اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

خطر آوار بیخ گوش دانش‌آموزان خاکبتیه الیگودرز/ وقتی کرونا سبب خیر می‌شود!

مدرسه ابتدایی روستای خاکبتیه الیگودرز یکی از 40 درصد از مدارس تخریبی لرستان است که وضعیت آن برای حضور دانش‌آموزان اصلا مناسب نیست. در سال جاری دولت و خیرین 440 میلیارد تومان برای بازسازی مدارس لرستان هزینه کرده‌اند اما برای برای نوسازی این مدارس نیازمند اعتبارات بسیار بیشتری هستیم.

خطر آوار بیخ گوش دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس لرستان- محمد عبدالله‌زاده، داستان مدارس پیر و فرسوده و کلاس‌هایی با سقف‌های نمور و فروریخته و بخاری‌های نفتی کهنه، غصه پردرد ی است که بارها و بارها تکرار شده، اما انگار قرار نیست نقطه پایانی برای آن باشد.

 هفدهم مهرماه 97 بود که دیوار حیاط مدرسه روستای گرماش سنندج بر سر دنیا ویسی، دانش‌آموز کلاس اولی خراب شد و او که تازه 17 روز بود به مدرسه می‌رفت، جانش را از دست داد، یا قصه سوختن مدرسه شین‌آباد و درودزن هم که بسیار معروف است.

 در همین رابطه طی روزهای گذشته تصاویری از وضعیت فیزیکی یک مدرسه ابتدایی در روستای خاکبتیه شهرستان الیگودرز در فضای مجازی استان منتشر شد، این تصاویر باعث شد برای اولین بار از بیماری کرونا به سبب تعطیل کردن مدارس سپاس‌گزار باشیم زیرا آن‌طور که در این عکس‌ها مشخص بود احتمال آسیب دیدن دانش آموزان در صورت حضور در کلاس‌های درس قریب الوقوع بود.

 

تحصیل50 دانش‌آموز در مدرسه‌ای که امکان تخریب بالایی دارد

برای برسی وضعت این مدرسه ابتدایی در روستای "خاکبتیه" الیگودرز به سراغ روحانی مستقر در این روستا رفتیم که برای اولین بار وضعیت این مدرسه را رسانه‌ای کرد.

ابراهیم سوری می‌گوید: این روستا در بخش زلقی و در فاصله 40 کیلومتری شهرستان الیگودرز قرار دارد و بیش از 100 خانوار با جمعیتی حدود 500 نفر در آن زندگی می‌کنند و همانند سایر روستاها شغل مردمش کشاورزی و دامداری است.

بر اساس گفته‌های او در این روستا دو مدرسه راهنمایی و ابتدایی وجود دارد که مدرسه راهنمایی در اوایل دهه 50 شمسی و مدرسه ابتدایی در دهه 40 شمسی ساخته‌شده‌اند و ازنظر ایمنی امکان برگزاری کلاس‌های درس در هیچ‌کدام از آنان وجود ندارد.

این روحانی بیان کرد: حدود 50 دانش‌آموز در مدرسه ابتدایی تحصیل می‌کنند و حتی تعدادی دانش‌آموز از روستاهای اطراف برای تحصیل به این مدرسه می‌آیند و تاکنون مردم روستا چندین مرتبه خواهان نوسازی آن شده‌اند اما نتیجه‌ای کسب نکرده‌اند.

 

آغاز ساخت 91 کلاس درس در شهرستان الیگودرز

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: در راستای بازسازی و نوسازی مدارس شهرستان الیگودرز در حال حاضر 91 کلاس درس در قالب 19 مدرسه در این شهرستان در حال ساخت است.

امیر غفوری نژاد بابیان اینکه اعتبار ساخت این پروژه‌ها 55 میلیارد تومان است، افزود: امسال اعتبار کل نوسازی مدارس لرستان 370 میلیارد تومان است درنتیجه 15 درصد از این اعتبار به شهرستان الیگودرز تخصیص داده‌شده که با توجه به جمعیت دانش‌آموزی این شهرستان میزان خوبی است.

وی بیان کرد: این پروژه‌ها با همکاری خیرین، بنیاد برکت و بنیاد علوی در حال ساخت هستند همچنین بنیاد علوی با توجه به وضعیت مدارس استان چند بخش را در اولویت کاری خود قرار داده که بخش زلقی و شول‌آباد الیگودرز از این مناطق هستند.

 

بیش از40 درصد از مدارس لرستان تخریبی هستند

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان با عنوان کردن این موضوع که با توجه به عمر بالای مدارس استان میزان مدارس تخریبی در لرستان زیاد است، تصریح کرد: بیش از 40 درصد از مدارس لرستان تخریبی هستند که برای بازسازی این مدارس به اعتبار زیادی نیازمندیم.

غفوری نژاد خاطرنشان کرد: 20 درصد از اعتبارات موردنیاز برای نوسازی مدارس در لرستان توسط خیرین تأمین اعتبار می‌شوند، همچنین مدرسه ابتدایی روستای خاکبتیه شهرستان الیگودرز نیز جز مدارس تخریبی بوده که در انتظار اعتبار برای نوسازی است.

 

خیرین مدرسه‌ساز لرستانی 400 میلیارد تومان در حوزه ساخت مدرسه هزینه کرده‌اند

رئیس انجمن خیرین مدرسه‌ساز لرستان نیز در ارتباط با وضعیت مدرسه ابتدایی روستای خاکبتیه شهرستان الیگودرز اظهار داشت: خیرین مدرسه‌ساز با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که توسط آموزش‌وپرورش انجام می‌شود اقدام به بازسازی و نوسازی مدارس می‌کند.

محمدعلی رضوی ادامه داد: طی 20 سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز لرستانی 400 میلیارد تومان در حوزه ساخت مدرسه هزینه کرده‌اند که با توجه به میزان دانش آموزان این رقم خیرین لرستانی را جز چند استان برتر در حوزه ساخت مدرسه قرار داده است.

 

طی 20 ماه گذشته خیرین مدرسه ساز 180 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه هزینه کرده‌اند

وی بابیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز در سال جاری تا به امروز 60 میلیارد تومان در حوزه ساخت مدرسه هزینه کرده‌اند، عنوان کرد: از ابتدای سیل گذشته تا به امروز نزدیک به 180 میلیارد تومان هزینه شده که این موضوع باعث انقلابی بزرگ در حوزه نوسازی و بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده لرستان شد.

 رئیس انجمن خیرین مدرسه‌ساز لرستان  بیان کرد: حدود 30 درصد مدارس ساخته‌شده در لرستان توسط این انجمن انجام‌شده است همچنین وضعیت مدرسه ابتدایی روستای خاکبتیه را برسی می‌کنیم و درصورتی‌که این مدرسه جز اولویت‌های آموزش‌وپرورش باشد انشالله با کمک خیرین آن را بازسازی کنیم.

انتهای پیام/85020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول