواجه است.

خبرگزاری فارس بنا به رسالت خبری خویش و حمایت از سرمایه‌گذاران علی‌الخصوص کسانی که در ایجاد اشتغال برای جوانان این سرزمین سهیم هستند، پای دردِ دل عباس الله‌پرست مدیرعامل جایگاه سوخت نارگیل بندرعباس نشست تا از اتفاقات عجیب و غریبی که این روزها از سوی برخی افراد در جهت تخریب رقیب است، آگاه شویم.

امضای رانندگان جعل شده است

عباس الله‌پرست صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: مطلع شدیم روز دوشنبه هفدهم آذرماه جارى عده‌اى از رانندگان مینى‌بوس و اتوبوس با حضور در استاندارى هرمزگان درخواست تسهیل تأمین سوخت گازوئیل جهت وسائل نقلیه خود داشتند.

وى افزود: در این رابطه نیز نامه‌اى حاوى اعتراضاتى نسبت به جایگاه سوخت نارگیل، خطاب به مدیرکل امنیتى، انتظامى استاندارى هرمزگان تهیه و ارائه نموده‌اند.

مدیرعامل جایگاه سوخت نارگیل بندرعباس با بیان اینکه ظاهرأ امضاى برخى از رانندگان جعل شده است، گفت: با بررسى‌هاى بعمل آمده و ارائه تکذبیه از سوى تعدادى از رانندگان مینى‌بوس و اتوبوس، متوجه شدیم امضاى آنان جعل شده است و على‌الظاهر برخى افراد قصد تخریب این جایگاه سوخت را داشته‌اند چراکه این مجموعه از نظر سلامت کارى شهره خاص و عام است.

الله‌پرست ادامه داد: تعدادى دیگر از رانندگان نیز اظهار مى‌دارند بدون اطلاع از محتویات نامه، آن را به امضا رسانده‌اند و در جریان تخریب جایگاه سوخت نارگیل نبوده‌اند و تنها در جهت تسهیل و رفع مشکل سوخت‌گیرى وسیله نقلیه خود و افزایش سهمیه سوخت جایگاه‌ها نامه مذکور را امضا کرده‌اند.

مشکل اصلی ما کمبود سهمیه سوخت است

وى تصریح کرد: تاکنون این جایگاه، صادقانه در جهت اشتغال جوانان گام برداشته و به ارائه خدمات و تأمین سوخت مورد نیاز جامعه پرداخته است و تقاضا داریم از تخریب چهره جایگاه سوخت نارگیل جلوگیرى شود.

این سرمایه‌گذار هرمزگانی گفت: مشکل اصلی ما کمبود سهمیه سوخت است که از سوی شرکت نفت به جایگاه داده نمی‌شود و سهمیه گازوئیل و نفت‌گاز  این‌ جایگاه  آنقدر کم و ناچیز است که اکثر وقت‌ها سکوهای نفت‌گاز جایگاه تعطیل است و امکان کامل تأمین سوخت اتوبوس و مینی‌بوس‌داران وجود ندارد که امید داریم این موضوع با درایت مسؤولان محترم حل و فصل شود.

مدیرعامل جایگاه سوخت نارگیل بندرعباس در پایان خاطرنشان ساخت: تشویق سرمایه‌گذاران بومى جهت سرمایه‌گذارى در واحدهاى تولیدى و خدماتى یکى الویت‌هاى نظام است که امیدواریم با این دست رفتارهاى ناشایست موجبات دلسردى آنان فراهم نشود.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول