اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

صنعاء: شورای امنیت برای صلح و امنیت جهان است نه عربستان سعودی و امارات

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با ابراز تعجب از محتوای بیانیه اخیر شورای امنیت و جانبداری آن از سعودی‌ها، تصریح کرد: «شورای امنیت برای صلح و امنیت جهان است نه عربستان سعودی و امارات.»

صنعاء: شورای امنیت برای صلح و امنیت جهان است نه عربستان سعودی و امارات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هشام شرف عبدالله» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن  به بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل که یک‌شنبه پیش منتشر شد، واکنش نشان داد و با ابراز تعجب درباره محتوای آن به کنایه گفت که شورای امنیت برای صلح و امنیت جهان است نه عربستان سعودی و امارات.

به نوشته خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، وی گفت: بیانیه‌ها و جلسات توجیهی شورای امنیت، همچنان رنج و ستم مردم یمن و محاصره تحمیلی آنها از آغاز تجاوز، بسته ماندن فرودگاه بین‌المللی صنعاء، نابودی کلیه امکانات اقتصادی و خدماتی طی حملات هر روزه‌ای که از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و امارات آغاز شد، نادیده می‌گیرد.

وی توضیح داد که این بیانیه‌ها و جلسات توجیهی بر روی شکایت‌های کشور متجاوز سعودی از حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به برخی تاسیسات آن متمرکز است. در حالی که این حملات پاسخ قانونی ما به تجاوز غیرقابل توجیه به یمن محسوب می‌شود.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با محکومیت این رویکرد و تقبیح آن گفت: شورای امنیت با انعکاس نقطه‌نظرات یکی از طرف‌های درگیر در یمن بدون محکوم کردن صریح و آشکار اقدام امارات و عربستان در آغاز جنگ علیه جمهوری یمن، مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: نیروی موشکی یمن با وجود توانمندی‌های بالایی که دارد و قادر به هدف قرار دادن بسیاری از مناطق در عمق خاک سعودی است، از حمله به تاسیسات و مکان‌های غیرنظامی و مسکونی خودداری می‌کند. آنچه که در این حملات هدف قرار می‌گیرد در چارچوب دفاع از خود صورت می‌گیرد که در تمامی منشورهای بین‌المللی ، قانون بین‌الملل و ادیان آسمانی تایید شده است.

هشام شرف عبدالله گفت که نگرانی شورای امنیت درقبال وقوع فاجعه انسانی در یمن باید به صراحت و بی‌پرده اعلام شود و عامل اصلی این فاجعه انسانی شناسایی و معرفی شود.

وی در ادامه به جنایات ائتلاف سعودی در یمن، محاصره تحمیلی آن، نابودی امکانات اقتصادی، مالی، استفاده از سیاست گرسنه‌نگه‌داشتن مردم، جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی به بندر «الحدیده»، بستن فرودگاه بین‌المللی بغداد و ...اشاره کرد و گفت که شورای امنیت، کارشناسان ، هیأت‌ها و کمیته‌های زیرمجموعه آن با تمام جزئیات در جریان این فاجعه در یمن هستند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: شورای امنیت متعلق به همه جهانیان است نه عربستان سعودی و امارات. رفع فاجعه انسانی در یمن یا روی آوردن به مذاکرات صلح بدون توقف تجاوز وکلیه اقدامات نظامی خصمانه، رفع محاصره همه‌جانبه، بازگشایی فرودگاه‌ بین‌المللی صنعاء برای انجام پروازهای روتین و پراخت حقوق کارمندان دولت میسر نخواهد شد. 

وی در پایان از شورای امنیت خواست که به وظیفه خود طبق منشور سازمان ملل و با استفاده از سازوکارهایی که به او اعطاء شده، عمل کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز پیش، حمله موشکی ارتش یمن به تأسیسات نفتی سعودی در جده که در تاریخ  ۲۳ نوامبر سال جاری اتفاق افتاد را محکوم کردند.

شورای امنیت طی بیانیه‌ای با اشاره به ضرورت اجرای توافقنامه ریاض بر پایبندی خود به روند سیاسی فراگیر برای همه یمنی‌ها طبق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، تاکید کرد

ریاض اخیرا در پی حمله نیروهای مسلح یمن به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شهر جده عربستان سعودی، از شورای امنیت خواسته بود، آنچه که آن را تهدید امنیت انرژی جهان، فرایند سیاسی ویژه یمن و امنیت منطقه ‌ای، می‌خواند، متوقف کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول