اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

آغاز کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای میدان پارس جنوبی/ مطالعات فشارافزایی فاز 11 در حال تکمیل است

وزیر نفت گفت: کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای میدان پارس جنوبی کلید خورده است. ظرفیت این مناطق از برخی میادین گازی ما بیشتر است. همچنین پیگیر هستیم که توسعه میدان گازی فرزاد و بلال نیز زودتر شروع شود.

آغاز کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای میدان پارس جنوبی/ مطالعات فشارافزایی فاز 11 در حال تکمیل است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست حفاری فاز یازدهم میدان گازی پارس‌جنوبی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در دوران تحریم‌ها گفت: درباره تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی، مدیرعامل پتروپارس به بنده قول دادند که سال آینده 500 میلیون فوت مکعب از این فاز تولید داشته باشیم. ما با حفاری 5 حلقه چاه کار توسعه فاز 11 را شروع می‌کنیم و در ادامه یک خط لوله بین این فاز و فاز 12 احداث می‌شود و سپس کار انتقال گاز به خشکی در دستور کار قرار می‌گیرد.

زنگنه گفت: یکی از اقدامات مهم برای توسعه فاز 11 مباحث مربوط به فشارافزایی در این فاز است که برای ما بسیار ضرورت دارد. بعد از اینکه شرکت‌های خارجی از توسعه این فاز کناره‌گیری کردند، ما مطالعات فشارافزایی در خشکی و دریا را بررسی کردیم و هم اکنون این مطالعات در مراحل پایانی قرار دارد.

وزیر نفت اظهار داشت: برای اجرای پروژه فشارافزایی به کمپرسور و توربین نیاز داریم که قرارداد تولید آن با شرکت OTC در حال انعقاد است. کمپرسور مورد نیاز برای فشارافزایی فاز 11 باید متناسب با گاز ترش و مرطوب باشد. هم اکنون شرکت OTC مأموریت یافته است که هر چه سریع‌تر برای ساخت این کمپرسور اقدام کند تا درباره توانمندی این شرکت به قطعیت برسیم. البته ما گزینه‌های متفاوتی برای نگهداشت تولید در پارس‌جنوبی داریم. در حال حاضر تولید گاز از میادین پارس‌جنوبی به 700 میلیون مترمکعب در روز رسیده و کل تولید گاز ایران روزانه هزار میلیون مترمکعب است.

*جزئیاتی از پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش دولتی و خانگی

وی گفت: همواره در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شویم و در این راستا از همه مردم می‌خواهیم که در مصرف گاز خود صرفه‌جویی کنند. البته دولت نیز بیکار ننشسته و دو مصوبه مهم در این حوزه داشته است. طبق مصوبه اول از ابتدای دی ماه گازبهای بیش از 30 درصد مشترکین کم مصرف در کشور صفر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مردم فقیر و مستضعف که عمدتا مصرف گاز آنها نیز پایین است، مورد حمایت دولت قرار گیرند و از طرفی با اجرای این مصوبه، دیگران هم تشویق می‌شوند تا مصرف گاز خود را کاهش دهند.

زنگنه گفت: طبق مصوبه دیگر دولت، هر مشترکی که در ماه‌های سرد امسال مصرف گاز خود را 10 درصد نسبت به مدت مشابه در دو سال اخیر کاهش دهد، 15 درصد در گازبهای خود تخفیف دریافت خواهد کرد. این قضیه باعث بهینه‌سازی مصرف گاز خواهد شد. البته طبق این مصوبه کسانی که در ماه‌های سرد امسال 10 درصد نسبت مدت مشابه بیشتر مصرف داشته باشند 15 درصد در گازبهای خود جریمه می‌شوند.

وزیر نفت افزود: ما هم اکنون بحث بهینه‌سازی مصرف در موتورخانه‌ها را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. در واقع هدف ما این است که مصارف گاز در بخش خانگی را کاهش دهیم، بدون اینکه آسیبی به مردم برسد. البته این موضوع در ادارات دولتی نیز پیگیری شده است و طبق مصوبه دولت اگر در اداره‌ای مصرف گاز بیش از 5 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یابد کل گازبهای آن اداره و سازمان 50 درصد بیشتر می‌شود.

وی گفت: نگاه کنید یک حفاری یک چاه 60، 70 میلیون دلار یا به عبارتی هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد. آیا درست است که ما این هزینه را برای تولید گاز انجام دهیم و سپس به راحتی در بخش‌های دولتی و خانگی هدر بدهیم؟‌ این گاز تولیدی باید به عنوان خوراک کارخانه‌ها استفاده شود و نباید به آسانی از آن چشم‌پوشی کنیم.

*کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای میدان پارس جنوبی کلید خورده است

زنگنه گفت: اقدام دیگری که در وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته مربوط به انجام کارهای اکتشافی در مناطق حاشیه‌ای میدان پارس‌جنوبی است. مناطق حاشیه‌ای این میدان از چندین میدان گازی ما بزرگتر هستند و ما می‌توانیم گاز بیشتری از آنها تولید کنیم. همچنین پیگیر هستیم که توسعه میدان گازی فرزاد و بلال نیز زودتر شروع شود. توجه داشته باشید که این اقدامات توسعه‌ای نیازمند منابع مالی است و در این راستا باید به وزارت نفت کمک شود.

وی اظهار کرد: اخیرا توانستیم از شورای عالی ارزی یک مصوبه در راستای توسعه صنعت گاز بر مبنای بهینه‌سازی مصرف انرژی دریافت کنیم سرمایه‌گذاری برای توسعه و فشارافزایی منابع گازی حدودا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. این میزان لازم نیست که از دولت تأمین شود بلکه از خود میدان نیز می‌توان این تأمین مالی را انجام داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول