اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اشاره نخست‌وزیر کویت به حل‌وفصل قریب‌الوقوع بحران قطر

نخست‌وزیر کویت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران قطر، گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از بازگشت روابط خود به حالت عادی در آینده نزدیک خرسند خواهند شد.

اشاره نخست‌وزیر کویت به حل‌وفصل قریب‌الوقوع بحران قطر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صباح الخالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت، امروز (سه‌شنبه)، در سخنرانی خود به مناسبت آغاز به کار پارلمان «الامه» کویت به مسئله حل بحران چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با قطر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «الجزیره»،‌ نخست‌وزیر کویت گفت:‌ «امنیت خلیج [فارس] یک کل است و قابل تجزیه نیست و پاسداری از آن مسئولیتی گروهی است که کشورهای عضو شورای همکاری باید در آن مشارکت داشته باشد».

صباح الخالد الحمد الصباح در ادامه گفت که این کشور برای توسعه گشایشی که برای حل بحران قطر صورت گرفته از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد کرد.

نخست‌وزیر کویت افزود: «همگی از بازگشت روابط کشورهای عضو شورا به حالت طبیعی در آینده نزدیک خرسند خواهیم شد».

طبق این گزارش، «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز امروز سخنرانی داشته و گفته است: «پارلمان الامه با توجه به شرایط منطقه با چالش‌های بزرگی رو به رو است. دیگر مجال زیادی برای اتلاف وقت و ایجاد درگیری‌های عمدی و بحران وجود ندارد».

تحولات صورت گرفته در ارتباط با بحران قطر با چهار کشور عربی پس از آن بود که «احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت،‌ اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل این بحران «ثمربخش»‌ بوده است.

پس از این اعلام، وزرای خارجه قطر و عربستان سعودی از تلاش کشور کویت برای حل و فصل بحران استقبال و تشکر کردند.

با این حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی خبر داده بود که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به ‌منظور ثبت یک امتیاز مثبت برای خود در دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، تمایلی زیادی به اعلام توافق با قطر در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی این کشور ندارد (جزئیات بیشتر).

چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

دوحه همواره بر ضرورت حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی تاکید کرده است مسئله‌ای که کویت  و عمان نیز برای پیشبرد آن از طریق میانجی‌گری در این قضیه تلاش کرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول