اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ثبت‌نام دوره جدید طرح اقدام ملی مسکن اواخر دی‌ماه در مازندران/ثبت‌نام بیش از 10 هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن

کارشناس طرح اقدام ملی مسکن در اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت: اواخر دی‌ماه ثبت‌نام جدید طرح اقدام ملی مسکن در مازندران انجام شود.

ثبت‌نام دوره جدید طرح اقدام ملی مسکن اواخر دی‌ماه در مازندران/ثبت‌نام بیش از 10 هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اعلام آخرین مهلت تکمیل آورده طرح ملی اقدام مسکن فرصتی شد تا اطلاعات تکمیلی درباره روند ساخت این طرح را در استان مازندران پیگیری کنیم.

در ارتباط با کم و کیف وضعیت ساخت طرح اقدام ملی مسکن گفت‌وگویی با علی تقی‌پور کارشناس طرح اقدام ملی مسکن در اداره کل راه و شهرسازی مازندران انجام شد که ابتدا اطلاعاتی درباره تعداد متقاضیان و وضعیت ساخت این مسکن دریافت کنیم و پس از آن درباره میزان پیشرفت فیزیکی این طرح گفت‌وگو را ادامه دادیم.

*ثبت‌نام بیش از ۱۲ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن

فارس: در طرح اقدام ملی مسکن مازندران چند نفر ثبت‌نام کردند؟

تقی‌پور: بیش از ۱۲ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کردند،۱۰ هزار و ۴۰ نفر متقاضی عادی بودند و ۲ هزار متقاضی از طریق سامانه فرهنگیان ثبت‌نام کردند.

*ساخت بیش از 2 هزار واحد مسکن

فارس: چه تعداد پروژه‌ها در حال ساخت است؟

تقی‌پور: ۲ هزار و ۳۰۹ واحد مسکونی در مازندران در حال ساخت است، این واحدها برای متقاضیان عادی ساخته می‌شود در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت مسکن فرهنگیان حداقل در طرح اقدام ملی مسکن نداریم.

پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای ساری، آمل، بابل،نکا، قائم‌شهر و بلده فعال شده است اما پروژه‌های ساری، رامسر و آمل داری پیشرفت فیزیکی مناسبی هستند.

مشکلات حقوقی دلیل کندی اجرای طرح

فارس: چرا پروژه‌های سایر شهرهای مازندران فاقد پیشرفت فیزیکی هستند؟

تقی‌پور: طولانی شدن پالایش متقاضیان در برخی از شهرها و همچنین زمین‌‎های که برای طرح اقدام ملی مسکن اختصاص پیدا کرده با مشکلات حقوقی مواجه شده است.

برخی از اراضی که برای طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده شده با مشکل حقوقی مواجه شده است با وجود اینکه سند به نام سازمان زمین مسکن بوده اما معارض حقوقی داشته که باید به صورت قانونی این مشکلات رفع شود.

فارس: هر واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن با چند میلیون تومان ساخته می‌شود؟

تقی‌پور: هزینه تمام شده ساخت این واحدها را در حال حاضر با توجه به تغییرات قیمتی متری حدود ۴ میلیون تومان است با ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه متقاضیان و همچنین ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در متراژهای ۱۰۰ تا ۱۴۰ تحویل متقاضیان می‌شود که بستگی به میزان زمین و پروانه‌های صادر از جانب شهرداری‌ها دارد.

به گزارش فارس؛ با احتساب ۴۰ میلیون آورده اولیه متقاضی و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد ۱۰۰ متری هر متقاضی باید ۲۶۰ میلیون تومان آورده اولیه در اختیار داشته باشد، که با محاسبه سود بانکی ۱۰۰ میلیون تومان با بهره ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله هزینه ساخت این واحد مسکونی حدود ۵۳۰ میلیون تومان در شرایط حاضر است و روند افزایش هزینه ممکن است ادامه هم داشته باشد.

*همزمان نشدن پرداخت‌ها روند کار را کند می‌کند

فارس: واحدهای مسکونی چه زمانی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد؟

تقی‌پور: در خوشبینانه‌ترین حالت دو سال زمان برای بهره‌برداری این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است به دلیل یکپارچه بودن پروژه‌ها اگر دو نفر در هر بلوک نسبت به عدم پرداخت آورده اعلام شده اقدام نکنند، پروژه مشمول زمان می‌شود.

فارس: اخیر مدیرکل راه و شهرسازی اعلام کرده افرادی که نمی‌توانند نسبت به پرداخت آورده اولیه اقدام کنند از پروسه طرح اقدام ملی مسکن حذف می‌شوند، سوال اینجاست که با حذف افرادی که از قبل ثبت‌نام کردند چه کسانی جایگزین افراد حذف شده می‌شوند؟

تقی‌پور: به عنوان نمونه اگر ۲۰۰ نفر در ساری که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نتوانند نسبت به پرداخت آورده اولیه اقدام کنند، حذف می‌شوند و ۲۰۰ نفر باقیمانده از ۷۰۰ نفری که در گذشته ثبت‌نام کردند جایگزین می‌شوند.

فارس: برای ثبت‌نام جدید طرح اقدام ملی مسکن در مازندران آیا برنامه جدیدی وجود دارد؟

تقی‌پور: اگر زمین مورد نیاز تامین شود این طرح عملیاتی می‌شود و در شهرهای دیگر این موضوع در دستور کار می‌گیرد، سبک‌سازی سامانه هم از دیگر اقدامات فنی است که باید انجام شود و در اواخر دی‌ماه برنامه داریم که دوباره ثبت‌نام جدید انجام شود.

فارس: چه مقدار تلاش شده که مشکلاتی که در مسکن مهر وجود داشت در طرح اقدام ملی این مشکلات رفع شود؟

تقی‌پور: همه حساسیت‌های ایجاد شده مسکن مهر در این پروژه‌ها به خوبی دیده شده که متقاضیان با چالش جدی در این زمینه مواجه نشوند.

حساسیت سازه‌ای از جمله تاکیدات جدی برای ساخت این پروژه است در گام دوم هماهنگی‌های لازم انجام شده که همزمان با تکمیل واحدهای مسکونی زمینه سازی برای تامین آب، برق، گاز و اتصال مخابرات به موقع انجام شود و پیش از شروع واحدهای مسکونی با شرکت‌های خدمات رسان هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول