اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

پنجمین کارگروه اقتصادی کرمان؛ از سهم پایین اشتغال در حوزه خدمات تا پایین بودن جذب تسهیلات کرونا به دلیل ضمانت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: سهم اشتغال در استان در حوزه خدمات خیلی پایین‌تر است و بیشترین سهم را کشاورزی دارد.

پنجمین کارگروه اقتصادی کرمان؛ از سهم پایین اشتغال در حوزه خدمات تا پایین بودن جذب تسهیلات کرونا به دلیل ضمانت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی‌ زینی‌وند پیش از ظهر امروز در پنجمین کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌‌گذاری استان اظهار داشت: شفاف‌سازی اصل حکومتداری است و این نمودها در تحقق اشتغال را هر جلسه خواهیم داشت.

استاندار کرمان با بیان اینکه در کارگروه تسهیل و اشتغال، تصویری از موضوع تسهیلات و تعهدات شغلی دست همه ما رسیده است، ادامه داد: گزارش‌های راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید مدنظر دستگاه‌ها باشد.

وی تصریح کرد: در تسهیلات اشتغال روستایی وضع بهتری داریم، اشتغال از اقدامات بسیار راهبردی است که به صورت شبکه‌ای در روستاها با ایجاد مشاغل خرد توازنی در اشتغال ایجاد می‌کند و وضعیت استان ما در این حوزه خوب است.

زینی‌وند با ذکر این مطلب که تاکید داریم علاوه بر اینکه صنایع بزرگ و حوزه‌های صنعت و معدن و مگاپروژه‌ها را تقویت می‌کنیم و بانک‌ها باید حمایت را داشته باشند، افزود: اما توجه و تمرکز بیش از حد برنامه‌ریزی و منابع روی صنایع بزرگ بخشی از ظرفیت‌های استان را غیرفعال کرده است که منجر شده از بخش مهمی مانند خدمات که پرشغل بوده و کم هزینه است و بخش عمده آن در تار و پود دانش بنیان‌ها می‌تواند ایجاد شود، غافل شویم.

وی اضافه کرد: از راهبردهای ما تاکید جدی بر هدایت منابع و تقویت این نوع مشاغل اعم از خرد، خدماتی، متوسط و...است.

استاندار کرمان گفت: مدیران و فرمانداران ما باید کسب و کارهای اجتماعی را دوباره فعال کنند.

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: فشار برای ایجاد شغل و تقاضای شغل در استان نسبت به کشور از طرف عرضه کنندگان نیروی کار بیشتر بوده است، لذا نرخ بیکاری ما نسبت به کشور بالاتر است.

وی بیان داشت: بالا بودن جمعیت غیرفعال می‌تواند زنگ خطری برای بازار کار باشد، علی‌رغم اینکه به لحاظ ایجاد اشتغال ما نسبت به کشور درصد بالاتری داریم،  اما با توجه به ورودی‌های بازار کار، آمار بیکاری افزایش دارد.

حفظ اشتغال به عنوان دغدغه اصلی استان باید قرار گیرد

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری ایران در دنیا بالاست، تا سال 97 نرخ بیکاری ما زیر میانگین کشوری بود، اما الان تقریبا برابر میانگین کشوری است.

رودری عنوان کرد: سهم اشتغال در استان در حوزه خدمات خیلی پایین‌تر است و بیشترین سهم را کشاورزی دارد.

وی افزود: بیشترین تعهد در شهرستان‌های کرمان، سیرجان، جیرفت، رفسنجان و آخرین سهم در ایجاد اشتغال نرماشیر، ریگان و کوهبنان تعریف شده است 

رودری اضافه کرد: تحقق سهم 9 ماهه 77 درصد بوده و 23 درصد از برنامه 9 ماه عقب هستیم، سهم کشاورزی 15 درصد، خدمات 40 درصد، صنعت و معدن 45 درصد از اشتغال ایجاد شده است.

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان سهم این مجموعه از بند الف تبصره 18 را در مجموع 61.7 درصد اعلام کرد و گفت: توسعه تعاون، پست بانک و کشاورزی بانک‌های عامل بودند که در مجموع 236 طرح با 105 میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان عنوان کرد: از ابتدای پرداخت بند الف تبصره 18 تاکنون 137 میلیارد و 700 میلیون تومان در حوزه جهاد کشاورزی جنوب استان از سه بانک توسعه تعاون، پست بانک و کشاورزی پرداخت شده که بیشترین جذب نیز در شهرستان‌های برخوردار جیرفت و عنبرآباد بوه و قلعه‌گنج، منوجان و کهنوج به دلیل مشکلاتی از جمله اسناد کشاورزی و وثیقه کمتر است.

وی شناوربودن تسهیلات ابلاغی، تغییرات شدید نرخ ارز و افزایش شدید هزینه‌ها، بالابودن نرخ تسهیلات به دلیل عدم تامین یارانه تسهیلات، بدهی بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران به سیستم بانکی، عدم ارائه وثیقه کافی، روند طولانی فرآیند واگذاری تسهیلات بانکی، سنددار نبودن اراضی کشاورزی در بعضی از شهرستان‌های جنوبی از مشکلات و محدودیت‌های جذب تسهیلات تبصره 18 بیان کرد.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان عنوان کرد: طی سال‌های 98 و 99 در مجموع 17 پرونده با اعتبار سرمایه‌گذاری بالغ بر 480 میلیارد تومان در استان تکمیل شد که 288 میلیارد تومان برای آنها مصوبه ملی گرفتیم و به شش بانک عامل گردشگری، ملی، آینده، توسعه تعاون، کشاورزی و رفاه معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به گردشگری باید تغییر کند تا رونق این صنعت در استان را داشته باشیم، ادامه داد: از مجموع پرونده‌های تشکیل شده تنها چهار پرونده به عقد قرار داد رسیده و 36 میلیارد تومان پرداخت صورت گرفته است.

ثبت‌نام 25 هزار نفر در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کرونا در کرمان

رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در استان کرمان 25 هزار نفر در سامانه کارا برای دریافت کمک هزینه کرونایی ثبت‌نام کردند که 22 هزار نفر مشمول دریافت کرونا بودند. 

وی ادامه داد: در حمایت از آسیب دیده‌های کرونا در استان کرمان یک هزار و 46 میلیارد تومان سهمیه داشتیم که مجموعا 400 میلیارد تومان درخواست تسهیلات بوده و  تقاضای خود را در سامانه کارا ثبت کردند. 

اسماعیلی افزود: براساس آخرین آمار 221 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات کمک هزینه کرونایی در استان انجام شده و 56 درصد متقضایان دریافت تسهیلات را داشته‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان کرد: نسبت درخواستی به پرداختی استان بسیار پایین است و تسریع پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها باید انجام شود.

وی در خصوص تسهیلات روستایی گفت: به چهار بانک متولی پرداخت تسهیلات روستایی در استان، 548 میلیارد تومان معرفی صورت گرفته که 508 میلیارد تومان آن را پرداخت کردند که پیش‌بینی 8 هزار و 743 شغل می‌شود.

ارائه تسهیلات تا 16 میلیون تومان فقط با چک یا سفته

حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از دلایل پایین بودن جذب تسهیلات کرونایی را، ضمانت‌ها دانست و گفت: طبق دستورالعمل، بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کرونایی تا سقف 16 میلیون تومان نباید ضمانتی از متقاضی دریافت کنند و تنها با چک یا سفته پرداخت باید صورت گیرد.

وی بیان داشت: در بررسی‌های میدانی این مسئله دیده نمی‌شود. عدم اخذ ضمانت به بانک‌ها ابلاغ شده است، اما مدیران عامل بانک‌ها می‌گویند که شعبه‌ها خودسرانه این کار را انجام می‌دهند، که این موضوع برای ما پذیرفتنی نیست.

انتهای پیام/80017/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول