اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اعتلای فرهنگ و پیشرفت کشور در گرو هم‌زیستی دو نهاد حوزه و دانشگاه

رئیس حوزه‌ علمیه فارس گفت: هم‌زیستی دو نهاد مهم تربیتی حوزه و دانشگاه در راستای اعتلای فرهنگ و پیشرفت کشور از مهم‌ترین اهداف وحدت میان حوزه و دانشگاه است.

اعتلای فرهنگ و پیشرفت کشور در گرو هم‌زیستی دو نهاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام محمد استوارمیمندی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در شیراز،  نام‌گذاری هفته وحدت حوزه و دانشگاه را ابتکاری از سوی امام (ره) به مناسبت شهادت دکتر محمد مفتح، استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرده و اظهار داشت: این دو نهاد هر یک به‌ صورت جداگانه اقداماتی انجام می‌دهند تا با هم‌افزایی در راستای پیشرفت کشور قدم بردارند.

وی با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه چهار فلسفه را دنبال می کند، افزود: اولین فلسفه، همزیستی مسالمت‌آمیز میان حوزه و دانشگاه است به این معنا که حوزه جدا و دانشگاه جدا وظایف خود را انجام داده و با هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار هم عمل می‌کنند.

رئیس حوزه علمیه فارس با اشاره به وجود ذهنیت‌های متحجرگرای برخی در گذشته نسبت به حوزه و یا دانشگاه، اظهار داشت: خوشبختانه طی سالهای گذشته بر اثر تبلیغات و رسانه این مهم تحقق یافته و این دیدگاه‌ها از بین رفته است.

استوار میمندی فلسفه دوم را وحدت بر مبنای اهداف مشترک عنوان کرد و گفت: در فلسفه دوم اهداف مشترکی میان حوزه و دانشگاه تعریف می شود که در این ۳۰ سال گذشته اهدافی همچون پیشرفت و تعالی کشور، خدمت به مردم و دفاع از کشور در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمن توسط حوزه و دانشگاه به عنوان اهداف مشترک تعریف شده و با همدلی و همفکری و ایجاد توازن و عمق وحدت به تحقق رسیده است.

رئیس حوزه علمیه فارس، فلسفه سوم را تعریف محدودیت های مشترک عنوان کرد و افزود:  در این راستا می‌توان اقتصاد اسلامی را مثال زد که به عنوان یک علم بازتولید شده است.

وی افزود:  در این راستا کارگروه‌های مشترکی میان حوزه و دانشگاه شکل گرفته و با استفاده از علم روز بازتعریف و بازتولید شده است. در این راستا همدلی هم زبانی و هماهنگی میان این دو نهاد بسیار بیشتر خواهد شد.

استوار میمندی فلسفه چهارم را وحدت مبنایی حوزه و دانشگاه عنوان و بیان کرد: این فلسفه به این معناست که در فلسفه هر دانش، به علم هم توجه شود و نه صرفا به فقه؛ در این شرایط عوض کردن جهان‌بینی فلسفه در حوزه دانش‌های مختلف باید بازتعریف شود؛ چرا که اگر بازتعریف مبانی تولیدی اتفاق افتاد، می‌تواند فرهنگ جامعه را ارتقا بخشد و ما نیاز داریم هر چهار فصل این فلسفه محقق شود تا به اهداف عالی دست یافت.

وی با بیان اینکه حوزه‌های یک و دو تاکنون محقق شده است و در حوزه سوم ابتدای راه هستیم گفت: برای تحقق فلسفه چهارم که تاکنون محقق نشده است نیازمند تصمیمات کلان کشوری و قدم گذاشتن در سطح ملی هستیم.

استوار میمندی پیرامون وضعیت و شرایط استان فارس در این راستا اظهار داشت: نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نمونه ممتاز و برجسته علمی است که هم در حوزه و هم در دانشگاه تدریس می‌کند، وی که اکنون سکان‌ فرهنگی و مذهبی استان فارس را برعهده گرفته است، بزرگترین ظرفیتی است که حول محور ایشان می‌توان به عنوان الگو مدنظر قرار داد.

رئیس حوزه علمیه فارس افزود: همچنین وجود اندیشمندان دانشگاهی و اساتید متعهد دانشگاه که دغدغه آنها ارتقاء معنویت در دانشگاه است در کنار پررنگ‌تر شدن فضای توحید در جامعه می‌توانند نگاهی رو به جلو را نسبت به علوم روز و نیازهای جهان مطرح کند.

استوار میمندی با بیان اینکه همه این ظرفیت‌ها می‌تواند الگویی برای تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه قرار گیرد، گفت: تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما بسیاری از کارها انجام شده است چنانچه با مسئولان نهادهای رهبری به ویژه جناب حجت‌الاسلام مقامی که نگاه بسیار خوبی در این حوزه دارند جلساتی تشکیل شده و در این حوزه گام‌هایی برداشته شده است.

رئیس حوزه علمیه استان فارس با بیان اینکه باید بسترهای لازم را در این راستا ایجاد کرده و به کم قانع نباشیم گفت: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره هایی در چهارچوب مثبت، با رویدهای فرهنگی مذهبی همچنین کار ویژه بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌های متناسب با هفته بصیرت، وبینار کنفرانس بین المللی جبهه مقاومت به مناسبت شهادت سردار شهید سلیمانی و..‌ مجموعه ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند نسبت به ارتقای وحدت حوزه و دانشگاه در سطح استان موثر واقع شوند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول