اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش برای بی‌ثباتی اوضاع سیاسی داخلی قرقیزستان طبق الگوهای غربی

کارشناسان معتقدند «پوتین» به قرقیزستان در مورد بی ثباتی احتمالی در این کشور طبق الگوهای غربی هشدار داده است.

تلاش برای بی‌ثباتی اوضاع سیاسی داخلی قرقیزستان طبق الگوهای غربی

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مصاحبه مطبوعاتی سالانه خود در مورد قرقیزستان اظهار داشت: تغییرات و نوسانات مکرر در این جمهوری رخ می دهد.

رئیس جمهور روسیه در ادامه صحبتهای خود گفت: «البته این اولین بار نیست، در قرقیزستان، این نوع نوسانات اتفاق می افتد و به نظر من همیشه قرقیزستان در راستای زندگی و فضای سیاسی داخلی مطابق با الگوهای برخی کشورهای غربی، با این مسائل روبرو است».

" آرکادی گلادیلوف" تحلیلگر سیاسی در این زمینه اظهار داشت: «من این سخنان پوتین را تمسخر نمی دانم بلکه این یک درد است، نه تمسخر. روسیه آنچه در کشور ما اتفاق می افتد را دوست ندارد. روسیه برادر خونی ما است و از دیدن این مسائل به شدت ناراحت می شود؛ مسئله دردناک است.

این کارشناس گفت: پوتین با بیانی ملایم و کاملا دیپلماتیک موضوع را عنوان کرده است.  اگر دقیقا به این صحبت فکر کنیم می بینیم که  روسیه به خوبی از آنچه در اینجا اتفاق می افتد آگاه است و در مقایسه با اظهارات طرف آمریکایی ارزیابی خوبی می کند و دیپلماتیک تذکر می‌دهد.

به گفته گلادیلوف، قرقیزستان در این زمینه چندان خوب عمل نمی‌کند و اوضاع را از طریق مطرح کردن تغییر زبان روسی متشنج می‌کند- هر اتفاقی که در اینجا بیفتد، هر سناریویی با فرایندهای سیاسی اتفاق بیفتد، هیچ کس به جز روسیه به ما کمک نمی کند. مهم نیست که ما درباره زبان روسی و وضعیت آن چگونه گمانه زنی کنیم، روسیه به ما کمک خواهد کرد. ولی  ایالات متحده و اروپا به ما اهمیتی نمی دهند»

" مارس ساریف" یک متخصص مستقل دیگر اظهارات پوتین را نوعی پیام دانست.

وی گفت: من معتقدم این سخنان و اظهارات پیامی است که اثرات آنرا ما پس از 10 ژانویه در قرقیزستان مشاهده خواهیم کرد  یعنی تلاش برای ایجاد بی ثباتی در اوضاع سیاسی داخلی طبق الگوهای غربی که شاهد خواهیم بود.  در هر صورت، مشارکت استراتژیک با روسیه ادامه دارد. مسکو رسما از دولت فعلی حمایت می کند، تنها موضوع و سوالی که مطرح است قانونی بودن دولت است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول