اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نخستین کارخانه زباله‌سوز شمال کشور افتتاح شد

نخستین کارخانه زباله سوز شمال کشور به صورت رسمی و ویدئو کنفرانسی در حضور رئیس جمهور در شهرستان نوشهر افتتاح شد.

نخستین کارخانه زباله‌سوز شمال کشور  افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری،کارخانه زباله‌سوز شمال کشور بعد از یک‌دهه کلنگ‌زنی امروز به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان افتتاح شده است.

به همراه این پروژه ۹۹ پروژه ملی وزارت کشور در حوزه عمران و مدیریت شهری با دستور رئیس جمهور  به بهره‌برداری رسیده است.

ایستگاه مترو برج میلاد، ایستگاه مترو امیرکبیر از سوی شهرداری تهران، پایانه زیرسطحی مجد و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از سوی شهرداری مشهد، ایستگاه‌های شماره ۹، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ قطار شهری تبریز از سوی شهرداری تبریز، بهره‌برداری از ۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر از جمله پروژه‌های بود که حسن روحانی در مراسم افتتاحیه آنها به صورت ویدئو کنفرانسی شرکت کرده است.

رئیس جمهور در بخشی از صحبت‌های خویش که مرتبط با بحث زباله‌سوز نوشهر بوده، اظهار کرد: امروز در شهرهای بزرگ مساله ترافیک و آلودگی هوا جزو دو مساله بسیار مهم است که باید روی آن تاکید کنیم. البته روی آلودگی هوا هم دولت اقدامات بسیار مهمی انجام داده است. خودِ این زباله‌سوزها یکی از مواردی است که برای محیط زیست انجام می‌‌گیرد.

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور، محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی، رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در این مراسم حضور داشتند.

نیروگاه زباله‌سوز نوشهر با ظرفیت روزانه ۲۰۰ تن ، برای ناحیه نوشهر، چالوس و کلاردشت احداث شده است.

مازندران در بحث پسماند به هشت زون تقسیم بندی شده که یکی از آنها زون نوشهر است لذا ین پروژه از سال ۹۱ آغاز شد و اکنون عملیات اجرایی‌اش به اتمام رسیده است.

گفتنی است ظرفیت تولید برق ۱۴۰۰۰ مگاوات در سال و با اعتبار ارزی ۱۴ میلیارد دلار در بخش تجهیزات و هزینه تامین زیرساخت ها و اجرای ساختمانی ۴۰ میلیارد تومان است.

همچنین نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در فضایی به مساحت ۲/۵ هکتار بنا شده است و از حمایت‌های مالی صندوق توسعه ملی هم برخوردار بود.

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با افتتاح کارخانه زباله‌سوز نوشهر، اظهار کرد: برای اجرای این طرح که حدود ۱۰ سال زمان برده است مبلغ ۲۶ میلیارد تومان از محل سفر مقام معظم رهبری اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی اختصاص پیدا کرده است و این پروژه در روز ۲۰۰ تن زباله را می‌سوزاند.

معاون عمرانی استاندار مازندران خاطر نشان کرد: در حال حاضر زباله‌سوز به بهره‌برداری رسیده است و بعد از سه ماه  تولید برق به کارکرد نیروگاه اضافه می‌شود.

وی میزان حجم برق تولیدی را سه مگاوات در ساعت اعلام کرد و گفت: دولت برق تولیدی را از نیروگاه خریداری می‌کند.

رازجویان در ارتباط با خرید برق و قیمت آن گفت: این موضوعی است که باید توسط دولت تصمیم‌گیری شود و استانداری در این امر دخالتی ندارد.

معاون عمرانی استانداری مازندران زمان آغاز به کار این پروژه را حدود ۱۰ سال گذشته اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پروژه زباله‌سوز نوشهر افتتاح شده و بحث بعدی مربوط به فروش برق است، نیروگاه باید به درجه‌ای از حرارت برسد که بتوان از گرمای آن برق تولید کرد که برای بحث تکمیلی تولید برق حدود سه ماه زمان نیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برا تکمیل این پروژه اعتبار دیگری نیاز است، افزود: منابع اعتباری این پروژه هنوز مسدود نشده جدای از بحث تولید برق باید تاسیساتی برای کنترل شیرابه نیروگاه هم ایجاد شود در حال حاضر حوضچه جمع‌آوری شیرابه در اختیار است ولی برای تصفیه شیرابه باید هزینه‌ای اختصاص پیدا کند، طرح ساماندهی شیرابه تهیه شده و باید برآورد هزینه انجام شود.

رازجویان در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شرکتی دیگری در تکمیل پروسه شیرابه ورود پیدا کند، گفت: ابن طرح توسط شهرداری ساخته می‌شود و تاسیسات این پروژه توسط پیمانکار عملیاتی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مباحث زیست محیطی این پروژه حل شده و دود غلیظی که از نیروگاه خارج می‌شود،مشکلی ندارد،گفت: دود غلیظ به دلیل پائین بودن درجه حرارت است که با افزایش درجه حرارت به هزار درجه طی دو سه ماه آینده می‌رسد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول