اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پرستاری شغلی همزاد مهربانی/ 50 درصد پرستاران شاغل غیررسمی هستند

پرستار، شغلی که همزاد مهربانی است و شاغلانش هم مشکلاتی دارند که عدم اجرای قوانین مصوب برای آن تا غیررسمی بودن 50 درصد از نیروهای فعال در آن از جمله این مشکلات هستند.

پرستاری شغلی همزاد مهربانی/ 50 درصد پرستاران شاغل غیررسمی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پرستار، واژه‌ای که مهربانی واژه‌ همزاد آن است از آن رو است که انسان به هنگام روبه‌رو شدن با پرستار انتظاری جز مهربانی ندارد.

در کشور ما روز تولد حضرت زینب روز پرستار نام گرفته و به همین دلیل هر سال برنامه‌های مختلفی به همین مناسبت برگزار می‌شد که ویروس کرونا این برنامه‌ها را هم به مانند دیگر امور تحت تاثیر قرار داده به طوری که رئیس نظام پرستاری زنجان می‌گوید که امسال جشنی برگزار نخواهد شد.

فریدون اسکندری، رئیس نظام پرستاری زنجان 52 سال دارد و 27 سال سابقه کار، پدر دو دختر 20 و 10 ساله است همسرش هم پرستار می باشد.

وی که سابقه مدیریت 12 ساله پرستاری بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان را دارد در مدیریت پرستاری فوق لیسانس و در مدیریت خدمات بهداشت و درمان هم دکترا دارد.

رئیس نظام پرستاری زنجان با بیان اینکه در اسفندماه درگیر ویروس کرونا شده‌ است، می‌افزاید، هنوز هم عوارض درگیری با این ویروس را دارد.

می‌گوید همه خاطرات خوب و بدش مربوط به بیماران است و 10 ماه گذشته را جزو بدترین دوره کاری خودش می‌داند چرا که شاهد مرگ تعداد زیادی بوده است و البته که در حال حاضر خاطرات خوب هم مربوط به همین بیماران است که در این  ایام، مادران بارداری که از مرگ نجات پیدا کردند که در ماه گذشته دو مادر در این وضعیت بودند که به حق جزو بهترین خاطرات است چرا که شادی جمعی ایجاد کرد.

اسکندری افزود: پاییز سال گذشته، وقتی سازمان بهداشت جهانی سال پیش رو را سال پرستار و ماما اعلام کرد، از اینکه قرار است این شغل معرفی و مشکلات مطرح و حل شود چه قدر خوشحال شدم ولی فکر نمی‌کردم این نامگذاری با شیوع ویروس کرونا همزمان شده و این شغل به این شیوه معرفی و ظرفیت آن عیان شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده افزود: شغل پرستاری به سمت جامعه نگر شدن در حرکت است از این رو نیروهای متخصص این حوزه هم تربیت خواهند شد.

رئیس نظام پرستاری زنجان با ابراز رضایت درونی از شغل خود افزود: ما اگر زنده‌ایم و زندگی می‌کنیم به دعای خیر بیماران است.

اسکندری با اذعان به وجود برخی مشکلات در کیفیت خدمات گروه پرستاری گفت: این مشکلات عوامل متعددی دارد که شامل عوامل بیمارستانی، کمبودها، شیفت‌های متعدد و پشت سر هم است، ولی گروه پرستاری باید خوب کار کنند که ارائه کار خوب نیازمند آموزش، آموزش و باز هم آموزش است تا بتوان با مشکلات ساخت و به امور بیمار رسیدگی است

رئیس نظام پرستاری در ادامه با مطرح کردن برخی از مشکلات این حرفه گفت: برخی از این مشکلات مربوط به عدم حضور نماینده این صنف در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌های مربوط به این شغل است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد پرستاران فعال در سطح استان گفت: در حال حاضر در استان زنجان 3 هزار و 500 تا 600 نیرو در گروه پرستاری شامل پرستار، اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی، هوش‌بری، بهیار و کمک بهیار فعال هستند که 2 هزار و 600 نفر از آن‌ها در دانشگاه شاغل هستند و بقیه در بخش خصوصی و تامین اجتماعی که اغلب این پرستاران در بخش تامین اجتماعی فعال هستند و آمار شاغلان در بخش خصوصی کمتر از 10 درصد است که آن‌ها هم اغلب در دو محل مشغول به کار می‌شوند.

اسکندری ادامه داد: 50 درصد از نیروهای فعال در بخش پرستاری غیررسمی هستند که به صورت شرکتی و یا قراردادی مشغول کار هستند که نوعی کار موقت محسوب می‌شود و  به همین دلیل است که هر از چند گاهی مجبور به طرح مشکلات از جمله عدم امنیت شغلی خود می‌شوند.

 

جذب 80 پرستار از آغاز شیوع کرونار

رئیس نظام پرستاری زنجان با تاکید بر اینکه حقوق و مزایای پایین موجب عدم رغبت برخی از فارغ‌التحصیلان برای فعالیت در این رشته شده است، ادامه داد: این در حالی است که به حضور و کار این افراد نیاز جدی وجود دارد.

وی از جذب حدود 80 پرستار از آغاز شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: فعالیت این افراد ابتدا به صورت قرارداد ساعتی آغاز شد و به تدریج تبدیل وضعیت شده و خواهند شد.

اسکندری به اقدامات انجام شده برای بهبود اوضاع پرداخت مطالبات پرستاران در سال‌جاری اشاره و تصریح کرد: در اسفندماه سال‌گذشته پرستاران 14 ماه معوقه پرداختی در کارانه و اضافه کار داشتند که در حال حاضر به پنج ماه رسیده است.

رئیس نظام پرستاری زنجان به تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ( ثبت کارکرد پرستار به نام خودش) در مجلس شورای اسلامی در سال 95 اشاره و تاکید کرد: این قانون هنوز اجرا نشده و وزارتخانه هنوز هم تمایلی به اجرای آن ندارد.

کمبود نیرو از مهم‌ترین مشکلات است

وی کمبود پرستار که نتیجه آن متوجه بیمار می‌شود را از جمله مشکلات دانست و گفت: استاندارد پرستار در بیمارستان 2.5 پرستار به یک تخت است در حالی که این آمار درحال حاضر یک به یک و یا حتی کمتر است که نتیجه آن کاهش کیفیت کار است.

اسکندری تاکید کرد: سختی شغل پرستاری فقط در حرف عنوان می‌شود و در عمل استفاده‌ای از این سختی کار نمی‌برند.

رئیس نظام پرستاری زنجان از درگیر شدن 800 نفر از فعالان گروه پرستاری با ویروس کرونا خبر داد و گفت: حمزه مقدم و اکرم احدیان هم به علت درگیر شدن با این ویروس جان خود را از دست دادند، ضمن اینکه تعدادی هم به علت استمرار عوارض ناشی از این بیماری توان ادامه کار را ندارند کما اینکه پرستاری هم بعد از بازگشت به محل کار دچار عارضه سکته شد.

وی با تاکید بر همکاری فداکارانه کادر درمان به ویژه گروه پرستاری از زمان شیوع ویروس کرونا افزود: این گروه در این مدت با تمام توان در حال ارائه خدمت است و در واقع هیچ کس در این ایام دست از کار نکشید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه پرستاران امروز در خط مقدم تلاش برای سلامتی مردم هستند، تصریح کرد: پرستاران امروز از همه چیز خود گذشته‌اند تا مردم در سلامتی باشند و در این زمینه جان خود را نیز فدا کرده‌اند.

قزلباش با اشاره به اینکه در راه سلامت مردم تاکنون 5 نفر از کادر درمان نیز جان خود را فدا کرده و در راه سلامت مردم به شهادت رسیده‌اند، تصریح کرد: از 5 نفر از کسانی که جان خود را از دست داده‌ند دو نفر پرستار بودند.

وی با بیان اینکه پرستاران با وجود اینکه در خط مقدم سلامت هستند با مشکلات فراوانی هم دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: همه تلاش من و همه مسؤولان استان برطرف شدن مشکلات مدافعان سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه پرستاران بدون ادعا و فقط برای سلامت جامعه و بدون توجه به مسائل مادی تلاش و ایثار می‌کنند، تصریح کرد: اما باید به مشکلات پرستاران نیز رسیدگی و مشکلات آنها رفع شود.

انتهای پیام/73004/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول